Eksport produktów mlecznych z Polski. Azja w zasięgu ręki?
Eksport produktów mlecznych z Polski może wzrosnąć. A to za sprawą porozumienia o współpracy, jakie podpisały ze sobą Polska Izba Mleka oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Ma ono wesprzeć zagraniczną ekspansję polskiego sektora mleczarskiego.
Eksport produktów mlecznych w roku 2022 stanowił 7% wartości polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych i miał wartość 3,6 mld euro. Dotychczas największymi odbiorcami polskich produktów mleczarskich były Niemcy, Czechy, Włochy, Niderlandy i Wielka Brytania. Natomiast z krajów pozaunijnych najwięcej produktów mleczarskich sprowadziły Chiny i Algieria, do których trafiło odpowiednio 5% i 4%.
Porozumienie o współpracy pomiędzy PIM a PAIH
Polska Izba Mleka (PIM) oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) podpisały 17 maja porozumienie o współpracy. Ma ono na celu wytworzenie dogodnych warunków, które mają pomóc we wspieraniu ekspansji polskich przedsiębiorstw działających w branży mleczarskiej na rynki zagraniczne.
Ze strony Polskiej Izby Mleka porozumienie podpisali prezes PIM Grzegorz Gańko oraz Agnieszka Maliszewska – sekretarz, dyrektor biura PIM. Z drugiej strony PAIH reprezentował dyrektor departamentu komunikacji, partnerstwa i promocji Marcin Graczyk.
Czy porozumienie wesprze eksport produktów mlecznych z Polski?
Oba podmioty podejmą współpracę przy działaniach promocyjnych, które będą kreowały pozytywny wizerunek polskich przedsiębiorstw zagranicą. Mianowicie współpraca obejmie m.in. promocję potencjału mleczarstwa w Polsce i polskich firm z sektora mleczarskiego. Ponadto porozumienie uwzględnia działania promocyjno-informacyjne, by zwiększyć udział polskich firm w globalnym łańcuchu dostaw w sektorze mleczarskim i zwiększeniu eksportu polskich produktów mleczarskich na zagraniczne rynki. W planach jest też nawiązanie kooperacji pomiędzy firmami polskimi i zagranicznymi.
Co więcej, PIM i PAIH będą współpracować przy organizacji spotkań z potencjalnymi inwestorami. Razem będą działać także w przygotowaniu materiałów informacyjnych i publikacji dla zagranicznych inwestorów.
Eksport produktów mlecznych z Polski — nowe kierunki
Współpraca w promocji polskiego mleka i jego przetworów pomiędzy Polską Izbą Mleka oraz Polską Agencją Inwestycji i Handlu ma pomóc w wejściu na nowe rynki i rozszerzaniu działalności. Połączą one swoją wiedzę, doświadczenie i zasoby. Pozwoli to firmom korzystać z szerszego zakresu spostrzeżeń i perspektyw oraz umożliwi holistyczne podejście w wejściu na rynek. Współpraca pozwoli też na lepsze zrozumienie rynków docelowych, w szczególności niuansów kulturowych, zachowań konsumenckich, wymogów prawnych i trendów rynkowych. Oba współpracujące podmioty będą bardziej wydajnie i skutecznie świadczyć usługi dla swoich klientów. Pomogą im w poruszaniu się po skomplikowanych procesach wchodzenia na nowe rynki i odnoszenia na nich sukcesów.
Promowanym kierunkiem eksportu jest Azja. Przyczyną są szybko rosnąca populacja i dynamicznie rozwijająca się klasa średnia, której dochody do dyspozycji stopniowo rosną. Na skutek tych przemian w Azji rośnie zapotrzebowanie na takie produkty mleczne, jak mleko, ser, masło i jogurty. Eksport produktów mlecznych do Azji pozwala producentom wejść na ten rynek i wykorzystać ich rosnącą konsumpcję.
Wiele krajów azjatyckich ma ograniczoną dostępność gruntów, niekorzystny klimat lub ograniczenia zasobów. Czynniki te powodują, że trudno im zaspokoić krajowy popyt na produkty mleczne własną produkcją. Dlatego w dużej mierze polegają one na imporcie.
Współpraca przybliży możliwości wejścia na rynki następujących krajów: Filipiny, Malezja, Indonezja, Singapur, Wietnam, Japonia, Tajlandia i Korea Południowa. Eksport do tych państw pozwoli zaspokoić ich popyt na wysokiej jakości produkty mleczne klasy premium.
Jakie korzyści da współpraca pomiędzy PIM a PAIH
Ekspansję na nowe rynki pozwoli firmom rozłożyć swoje ryzyko biznesowe i potencjalnie zrównoważyć wahania na krajowych lub tradycyjnych rynkach eksportowych. Dywersyfikacja eksportu pomoże stworzyć bardziej odporny i stabilny model biznesowy.
Producenci mleka, którzy chcą wykorzystać rosnący popyt na produkty mleczne w Azji mogą skorzystać ze strony DairyFromPoland. Na niej będą publikowane aktualności, efekty współpracy oraz atrakcyjne okazje rynkowe.
Czytaj też: Odzież robocza dla rolnika — jak wybrać?
Źródło: Izba Mleka