Kampania buraczana 2020/2021 podsumowana przez Krajową Spółkę Cukrową

Download PDF

Kampania buraczana 2020/2021 zakończona, ostatnie kombajny wyjechały z pola. Czas więc na podsumowanie, które przedstawiła Krajowa Spółka Cukrowa. Największy producent cukru w Polsce podkreślił, że tegoroczne zbiory buraków cukrowych nie należały do najłatwiejszych. Sprawdźmy dlaczego!

Krajowa Spółka Cukrowa poinformowała, że w tegorocznej kampanii buraczanej 2020/2021 wzięło udział prawie 14,7 tys. jej plantatorów. Przy czym, surowiec dostarczono i przerobiono w sumie w siedmiu oddziałach KSC: Dobrzelin, Kluczewo, Krasnystaw, Kruszwica, Malbork, Nakło, a także Werbkowice.

Kampania buraczana 2020/2021 z niższymi wynikami niż zakładano

KSC podała, że buraki cukrowe wykorzystane w ramach tegorocznej kampanii cukrowej pochodziły w sumie z powierzchni liczącej 110 tys. ha. Natomiast uzyskany z nich średni plon wyniósł 56,9 t/ha. Przy czym, warto podkreślić, że najwyższy plon otrzymano w Cukrowni Malbork w woj. pomorskim – 66,8 t/ha. Jeśli chodzi o zawartość cukru w burakach, to polaryzacja średnio wynosiła 15,05 proc.

KSC szacuje, że większość cukru wyprodukowanego w tym roku trafi na krajowy rynek, natomiast pozostała część na eksport.

Niekorzystna pogoda i większa presja szkodników spowodowały niższe plony

Kampania buraczana 2020/2021 dobiegła końca, dlatego po jej zakończeniu można stwierdzić, że na niższe plony miała wpływ niekorzystna pogoda, a także szkodniki, które w tym roku mocno dały o sobie znać. Wspomniał o tym, Krzysztof Kowa, Prezes Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej:

,, Tegoroczne zbiory buraka cukrowego, ze względu na niekorzystne dla uprawy warunki pogodowe oraz szkodniki, które zaatakowały uprawy naszych plantatorów w czasie całego cyklu produkcyjnego, okazały się być niższe niż pierwotnie zakładaliśmy. Ostatecznie wyprodukowaliśmy 820 tys. ton cukru z 6,2 mln ton skupionych buraków. Doświadczenie i ciężka praca polskich plantatorów pozwoliły na przeprowadzenie kampanii pomimo wyjątkowo trudnych warunków atmosferycznych.”

W przypadku szkodników w 2020 r. rolnicy musieli zmierzyć się ze szkodnikami takimi jak: mszyce i pchełka burakowa (wiosną) oraz błyszczki, rolnice i piętnówki (latem i jesienią). Oprócz tego, można było zaobserwować na burakach wyraźne porażenia spowodowane przez chwościk buraka.

Od lutego i marca startuje Kampania sokowa

Kampania buraczana 2020/2021 podsumowana, a w planach KSC jest już rozpoczęcie kampanii sokowej w cukrowniach w Kruszwicy, Nakle i Werbkowicach. W tym czasie przeprowadzany będzie przerób soku gęstego z buraków na cukier. Pozwala to na skrócenie czasu przerobu buraków, a także na zwiększenie możliwości przerobowych zakładów.

Kampania cukrownicza 2020/2021. Niska polaryzacja odbija się na cenie – CZYTAJ WIĘCEJ

Źródło: Krajowa Spółka Cukrowa – ,,Polski Cukier”

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4.6 / 5. Liczba głosów 7

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o