Razem możemy zmienić rynek ziemniaka!

Ponad 200 producentów, przetwórców, handlowców i ekspertów związanych z branżą ziemniaczaną w Polsce debatowało na II Forum Ziemniaczanym.

Przedstawiciele Stowarzyszenia Polski Ziemniak, SKW Marketing, ministerstwa rolnictwa, administracji rządowej, Banku Zachodniego WBK i firmy analitycznej Martin & Jacob debatowało nad problemami branży ziemniaczanej w naszym kraju i nad tym, co można zmienić, żeby poprawiła się sytuacja na polskim rynku ziemniaka.

Organizatorem wydarzenia było Stowarzyszenie Polski Ziemniak wraz z SKW Marketing. Patronat honorowy nad forum objęło Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a wśród patronów medialnych znalazła się nasza redakcja: agroFakt.

Głównym celem – zjednoczenie

Głównym celem II Forum Ziemniaczanego, które odbywało się od 22 do 23 listopada br. w Hotelu Ossa Congress & SPA koło Rawy Mazowieckiej, było zjednoczenie wszystkich podmiotów branży: producentów, przetwórców i handlowców.

– Podjęliśmy działania zjednoczenia producentów, przetwórców i handlowców, gdyż każda z tych grup działała oddzielnie – stwierdził podczas forum Andrzej Ostrowicz, prezes Stowarzyszenia Polski Ziemniak (SPZ) i prezes firmy Bugaj Sp. z o.o. Udało nam się zjednoczyć branżę. To jest pierwszy, malutki krok – dodaje.

– Musimy wspólnie walczyć na rynku europejskim, z którego jesteśmy jak na razie „wypchnięci”, ale ten rok pokazuje, że jesteśmy potrzebni na tym rynku stwierdził dla agroFaktu prezes Ostrowicz.

II Forum Ziemniaczane

Podkreśla, że polska produkcja jest profesjonalna i konkurencyjna. Zwraca uwagę na fakt, że mamy niższe koszty produkcji niż w krajach Europy Zachodniej, a zagraniczni kontrahenci, którzy przyjeżdżają do Polski są zadziwieni poziomem ich wytwarzania w naszym kraju.

ii forum ziemniaczane

Andrzej Ostrowicz, prezes Stowarzyszenia Polski Ziemniak.

Mamy czym się chwalić – komentuje prezes Ostrowicz z dumą. – Jesteśmy w stanie zaopatrywać szczególnie część południową Europy – dodaje.

 Polski ziemniak jest potrzebny w Europie – potwierdza Alexander Schriener, dyrektor Solana Polska Sp. z .o.o.

Wysoka produkcja, niskie ceny

Uczestnicy forum zwracali uwagę na tegoroczną wysoką produkcję i plony, którym towarzyszą niskie ceny i ograniczenia w eksporcie do krajów Unii Europejskiej spowodowane chorobami ziemniaków. [pisaliśmy o tym w artykułach Rynek ziemniaka w Polsce cz. 1 i cz. 2) W Polsce mamy w bieżącym roku uradzaj ziemniaków. Zbiory przekroczą ponad 9 mln t. Natomiast w krajach Unii Europejskiej w br. jest zapotrzebowanie na polskie ziemniaki.

– W wielu krajach Europy Zachodniej pogoda nie sprzyjała osiąganiu wysokich plonów ziemniaka – analizował sytuację rynkową dr Wojciech Nowacki, kierownik Zakładu Agronomii Ziemniaków Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin (IHAR) BIP Oddział w Jadwisinie i wiceprezes Stowarzyszenia Polski Ziemniak. – Dotyczy to głównie: Francji, Belgii, Rumunii, Holandii. W Niemczech też jest nieco mniej ziemniaków. Te zbiory w stosunku do ubiegłych lat są o 200–300 tys. niższe. To jest zakłócenie dla rynku tych krajów, które powoduje zapotrzebowanie na polskie ziemniaki. Jeśli nie byłoby sztucznych barier dotyczących bezpieczeństwa fitosanitarnego, ograniczających wywóz naszych ziemniaków do krajów Unii, polskie ziemniaki można by wywieźć do tych krajów jako surowiec do przetwórstwa i jako ziemniak jadalny. Jesteśmy potęgą, jeśli chodzi o nasiennictwo – dodaje ekspert.

ii forum ziemniaczane

Dr Wojciech Nowacki, kierownik Zakładu Agronomii Ziemniaków Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin (IHAR) BIP Oddział w Jadwisinie i wiceprezes Stowarzyszenia Polski Ziemniak.

Największy problem – choroby kwarantannowe

Za kluczową barierę rozwoju sektora ziemniaków w naszym kraju uczestnicy forum uznają choroby kwarantannowe. Ten problem najczęściej przewijał się i budził największe emocje podczas dyskusji branżowców.

– Najważniejszym problemem rynku ziemniaka w Polsce są obecnie choroby kwarantannowe, które uniemożliwiają nam swobodny eksport – stwierdził Andrzej Ostrowicz podczas II Forum Ziemniaczanego 2016. – To jest główna bariera, którą musimy pokonać – dodał.

Rośnie rola przetwórstwa, spada spożycie

Podczas forum dużo uwagi zostało także poświęcone działaniom marketingowym i prognozom dla rynku ziemniaczanego.

ii forum ziemniaczane

Grzegorz Rykaczewski, analityk Banku Zachodniego WBK.

Spożycie ziemniaków nieprzetworzonych od lat spada i jest o prawie 40 kg mniejsze niż 15 lat temu – komentował sytuację rynkową ekspert Banku Zachodniego WBK podczas forum. W swoim wystąpieniu wskazywał na zmniejszanie się zużycia ziemniaków na paszę, a także spożycia ziemniaków w gospodarstwach domowych, które w 2015 r. wyniosło 3,69 kg/osobę i było niższe o 5,9% w porównaniu do spożycia w poprzednim roku. Rośnie natomiast spożycie przetworów ziemniaczanych.

Rośnie rola przetwórstwa – komentuje sytuację rynkową Grzegorz Rykaczewski, analityk z Banku Zachodniego WBK.

Jego zdaniem, ceny detaliczne zachęcają do zakupu ziemniaków. Analityk BZ WBK prognozuje, że w sezonie 2016/2017 ceny detaliczne ziemniaków mogą pozostać na niskim poziomie.

Rośnie produkcja skrobi, ale także produktów spożywczych, z których najszybciej zwiększa się produkcja chipsów i frytek, a rosnący popyt na rynkach zagranicznych stymuluje wzrost produkcji przetworów ziemniaczanych.

Konieczny pozytywny marketing

Podczas forum analityk z firmy Martin & Jacob zaprezentował raport badawczy na temat rynku konsumentów i przetworów ziemniaczanych w Polsce w 2016 r., o czym będzie można przeczytać na naszym portalu w artykule, który ukaże się w najbliższym czasie.

Polecane artykuły:

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *