John Deere: przełącz się na niższe spalanie

Blisko 50% kosztów eksploatacji ciągnika to wydatki na paliwo. Wobec tego niezwykle istotne staje się korzystanie z rozwiązań, które umożliwiają operatorowi obniżenie poziomu spalania. Takie możliwości oferuje John Deere w ramach usług rolnictwa precyzyjnego FarmSight, jednocześnie zapewniając wydajne zużycie paliwa, które ma przyczynić się do redukcji emisji spalin.

Wobec zmian, które zachodzą w rolnictwie, coraz istotniejszą rolę zaczynają odgrywać systemy rolnictwa precyzyjnego, które umożliwiają pełniejszy wgląd w działalność gospodarstwa m.in. poprzez zdalne monitorowanie poszczególnych maszyn i wydajności ich pracy. Jednym z elementów takich systemów jak John Deere FarmSight jest również optymalizacja zużycia paliwa w ciągnikach, za które odpowiada 5 poniższych rozwiązań.

Funkcja Eco Shift w przekładni

Ciągniki z funkcją przekładni Eco mogą poruszać się z maksymalną prędkością 40 km/h przy obniżonej prędkości obrotowej silnika. Zmiana biegu na najwyższy automatycznie obniża prędkość obrotową silnika. Główna korzyść z zastosowania tego rozwiązania to oszczędność paliwa nawet do 18% podczas prac przy małym obciążeniu z jednoczesnym utrzymaniem wysokiego momentu obrotowego przy obniżonej prędkości obrotowej silnika. Inne zalety to: mniejszy hałas, mniej drgań oraz wyższy komfort pracy operatora.

Amortyzowana przednia oś TLS

Trójczłonowe zawieszenie TLS wykorzystuje hydropneumatyczny układ samopoziomowania poprawiający wydajność i znacząco podnoszący komfort jazdy.

Podczas prac polowych amortyzacja TLS Plus zapewnia ciągłość styku kół z podłożem, a tym samym lepsze przenoszenie mocy silnika na podłoże. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania praca przedniego zawieszenia ciągnika jest znacznie bardziej przewidywalna.

Karol Zgierski z John Deere Polska

Podczas prac polowych amortyzacja TLS Plus zapewnia ciągłość styku kół z podłożem, a tym samym lepsze przenoszenie mocy silnika na podłoże. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania praca przedniego zawieszenia ciągnika jest znacznie bardziej przewidywalna – mówi Karol Zgierski z John Deere Polska.

Do wyboru mamy 3 tryby pracy: automatyczny, maksymalnej twardości oraz ręczny. W przypadku trybu automatycznego zawieszenie TLS Plus reaguje na czynniki zewnętrzne, zapewniając najwyższy komfort i stabilność. Tryb maksymalnej twardości pozwala operatorowi na dostosowanie zawieszenia do różnych sytuacji na polu. Z kolei tryb ręczny jest przydatny podczas przyłączenia narzędzi do przedniego podnośnika.

Zarządzanie przekładniami oraz silnikiem

W ciągnikach serii 6R oferowane są proste i niezawodne przekładnie pozwalające osiągnąć maksymalną wydajność i sprawność silnika oraz przekładni. Przykładem może być przekładnia AutoPowr/IVT, której tryby pracy zapewniają dwie funkcje – sterowanie obciążeniem i oszczędnością paliwa. Ta druga funkcja umożliwia utrzymywanie stałej prędkości jazdy przy obniżonej prędkości obrotowej silnika w warunkach pracy pod niewielkim obciążeniem lub bez obciążenia.

john deere

Warto wspomnieć jeszcze o przekładni AutoQuad, która umożliwia włączenie trybu automatycznej zmiany biegów, który zapewnia najwyższy komfort pracy i optymalną wydajność. Punkty zmiany biegów można dostosować za pomocą systemu CommandCenter.

Z kolei przekładnia PowrQuad Plus daje operatorowi możliwość dostosowania ustawień przekładni silnika w sposób najlepiej odpowiadający danemu zastosowaniu: dopasowanie prędkości, płynna lub szybka zmiana biegów, bieg początkowy. Warto wspomnieć jeszcze o przekładni AutoQuad, która umożliwia włączenie trybu automatycznej zmiany biegów, który zapewnia najwyższy komfort pracy i optymalną wydajność. Punkty zmiany biegów można dostosować za pomocą systemu CommandCenter.

Wielu klientów ceni sobie również wszechstronność przekładni DirectDrive.

Jest to przekładnia dwusprzęgłowa (pozwalająca na zmianę biegów pod obciążeniem) umożliwiająca klientom pracę w trybie ręcznym, w którym można zakres i bieg idealnie dopasować do każdej wykonywanej pracy. Przekładnię można również ustawić w trybie automatycznym i będzie ona funkcjonować podobnie jak przekładnia AutoPowr/IVT – mówi Karol Zgierski z John Deere Polska.

Rozwiązanie to dostępne jest w maszynach 6-cylindrowych serii 6R.

john deere

Jest to przekładnia dwusprzęgłowa (pozwalająca na zmianę biegów pod obciążeniem) umożliwiająca klientom pracę w trybie ręcznym, w którym można zakres i bieg idealnie dopasować do każdej wykonywanej pracy. Przekładnię można również ustawić w trybie automatycznym i będzie ona funkcjonować podobnie jak przekładnia AutoPowr/IVT – mówi Karol Zgierski z John Deere Polska. (fot. AgroFoto, użytkownik: agrofoto)

Przekładnię typu Power Shift znajdziemy w maszynach powyżej 210 KM czyli serii 7R oraz 8R o nazwie e23. e23 ma 23 biegi do przodu oraz 11 wstecz i wszystkie są równomiernie rozmieszczone. Biegi do przodu są oddalone od siebie o 15% różnicy prędkości. Równomierne rozmieszczenie zwiększa wydajność i pozwala na płynną, automatyczną zmianę biegów przy pomocy układu zarządzania wydajnością. Umożliwia on przekładni zmianę biegu do góry lub w dół i zmianę prędkości obrotowej silnika, aby utrzymać zadaną prędkość jazdy przy jak najekonomiczniejszych parametrach pracy. Biegi F21-F23 pozwalają utrzymać maksymalną prędkość jazdy przy zredukowanych obrotach silnika w celu zaoszczędzenia paliwa w przekładni 40 km/h.

Zarządzanie poślizgiem w celu monitorowania osiągów i wydajności

Innym rozwiązaniem w ciągnikach serii 6R jest możliwość monitorowania wydajności i produktywności przy przejeżdżaniu przez pole.

Operator dzięki ekranowi CommandCenter może monitorować procentową wartość poślizgu kół za pomocą sygnału GPS lub zainstalowanym radarem. Umożliwia to wykonywanie na bieżąco regulacji zapewniających wyższą efektywność spalania ciągnika i wydajność podczas pracy – tłumaczy Karol Zgierski z John Deere Polska.

john deere

– Operator dzięki ekranowi CommandCenter może monitorować procentową wartość poślizgu kół za pomocą sygnału GPS lub zainstalowanym radarem. Umożliwia to wykonywanie na bieżąco regulacji zapewniających wyższą efektywność spalania ciągnika i wydajność podczas pracy – tłumaczy Karol Zgierski z John Deere Polska.

Ekonomiczna prędkość WOM 540E oraz 1000E

Rozwiązanie WOM 540E umożliwia pracę z prędkością 540 obr./min przy ekonomicznej, ale gwarantującej dużą moc prędkości obrotowej silnika. Doskonale sprawdzi się w zastosowaniach wymagających niewielkiej lub średniej mocy. Niższa prędkość obrotowa silnika zapewnia: niższe zużycie paliwa i niższe koszty, jak również mniejszy hałas i jeszcze cichsze środowisko pracy.

John Deere nagradza wydajne zużycie paliwa

john deere

Tak oto prezentują się najnowsze ciągniki z 7310R. (fot. John Deere)

Od 1 listopada 2016 r. klienci, którzy zakupili nowy ciągnik John Deere 7310R mogą brać udział w programie premiującym finansowo za ekonomiczne zużycie paliwa. Program gwarantowanego zużycia paliwa oferuje specjalną premię za niskie zużycie paliwa w ciągnikach pracujących w transporcie. Klient, który zakupi ciągnik 7310R i zapisze się do programu, może wykorzystywać JDLink do rejestrowania rzeczywistego zużycia paliwa w ciągniku w trybie transportowym w okresie od dnia dostawy ciągnika do 30 listopada 2017. Jeśli całkowite zużycie paliwa podczas transportu przekroczy poziom docelowy określony przez John Deere, klient otrzyma kwotę równą kosztom netto zakupu nadwyżki paliwa.

Jeśli ciągnik zużyje mniej niż wskazaną przez John Deere ilość docelową, właściciele nowych ciągników 7310R również zostaną wyróżnieni, ponieważ otrzymają dwukrotną wartość kosztu netto zakupu zaoszczędzonego paliwa. W zależności od ilości pracy transportowej wykonanej w ciągu roku może to oznaczać znaczny zwrot kosztów paliwa.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *