Eksport produktów przetwórstwa zbóż większy!

Zwiększa się eksport produktów przetwórstwa zbóż. Sprzedajemy więcej mąki i makaronów. Jednak największy udział w eksporcie produktów przetwórstwa zbóż z Polski stanowią wyroby piekarnicze tj. chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka. Pojawiają się także nowe kierunki eksportu tych produktów.
Polski eksport produktów przetwórstwa zbóż odznaczał się tendencją wzrostową w pierwszym półroczu 2017 r. – wynika ze wstępnych danych GUS i Komisji Europejskiej.
Większy eksport produktów przetwórstwa zbóż w tym większy eksport mąki
Większy eksport produktów przetwórstwa zbóż dotyczył mąki pszennej i z innych zbóż.
– Eksport mąki pszennej i mąki ze zbóż innych niż pszenna, wyniósł ok. 77 tys. t. Oznacz to, że był większy niż rok wcześniej o blisko 9% – analizuje Marta Skrzypczyk, ekspert rynków rolnych. BGŻ BNP Paribas.
Wyroby piekarnicze mają największy udział w eksporcie produktów przetwórstwa zbóż. Dotyczy to: chleba, bułek, pieczywa cukierniczego, ciast i ciastekczek
Przedmiotem eksportu była głównie mąka pszenna. Sprzedano jej za granicę 65 tys. t. Głównym jej odbiorcą były kraje Unii Europejskiej -28 (UE-28). Zakupiły one 94% wolumenu całego eksportu tego produktu, w tym najwięcej sprzedano na Litwę tj. 32%, do Niemiec 27%, Wielkiej Brytanii 18% i Holandii 6% – wynika z danych przedstawionych przez BGŻ BNP Paribas na podstawie m. in. analiz GUS.
Nowe kierunki eksportu maki pszennej
– Obserwuje się jednak postępującą dywersyfikację rynków zbytu tego produktu. Zyskują na znaczeniu kraje pozaunijne – komentuje M. Skrzypczyk z BGŻ. Dodaje, że w pierwszym półroczu 2017 r. eksport mąki pszennej do krajów pozaunijnych wzrósł przeszło czteroipółkrotniz tj. z 0,9 do 4,2 tys. t. Głównym odbiorcą była Angola, gdzie tego produktu wyeksportowano 3,4 tys. t.

Makarony sprzedajemy głównie do krajów UE-28
Większy eksport makaronów
W pierwszym półroczu 2017 r. Polska odnotowała również wzrost eksportu makaronów. Ich sprzedaż za granicę wyniosła ok. 19 tys. t. Oznacza to wzrost o prawie 15% wobec ub. r.
Makarony w większości trafiały do krajów UE-28 tj. 70% wolumenu eksportu tego produktu.
Nowe rynki zbytu makaronu
– Podobnie jak w przypadku eksportu mąki, również w przypadku produkcji makaronów obserwuje się postępującą dywersyfikację rynków zbytu – komentuje M. Skrzypczyk z BGZ BNP Paribas.
Analizując eksport produktów przetwórstwa zbóż można stwierdzić, że zwiększył się udział sprzedaży makaronów do krajów pozaunijnych w I półroczu 2017 r. Udział sprzedaży tego produktu wyniósł 30%, wobec 25% w analogicznym okresie 2016 r. Kraje UE-28 w pierwszym półroczu 2017 r. zakupiły w Polsce ok. 13,5 tys. t makaronów. Oznacza wzrost o 7% w relacji rok do poprzedniego roku (r/r).
Ukraina głównym odbiorcą polskich makaronów

Ukraina zakupiła o blisko 50% więcej makaronów z Polski
W tym samym czasie kraje pozaunijne zwiększyły zakupy tego produktu o 38% do 5,8 tys. t – wynika z danych BGŻ i GUS.
Głównym odbiorcą polskich makaronów była Ukraina, gdzie sprzedano 14,5% wolumenu całego eksportu tego produktu.
– Ukraina zakupiła o blisko 50% więcej makaronów z Polski – analizuje M. Skrzypczyk. Dodaje, że wzrost eksportu makaronów na Ukrainę może być wynikiem zainicjowanej przez Polską Izbę Makaronu i prowadzonej na rynku tego kraju, kampanii promocyjno-informacyjnej pt. „Makarony Europy”. Kampania ta miała miejsce w latach 2013-2015 i była realizowana przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej (EU) i budżetu krajowego.
Na drugą pozycję w polskim eksporcie makaronów spadła Wielka Brytania 13,6% udziałem w całym eksporcie tego produktu. Na kolejnych miejscach są: Niemcy, gdzie sprzedano 8,5% całego eksportu, Hiszpania z 7,5% udziałem oraz Słowacja z 5,8% udziałem w eksporcie.

Głównym odbiorcą wyrobów piekarniczych są kraje UE-28
Większy eksport wyrobów piekarniczych
– Największy udział w eksporcie produktów przetwórstwa zbóż z Polski stanowią wyroby piekarnicze tj. chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka – mówi M. Skrzypczyk z BGŻ. Ich wywóz w I półroczu 2017 r. przekroczył 270 tys. t. Oznacza to wzrost ok. 5% w porównaniu z ubiegłym, 2016 r.
UE głównym odbiorcą polskich wyrobów piekarniczych
Głównym odbiorcą wyrobów piekarniczych są kraje UE-28, gdzie trafia 88% wolumenu eksportu tych produktów. W I półroczu 2017 r. zwiększyły zakupy krajów UE-28 do ok. 240 tys. t, tj. o prawie 3% r/r. Największe ilości produktów piekarniczych, podobnie jak rok wcześniej, trafiły do Niemiec tj. 27% wolumenu eksportu. Było to wzrost o 17% w relacji r/r. Na drugim miejscu w eksporcie produktów piekarniczych są: Czechy z 10% udziałem w eksporcie oraz Wielka Brytania z 9% udziałem.
Natomiast eksport wyrobów piekarniczych do krajów pozaunijnych w analizowanym okresie wzrósł o prawie 34% do ok. 32 tys. t. Największym ich odbiorcą była Rosja, gdzie sprzedaliśmy prawie 12 tys. t. Jest to wzrost sprzedaży o 50% w relacji r/r. – wynika z danych BGŻ i GUS.