Inauguracja aplikacji eWniosekPlus – jak wyglądała w poszczególnych regionach?

Inauguracja aplikacji eWniosekPlus przeszła do historii. Jak minęły urodziny nowej aplikacji? Czy rolnicy podjęli wyzwanie? Jak działał system? O tym w krótkich relacjach pracowników Powiatowych Zespołów Doradztwa Rolniczego z różnych części kraju.

Reklama

Doradcy jak zwykle na stanowiskach

W całym kraju specjaliści z Powiatowych Zespołów Doradztwa Rolniczego już od samego rana wyczekiwali rolników. Dopiero (14 marca) zakończyło się przyjmowanie oświadczeń, które mimo prostej formuły, doradcy pomagali wypełnić rolnikom, a już następnego dnia aplikacja eWniosekPlus pojawiła się w pełnej wersji. Specjaliści przeszkoleni, obeznani z wersją demonstracyjną i pełni zapału oczekiwali na pierwszych interesantów.

15.03 godzina 9.00 woj. podkarpackie

– Rolnicy już od samego rana przyjechali do naszego biura, aby wypełnić wniosek o dopłaty obszarowe – relacjonuje Danuta Bassara, kierownik PZDR w Ustrzykach Górnych. Niestety nie wypełniliśmy wniosków, gdyż zainteresowani nie mieli wszystkich niezbędnych danych. Problem był, np. z numerami kont oraz kwotami otrzymanych przelewów, nie pasowały do siebie. Nie zauważyliśmy na razie problemów z aplikacją, ale też i rolników było niewielu – podkreśla.

15.03 godzina 9.10 woj. zachodniopomorskie

Do biura doradców w Świdwinie rolnicy o tak wczesnej porze jeszcze nie dotarli. – Myślę, że rolnicy, zwłaszcza ci mający większe gospodarstwa, obserwują sytuację na polach – mówi Stanisław Tyszkiewicz, kierownik PZDR w Świdwinie. Nie śpieszą się z wypełnianiem wniosku, licząc się z tym, że może trzeba będzie dokonać przesiewów. Spodziewamy się większej liczby interesantów dopiero po Świętach Wielkanocnych. Dla nas zostanie więcej czasu, aby doskonalić się w obsłudze aplikacji i przygotować na wizyty rolników – zauważa.

15.03 godzina 9.20 woj. dolnośląskie

– Rolnicy jeszcze do nas nie dotarli, ale spodziewamy się ich w każdej chwili – informuje Aneta Gazde, kierownik PZDR w Zgorzelcu. – Jesteśmy przygotowani do wypełniania nowej aplikacji.

Podobnie jest w biurze doradców w Wałbrzychu. – W tej chwili jeszcze nie ma u nas rolników, ale już do nas dzwonią i zapisują się na wypełnianie e-wniosku na konkretny termin – oznajmia Magdalena Selińska, kierownik PZDR w Wałbrzychu. – Nasi pracownicy również dzwonią do rolników. Chodzi o to, aby pod koniec terminu składania wniosków uniknąć nawału pracy i dużych kolejek.

15.03 godzina 9.30 woj. warmińsko-mazurskie

-Rolnicy są u nas już od samego rana i próbujemy wprowadzić dane do aplikacji. Niestety, aplikacja eWniosekPlus jest dostępna do użytku dopiero od dzisiaj, a w praktyce wypełnianie wniosku różni się jednak od ćwiczeń na wersji demo. W tej chwili obsługujemy trzech rolników, ale już dzwonią następni pytając, czy mogą do nas przyjechać – relacjonuje Jerzy Sawicki, kierownik Biura w Gołdapi. – Dla nas wszystkich są to rzeczy nowe. Na prawdziwej aplikacji uczymy się metodą prób i błędów i na razie zajmuje nam to dużo czasu. W rzeczywistości działki rolników nie mają regularnych kształtów a trzeba je poprawnie narysować – wyjaśnia.

Dużego ruchu nie było w biurze w Nidzicy. – Odwiedziła nas na razie jedna osoba. Udało nam się zalogować, ale wniosek nie został dokończony, bo zabrakło załączników. Jeśli chodzi o aplikację, to jesteśmy sami ciekawi, jak będzie działać , bo jeszcze 14 marca nie była dostępna – opowiada Sebastian Waśkowicz, kierownik PZDR w Nidzicy.

15.03 godzina 13.00 woj. mazowieckie

– Wystąpiły u nas pewne problemy techniczne, ale próbujemy powoli wprowadzać dane do wniosku. Odwiedziło nas dziesięciu rolników, ale udało nam się zarejestrować dopiero jeden wniosek – oznajmia Marek Syroczyński z PZDR z Sierpca.

15.03 godzina 13.10 woj. małopolskie

W Małopolsce również wystąpiły problemy z aplikacją. Jak informuje Marek Czarnecki, kierownik PZDR w Olkuszu, biuro odwiedziło kilku rolników. Niektórym z nich udało się założyć konto i zarejestrować jeden nieskomplikowany wniosek. Niestety aplikacja eWniosekPlus uniemożliwiała wprowadzanie danych do kolejnych wniosków. W Proszowicach żaden z rolników nie zgłosił się do wypełniania e-wniosku. – Odbieramy sporo telefonów w sprawie pomocy przy wypełnianiu e-wniosku, rolnicy pytają o szczegóły, o potrzebne dokumenty, które należy mieć ze sobą – oznajmia Marta Zastawnik, kierownik biura.

15.03 godzina 13.20 woj. lubuskie

Do biura PZDR w Świebodzinie przyszło dziś wielu zainteresowanych, przynosząc ze sobą dokumenty, pytając o szczegóły wypełniania e-wniosku. – U nas „system się zawiesza” i bardzo długo trwa uruchomienie aplikacji. Na razie udało się wprowadzić kilka prostych wniosków – mówi Monika Kolenda, kierownik PZDR.

15.03 godzina 13.25 woj. śląskie

Według informacji, której udzielili doradcy z Bierunia, aplikacja eWniosekPlus w dniu odsłony nie najlepiej się spisała. Pierwszy dzień jej działania nie spełnił pokładanych w niej nadziei. Rolnicy przychodzą, ale nie można im pomóc, bo występują problemy z aplikacją. Taka sytuacja panowała w wielu miejscach w kraju, nie tylko na Śląsku.

Aplikacja eWniosekPlus już w pełnej wersji

Tak jak każda nowość, tak i nowa aplikacja wymaga, aby się z nią oswoić, zapoznać i do niej przyzwyczaić. W pierwszym dniu przyjmowania wniosku nie było zbyt dużo rolników zainteresowanych jego wypełnieniem. Również doradcy, mimo przebytych szkoleń, z aplikacją zetknęli się dopiero w pierwszym dniu jej funkcjonowania. Najważniejsze jednak jest to, aby system działał poprawnie. Pierwsze koty za płoty! Inauguracja aplikacji eWniosekPlus przeszła do historii. Do 15 maja zostało jeszcze sporo czasu.

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *