Eksport produktów przetwórstwa zbóż większy!

Eksport produktów przetwórstwa zbóż większy!

Sprzedajemy za granicę więcej: mąki, makaronów, wyrobów piekarniczych, w tym chleba, bułek, ciast i ciasteczek.

Zwiększa się eksport produktów przetwórstwa zbóż. Sprzedajemy więcej mąki i makaronów. Jednak największy udział w eksporcie produktów przetwórstwa zbóż z Polski stanowią wyroby piekarnicze tj. chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka. Pojawiają się także nowe kierunki eksportu tych produktów.
Polski eksport produktów przetwórstwa zbóż odznaczał się tendencją wzrostową w pierwszym półroczu 2017 r. – wynika ze wstępnych danych GUS i Komisji Europejskiej.

Większy eksport produktów przetwórstwa zbóż w tym większy eksport mąki

Większy eksport produktów przetwórstwa zbóż dotyczył mąki pszennej i z innych zbóż.

Eksport mąki pszennej i mąki ze zbóż innych niż pszenna, wyniósł ok. 77 tys. t. Oznacz to, że był większy niż rok wcześniej o blisko 9% – analizuje Marta Skrzypczyk, ekspert rynków rolnych. BGŻ BNP Paribas.

Wyroby piekarnicze mają największy udział w eksporcie produktów przetwórstwa zbóż. Dotyczy to: chleba, bułek, pieczywa cukierniczego, ciast i ciastekczek

Przedmiotem eksportu była głównie mąka pszenna. Sprzedano jej za granicę 65 tys. t. Głównym jej odbiorcą były kraje Unii Europejskiej -28 (UE-28). Zakupiły one 94% wolumenu całego eksportu tego produktu, w tym najwięcej sprzedano na Litwę tj. 32%, do Niemiec 27%, Wielkiej Brytanii 18% i Holandii 6% – wynika z danych przedstawionych przez BGŻ BNP Paribas na podstawie m. in. analiz GUS.

Nowe kierunki eksportu maki pszennej

Obserwuje się jednak postępującą dywersyfikację rynków zbytu tego produktu. Zyskują na znaczeniu kraje pozaunijne – komentuje M. Skrzypczyk z BGŻ. Dodaje, że w pierwszym półroczu 2017 r. eksport  mąki pszennej do krajów pozaunijnych wzrósł przeszło czteroipółkrotniz tj. z 0,9 do 4,2 tys. t. Głównym odbiorcą była Angola, gdzie tego produktu wyeksportowano 3,4 tys. t.

 Eksport produktów przetwórstwa zbóż

Makarony sprzedajemy głównie do krajów UE-28

Większy eksport makaronów

W pierwszym półroczu 2017 r. Polska odnotowała również wzrost eksportu makaronów. Ich sprzedaż za granicę wyniosła ok. 19 tys. t. Oznacza to wzrost o prawie 15% wobec ub. r.

Makarony w większości trafiały do krajów UE-28 tj. 70% wolumenu eksportu tego produktu.

Nowe rynki zbytu  makaronu

Podobnie jak w przypadku eksportu mąki, również w przypadku produkcji makaronów obserwuje się postępującą dywersyfikację rynków zbytu – komentuje M. Skrzypczyk z BGZ BNP Paribas.

Analizując eksport produktów przetwórstwa zbóż  można stwierdzić, że zwiększył się  udział sprzedaży makaronów do krajów pozaunijnych w I półroczu 2017 r. Udział sprzedaży tego produktu wyniósł 30%, wobec 25% w analogicznym okresie 2016 r. Kraje UE-28 w pierwszym półroczu 2017 r. zakupiły w Polsce ok. 13,5 tys. t makaronów. Oznacza wzrost o 7% w relacji rok do poprzedniego roku (r/r).

Ukraina głównym odbiorcą polskich makaronów

 Eksport produktów przetwórstwa zbóż zwiększa się

Ukraina zakupiła o blisko 50% więcej makaronów z Polski

W tym samym czasie kraje pozaunijne zwiększyły zakupy tego produktu o 38% do 5,8 tys. t – wynika z danych BGŻ i GUS.

Głównym odbiorcą polskich makaronów była Ukraina, gdzie sprzedano 14,5% wolumenu całego eksportu tego produktu.

Ukraina zakupiła o blisko 50% więcej makaronów z Polski – analizuje M. Skrzypczyk. Dodaje, że wzrost eksportu makaronów na Ukrainę może być wynikiem zainicjowanej przez Polską Izbę Makaronu i prowadzonej na rynku tego kraju, kampanii promocyjno-informacyjnej pt. „Makarony Europy”. Kampania ta miała miejsce w latach 2013-2015 i była realizowana przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej (EU) i budżetu krajowego.

Na drugą pozycję w polskim eksporcie makaronów spadła Wielka Brytania 13,6% udziałem w całym eksporcie tego produktu. Na kolejnych miejscach są: Niemcy, gdzie sprzedano 8,5% całego eksportu, Hiszpania z 7,5% udziałem oraz Słowacja z 5,8% udziałem w eksporcie.

Eksport produktów przetwórstwa zbóż

Głównym odbiorcą wyrobów piekarniczych są kraje UE-28

Większy eksport wyrobów piekarniczych

Największy udział w eksporcie produktów przetwórstwa zbóż z Polski stanowią wyroby piekarnicze tj. chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka – mówi M. Skrzypczyk z BGŻ. Ich wywóz w I półroczu 2017 r. przekroczył 270 tys. t. Oznacza to wzrost ok. 5% w porównaniu z ubiegłym, 2016 r.

UE głównym odbiorcą polskich wyrobów piekarniczych

Głównym odbiorcą wyrobów piekarniczych są kraje UE-28, gdzie trafia 88% wolumenu eksportu tych produktów. W I półroczu 2017 r. zwiększyły zakupy krajów UE-28 do ok. 240 tys. t, tj. o prawie 3% r/r. Największe ilości produktów piekarniczych, podobnie jak rok wcześniej, trafiły do Niemiec tj. 27% wolumenu eksportu. Było to wzrost o 17% w relacji r/r. Na drugim miejscu w eksporcie produktów piekarniczych są: Czechy z 10% udziałem w eksporcie oraz Wielka Brytania z 9% udziałem.

Natomiast eksport wyrobów piekarniczych do krajów pozaunijnych w analizowanym okresie wzrósł o prawie 34% do ok. 32 tys. t. Największym ich odbiorcą była Rosja, gdzie sprzedaliśmy prawie 12 tys. t. Jest to wzrost sprzedaży o 50% w relacji r/r. – wynika z danych BGŻ i GUS.

Ustawa o obrocie ziemią – wkrótce kolejne zmiany

Na jakie zmiany związane ze sprzedażą ziemi muszą przygotować się rolnicy?

13 września 2018

Kalkulacja uprawy pszenicy. Czy warto robić obliczenia?

Planując przyszłe uprawy warto oprzeć się na kalkulacjach. Nie zagwarantują one sukcesu ekonomicznego, ale pozwolą zaplanować produkcję

21 września 2018

Ciekawostki rolnicze w 100 sekund. Strajk rolników skuteczny?

Poznaj sposób na idealny wypas bydła i sprawdź, na jakie odstępstwa możesz liczyć w związku z dopłatami za zazielenienie.

Używamy plików cookies, aby poprawić funkcjonowanie strony AgroFakt.pl. Pliki cookies dopasowują treść strony, w tym wyświetlanych reklam, do indywidualnych potrzeb i zainteresowań użytkownika, pozwalają nam również zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z naszej strony. Informacje te są udostępniane naszym partnerom, z którymi współpracujemy w zakresie marketingu, reklamy i analizowania ruchu na stronie. Podmioty te mogą je łączyć z innymi informacjami, których im udzieliłeś. Kontynuując korzystanie z AgroFakt.pl bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich zamieszczanie w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz jednak dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w każdym czasie. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close