Jazz Scifresh to smakowity jabłkowy raj dla podniebienia

Jabłka odmiany Jazz ® Scifresh – to najlepszy dowód, że jabłka sprzedawane w supermarketach nie muszą być wcale mdłe i nudne. “Jazz” to w rzeczywistości znak towarowy odmiany “Scifresh”. Reklamowany jest on jako najgłośniej na całym świecie chrupiąca odmiana jabłka.

Jazz Scifresh jabłko klubowe

Jazz to jabłko klubowe o wspaniałym soczystym i kruchym miąższu.

– Jabłka odmiany Jazz należą do grupy tzw. jabłek klubowych, których cena znacznie przekracza, kwotę jaką musimy zapłacić za kg Gali czy Glostera. Do tej grupy należą również odmiany Pink Lady®, Kanzi®, Envy® (99 ha), Modi®, Evelina®, Ambrosia ® i Rubens®. Cena 1 kg jabłek tych odmian przekracza kilkukrotnie cenę jaką zapłacimy za jabłka tradycyjnych odmian produkowanych w Polsce takich jak Gala, Idared czy Gloster – mówi sadownik Bogdan Krajewski.

Jazz ® Scifresh: smakowite jabłko klubowe

Jabłka odmiany Jazz ® Scifresh należą do grupy tzw. jabłek klubowych, których koncepcję produkcji i sprzedaży owoców stworzoną po to, aby osiągnąć bilans pomiędzy podażą i popytem. W przypadku odmian klubowych, zarządzająca nimi organizacja dba o:

  • monitorowanie produkcji (jej wielkości, zasięgu terytorialnego i producentów oraz metod produkcji)
  • monitorowanie jakości (całość sortowania i pakowania owoców w jednym miejscu zapewnia powtarzalność i pozwala utrzymać markę na rynku)
  • monitorowanie okresu sprzedaży

Aby uzyskać zgodę na sadzenie odmian klubowych, sadownik musi podpisać umowę z zarządem klubu i zgodzić się na zawarte w niej warunki. Bogdan Krajewski

– Warunki te dotyczą sposobu uprawy, metod ochrony, a przede wszystkim faktu, że wszystkie owoce muszą być dostarczone do jednostki, która je będzie je sprzedawać, gdyż sadownikowi nie wolno tego robić samodzielnie.

Wyjątkiem jest tzw. system klubowy mieszany, w którym owoce wolno sprzedawać samodzielnie, ale wyłącznie we własnym sklepie przy gospodarstwie i tylko finalnym odbiorcom. Ten sposób (dotyczy np. jabłoni Kiku®8 i Wellant) traktowany jest jako reklama nowej odmiany wśród konsumentów, którzy potem będą poszukiwać takich owoców w sklepach.

Jabłka klubowe są bardzo smaczne i mają przy tym stosunkowo intensywny smak miąższu z niewielkim dodatkiem posmaku gruszki, oraz niską kwasowością. Sprzedawane są jako jabłka “dwukolorowe”, bo dominująca na powierzchni owocu czerwień dzielona jest z zielono-żółto-pomarańczowym plamami.

Charakterystyka kulinarna jabłek klubowych (słodko-kwaśny smak, tekstura, zachowanie kształtu po ugotowaniu/upieczeniu, utrzymywanie soku przez miąższ poddany obróbce cieplnej) jest często przygotowywana i potwierdzana badaniami znanych placówek zajmujących się tego typu badaniami jak np. uniwersytet ESA we francuskim Angers, placówki cenionej przez autorytety kulinarne z całego świata.

Jabłka odmiany Jazz produkuje się także w  sadowniczej stacji doświadczalnej La  Morinière  w zachodniej Francji w  Saint Epain regionie Północnej Loary.

Jazz ma jedną ze stolic nad Loarą

Areał upraw w Saint Epain jest podzielony następująco: 30 ha sadu jabłoniowego z najważniejszymi odmianami: Golden  Delicious, Gala, Granny Smith, klubowe Pink Lady®, Tentation®, odporna na parcha Ariane® i Jazz ® Scifresh.  5,6 ha  sadu  to grusze  odmian: Konferencja, Williams, Doyenne du Comice i Angélys z czego 0,16 ha to uprawa ekologiczna. Wiśnie stanowią  0,25 ha sadu La Morinière.

Stacja, która jest spółką cywilną, usytuowana jest w miejscowości Saint Epain w odległości 30 km na południe od miasta  Tours blisko Ste Maure de Touraine. Stacja powstała w 1980 roku z inicjatywy sadowników z regionu Dolina Loary jako  miejsce eksperymentalnych nasadzeń grusz i jabłoni, a także plantacji czarnej porzeczki i agrestu. Stacja doświadczalna La Morinière to 65 ha ziemi.  Z tego 36 ha stanowią sady głównie jabłoniowe oraz gruszowe oraz od 1998 roku 0,18 ha sadu wiśniowego. W 2000 roku stacja w Saint Epain została powiększona o nowe kwatery upraw ekologicznych jabłoni i grusz – o powierzchni początkowo 0,8 ha, a od 2005 roku 1,3 ha sadu  z planem docelowej powierzchni 2 ha sadu. Ta  część sadu stacji ma przyznany certyfikat upraw ekologicznych ECOCERT.

Jazz to droższe jabłka niż inne

Dzięki doskonałemu smakowi jazz bije na głowę większość klasycznych odmian jabłek

– Powszechnie uważa się, że tylko bardzo stare odmiany jabłek zachowały w sobie prawdziwy smak tego owocu; natomiast nowe są już zupełnie bez smaku – mówi Philipe Cantet producent jabłek oraz szef stacji La Moriniere. Jazz to taka nowa odmiana jabłek klubowych. Smak ich jest znacznie bardziej wyczuwalny aniżeli w obecnej generacji jabłek w supermarketach. I właśnie dzięki doskonałemu smakowi bije on na głowę większość klasycznych odmian jabłek. Jedyna chyba wada Jazzu jest to, że trochę trudno go ugryźć.

W La Moriniere uprawia się odmianę Jazz ® Scifresh na prawie 4 ha areału sadowniczego.

Jazz – jabłko klubowe popularne na zachodzie Europy i w USA

– Oprócz Francji jabłka tej odmiany są uprawiane w Nowej Zelandii oraz w stanie Waszyngton w USA – tłumaczy Philipe Cantet. Większość komercyjnych nasadzeń zaczęła się jednak dopiero w 2000 roku. Również pierwsze dwieście tysięcy drzew tej odmiany posadzono w 2006 roku w Wielkiej Brytanii. Na rynku pojawić się zatem powinien lada dzień. Podobnie jak inne współczesne odmiany Jazz ma swoją markę handlową, czyli znak towarowy. Jego propagowaniem zajmuje się specjalna agencja marketingowa Enzafruit – kontroluje ona uprawę i sprzedaż tego jabłka na całym świecie.

jabłka jazz w skrzynkach

Rośnie światowe spożycie i sprzedaż jabłek odmiany jazz

Jazz ma olbrzymią szansę zdobyć wielką popularność w bardzo krótkim czasie. Zdaniem wielu smakoszy ma on bowiem najlepszy smak spośród wszystkich obecnych dzisiaj na rynku popularnych jabłek. Z pewnością można go zakwalifikować do dziesięciu najlepszych odmian świata.

Areał uprawy jabłek Jazz ® Scifresh jak i innych odmian klubowych znacznie się powiększa. Dla przykładu można podać, że w Południowym Tyrolu sadownicy zrzeszeni w dwóch organizacjach handlowych (VOG i Vi.P) produkują owoce aż ośmiu odmian klubowych na łącznym areale 1647 ha (dane za 2016 r.). Prym w tej grupie wiedzie Pink Lady® (827 ha; wyłącznie VOG), Kanzi® (400 ha), Jazz® (127 ha; wyłącznie VOG), Envy® (99 ha), Modi® (59 ha; wyłącznie VOG), Evelina® (55 ha; wyłącznie VOG), Ambrosia ® (61 ha; wyłącznie Vi.P) i Rubens® (19 ha; wyłącznie VOG).

W Polsce posiadanie w swoim sadzie odmiany klubowej nie jest wciąż powodem do dumy. Powstaje pytanie – Czy jest szansa by grupa osób połączyła swoje siły w promowaniu markowego jabłka lub innego owocu w Polsce?

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4 / 5. Liczba głosów 7

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarze
  1. Nawiedzony. pisze:

    Po co promować coś co i tak skazane jest na jabłko przemysłowe
    To tak, jakby promować Madagaskar jako rynek zbytu dla naszych jabłek.
    Piszę rynek zbytu, bo przecież sprzedaż to jest wyższy rodzaj handlu niż jakiś tam zbyt ( czytaj: wysiudanie się)
    Pomyśleć, że tak nieżle żarło a jednak komuś zależało by to zdechło.
    W obecnej dobie to żywiciel ginie, a pasożyt ma się dobrze.