Mechanik radzi: serwis ciągnika

O tym, że sprawny ciągnik ułatwia pracę w gospodarstwie, wie każdy. Na co warto zwrócić uwagę przy przeglądzie maszyny?

Dokładne przygotowanie ciągnika wymaga sporo pracy. Układ smarowania silnika, układ chłodzenia, układ dolotowy silnika – zobaczcie, na co podczas przygotowywania ciągnika do pracy radzi zwrócić uwagę mechanik Bartek Kiersnowski.

Najpierw akumulator i…

– Sprawdzamy napięcie akumulatora – wynosi 12.64, co świadczy o w pełni naładowanym akumulatorze. Następnie badamy gęstość elektrolitu. Znajduje się ona na zielonej skali, co informuje nas, że akumulator jest gotowy do dalszej eksploatacji – mówi mechanik Bartek Kiersnowski. Warto też zwrócić uwagę na temperaturę zamarzania płynu chłodniczego: Ważnym czynnikiem w okresie zimowym jest temperatura zamarzania płynu chłodniczego. Temperaturę zamarzania mierzymy za pomocą prostego urządzenia, które można zakupić w markecie. Wskazana wartość odpowiada normom podanym przez producenta.

Co jeszcze jest ważne w przeglądzie ciągnika?

– Ważnym czynnikiem wpływającym na żywotność maszyny jest czystość powietrza – podkreśla mechanik. – Aby wyczyścić filtr powietrza silnika, należy przedmuchać od strony wewnętrznej silnika, do jego strony zewnętrznej. Po przepracowaniu określonej ilości godzin, następuje wymiana filtrów paliwa. Przy ich wymianie należy zwrócić szczególną uwagę na zachowanie czystości. Następnie należy nałożyć nowy filtr.

Koniecznie sprawdź olej!

– Po wymianie filtrów paliwa i odpowietrzenia układu, sprawdzamy stan poziomu oleju silnikowego. Prawidłowy stan oleju wynosi 3/4 odcinka pomiarowego oleju. O sprawdzaniu poziomu ilości oleju nie można zapominać. Prawidłowy stan oleju hydrauliczno-przekładniowego powinien wynosić 3/4 poziomu wysokości wziernika. Ewentualne braki w oleju należy uzupełnić produktem tej samej klasy. Miejsce umieszczenia wlewu może różnić się w zależności od producenta – mówi pan Kiersnowski. – Należy pamiętać także o 3 ważnych rzeczach – podczas mycia ciągnika myjką ciśnieniową trzeba uważać na instalację elektryczną, chłodnicę układu chłodzenia oraz filtr powietrza; pamiętać należy także o wymianie paliwa oraz płynu do spryskiwaczy na produkt zimowy.