Drogowcy podpowiadają rolnikom: 6 wskazówek na drogę

Błoto z kół ciągnika. Jak uniknąć mandatu i kłopotów? Rolnicy ruszyli w pola, sieją, nawożą, a na drogach publicznych jak co roku pojawiły się ciągniki. Nie są to maszyny wyścigowe, nie są lekkie, nie są sterylnie czyste. Ale na pole muszą dojechać. O czym powinien pamiętać rolnik jako użytkownik drogi?

traktor w ruchu ulicznym

Na najruchliwszych trasach, za ciągnikami tworzą się czasem korki.

fot. Adobe Stock

Do wypadków na drogach z udziałem maszyn rolniczych i traktorów, dochodzi na szczęście  sporadycznie. Uważać trzeba przede wszystkim na najruchliwszych trasach, gdzie próbujący wyprzedzać ciągnik kierowcy mogą stwarzać niebezpieczne sytuacje. Jak mówi Joanna Borkowska z dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) – Ze względu na znaczne obciążenie ruchem dróg krajowych, pojazdy wolnobieżne powodują kolejki pojazdów i dochodzi do niebezpiecznych manewrów związanych z wyprzedzaniem. Zaobserwowano również niebezpieczne sytuacje związane z korzystaniem ze zjazdów na pole – ciągnik włączający się do ruchu (na drogę główną) posiada o wiele mniejszą prędkość oraz przyspieszenie w porównaniu do samochodów osobowych, powoduje to różnego rodzaju wymuszenia.

Dla własnego i innych bezpieczeństwa, warto pamiętać także o kilku dodatkowych kwestiach.

Błoto z kół ciągnika i maszyn rolniczych

Błoto z kół ciągnika

Błoto z kół ciągnika często zostaje na jezdni.

fot. Tomasz Kuźdub

Przed wjechaniem na jezdnię przeczyść koła z największego błota. Choćby z grubsza. Śliska jezdnia może kogoś kosztować życie. Oszczędzisz też pracy drogowcom. Z informacji przekazanych nam przez służby drogowe wynika, że problem jest dosyć częsty. – Bardzo często dochodzi do zanieczyszczeń nawierzchni jezdni poprzez wynoszone na kołach ciągników czy maszyn rolniczych błoto na jezdnię. Jezdnia czyszczona jest w przypadku ,,złapania” przez inspektora, przez operatorów ciągników lub maszyn rolniczych lub przez pracowników Obwodu Drogowego (kiedy brak sprawcy). Zanieczyszczenie nawierzchni ma istotny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego gdyż powoduje śliskość na jezdni – wyjaśnia Mariusz Piórkowski, Kierownik Służby Utrzymaniowej Legnica z Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei (DSDiK).

Uważaj na mostach i wiaduktach

traktor na wiadukcie drogowym

Część mostów i wiaduktów w Polsce ma nośność pozwalającą na przejazd tylko mniejszymi ciągnikami.

fot. Adobe Stock

Szczególnie, jeśli masz duży, ciężki ciągnik z zaczepioną maszyną lub przyczepą. Szacuje się, że na drogach niższych kategorii (nie krajowych) około połowa mostów i wiaduktów drogowych zbudowana została ponad 50 lat temu (a więc dla zupełnie innych pojazdów niż obecnie), a ¾ ma nośność do 30 ton. Sprawdź nośność mostu, zachowaj ostrożność. – Poruszanie się dużych maszyn rolniczych po wielu obiektach mostowych musi odbywać się z zachowaniem szczególnej ostrożności, a po niektórych mostach duże ciągniki nie powinny poruszać się wcale – mówi Krzysztof Masternak z Działu Mostów w DSDiK.

Zdemontuj heder przed wjazdem na drogę

kombajn z hederem na drodze

Jazda z założonym hederem – nie najlepszy pomysł.

fot. Adobe Stock

Ta wskazówka drogowców dotyczy drugiej części sezonu, ale warto o niej powiedzieć. Heder może mieć kilka albo i kilkanaście metrów, tymczasem część gospodarzy – zwłaszcza mających do pokonania krótki odcinek z jednego pola na inne z przekroczeniem drogi – jeździ z założonym. Pomijając możliwość dostania mandatu, jest to zwyczajnie niebezpieczne. W razie wypadku może być też problem z wypłatą pieniędzy z OC. Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty, bo jazda z założonym hederem jest nieprzepisowa. A wtedy zapłacimy odszkodowanie z własnej kieszeni.

Nie rozjeżdżaj poboczy

Drogowcy zwracają także uwagę, by ciężki sprzęt rolniczy poruszał się po jezdni, a nie po nieutwardzonym poboczu czy po chodnikach. Może zrobić z nich miazgę.

kombajn na drodze

Ciężki sprzęt powinien poruszać się po jezdni, nie po poboczu – zwracają uwagę drogowcy. Zjazd na pole powinien być dostosowany do jego wagi i szerokości.

fot. Tomasz Kuźdub

Zadbaj o swój zjazd na pole

Zjazdy na pole są zwykle nieutwardzone i rozjeżdżone, co utrudnia choćby oczyszczenie kół, często nie mają też wymaganych przepustów. – W zakresie zjazdów należy pamiętać, że w świetle przepisów prawa za ich stan techniczny odpowiada właściciel lub użytkownik nieruchomości przyległej do drogi publicznej. Błędne jest założenie, że zły stan techniczny zjazdu poprawi/naprawi zarządca tej drogi – mówi Karolina Zygadło z Działu Ochrony Pasa Drogowego w DSDiK.

zjazd na pole

Większość zjazdów na pole nie jest utwardzona.

fot. Małgorzata Srebro

Zjazd na pole powinien spełniać określone wymogi, mieć twardą nawierzchnię (bitumiczną, betonową, kostkową, itp.), czy określoną przepisami szerokość. Na jego budowę lub przebudowę potrzebna jest też decyzja administracyjna (zgoda zarządcy drogi). Dobrze utwardzony zjazd na pole, to dobre miejsce by usunąć błoto z kół ciągnika i innych maszyn rolniczych.

Miej działające oświetlenie

traktor o zmroku

Jadąc po zmroku albo podczas mgły, zaczynamy doceniać sprawne oświetlenie.

Jak zauważa Wiesław Twardy, Kierownik Służby Utrzymaniowej z DSDiK we Wrocławiu – nagminne są przypadki poruszania się po drogach maszyn i sprzętu rolniczego z niesprawnym oświetleniem lub jego brakiem. Wpływ używania świateł w dzień na bezpieczeństwo ruchu nie należy może do kolosalnych, zwłaszcza przy dobrej widoczności, ale za ich brak można dostać mandat. W warunkach złej widoczności mogą ratować życie.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4.4 / 5. Liczba głosów 13

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *