Wymiana oleju silnikowego w ciągniku: kiedy trzeba to zrobić?
Jak wiadomo, warunkiem długotrwałej i bezawaryjnej eksploatacji silnika spalinowego i układów hydraulicznych maszyn rolniczych jest dokładna filtracja oleju. Dlatego tak ważna jest systematyczna wymiana oleju silnikowego w ciągniku, staranne dobieranie filtrów oraz ich czyszczenie.
Poziom oleju silnikowego w ciągniku powinien być utrzymywany pomiędzy znakami „MIN“ i „MAX“ na prętowym wskaźniku oleju. Należy pamiętać, aby podczas kontroli ciągnik stał na płaszczyźnie poziomej, ponieważ w innym przypadku wskaźnik oleju pokaże nieprawidłową wartość.
Spis treści
Kiedy wymieniać olej w silniku ciągnika?
Okresy wymiany filtrów i oleju określa producent ciągnika. Takie informacje zawarte są w warunkach gwarancji lub instrukcji obsługi pojazdu. Przykładowo w przypadku nowych silników ciągników Ursus graniczna liczba motogodzin pierwszej wymiany oleju silnikowego i jego filtra wynosi 50 mtg. W przypadku zachodnich producentów zazwyczaj jest to 100–150 mtg do pierwszej wymiany. Wymiana filtrów oleju smarującego silnik dokonywana jest podczas wymiany oleju.
Czym grozi nieterminowa wymiana oleju silnikowego w ciągniku?
Olej silnikowy, wielokrotnie nagrzewając się, oraz mieszając z niewielkimi ilościami paliwa dostającymi się do wnętrza bloku, traci swoje właściwości smarne. W efekcie dochodzi do nieodpowiedniego smarowania silnika. Zbyt późna wymiana oleju spowoduje wytrącanie się wewnątrz silnika sadzy i smoły, która może zablokować pierścienie lub przytkać kanały olejowe. Każdy olej może bowiem związać określoną ilość „sadzy i smoły”, a po przekroczeniu tej granicy zanieczyszczenia osadzają się na silniku np. ciągnika.
Kiedy lepiej wymieniać olej silnikowy – przed czy po sezonie?
Olej silnikowy w ciągniku rolniczym powinno wymieniać się przed sezonem intensywnych prac polowych, czyli na wiosnę, chyba że ciągnik pracuje całą zimę przy odśnieżaniu. W takim przypadku trzeba wymienić olej przed sezonem zimowym. Wymiana zależy głównie od tego, do jakich prac ciągnik jest wykorzystywany w sezonie i jak intensywny jest to czas.
Prawidłowa wymiana oleju silnikowego w ciągniku
Wymiany oleju należy dokonać po zakończonej pracy, gdy silnik jest jeszcze ciepły (olej ma wówczas mniejszą lepkość i łatwiej spłynie z poszczególnych elementów silnika). Jeśli natomiast będziemy dokonywać wymiany oleju silnikowego bez wcześniejszej pracy maszyny, należy uruchomić silnik i dać mu popracować przez kilka minut na wolnych obrotach.
Wymiany oleju należy dokonać po zakończonej pracy, gdy silnik jest jeszcze ciepły (olej ma wówczas mniejszą lepkość i łatwiej zsunie się z poszczególnych elementów silnika).
Krok po kroku wymiana oleju silnikowego w ciągniku powinna przebiegać następująco:
- zakładamy odpowiednie ubranie ochronne (np. grube rękawice),
- ustawiamy ciągnik na poziomym podłożu, unieruchamiamy go (zaciągając hamulec ręczny)
- podstawiamy odpowiednio duże naczynie na zużyty olej,
- odkręcamy korek wlewu oleju, wykręcamy korek z miski olejowej silnika,
- gdy olej ścieknie do podstawionego naczynia, odkręcamy zużyty filtr oleju,
- montujemy nowy filtr. Jeżeli filtr jest przykręcany, przed montażem, smarujemy jego uszczelkę świeżym olejem; jeżeli wymieniany jest wkład, pierścień uszczelniający smarujemy olejem, a następnie wkładamy go w wyżłobienie powierzchni członowej filtra,
- dokręcamy nowy filtr do głowicy filtra do momentu styku pierścienia uszczelniającego z głowicą filtra, a następnie dokręcamy ręką o dodatkowe pół obrotu (nie można dokręcać filtra zbyt mocno),
- wkręcamy korek miski (dokręcamy go momentem 34+/- 15 Nm),
- napełniamy miskę olejową ciągnika właściwym, czystym olejem, tak aby poziom oleju znajdował się pomiędzy znakami „MIN“ i „MAX“, które są umieszczone na wskaźniku prętowym,
- uruchamiamy na chwilę silnik, aby układ smarowania zdążył się napełnić; czekamy kilka minut, aby olej spłynął do miski, po czym ponownie sprawdzamy jego poziom,
- jeżeli poziom jest odpowiedni, zakręcamy korek wlewu oleju.
Przy wymianie oleju i filtra należy w szczególności zadbać o czystość. Do wnętrza silnika nie mogą dostać się ciała obce, zwłaszcza drobiny piasku. Do czyszczenia elementów warto używać jednorazowego czyściwa technicznego lub papierowego ręcznika. Zużyty olej należy zabezpieczyć (zlać do zamykanego pojemnika) oraz zadbać o jego prawidłową utylizację.
Podsumowując… po spuszczeniu oleju z ciągnika wykręcamy filtr z mocowania i wycieramy do sucha mocowanie przy bloku silnika. Po tych czynnościach, wkręcamy nowy filtr, pamiętając o pokryciu uszczelki filtra cienką warstewką świeżego oleju silnikowego. Dokręcamy korek spustowy i wlewamy nowy olej. Następnie uruchamiamy silnik w ciągniku. Uzyskanie ciśnienia pracy przez pompę olejową trwa do 5 sekund – w tym czasie kontrolka ciśnienia powinna zgasnąć. Jeśli po włączeniu stacyjki kontrolka oleju nie zapala się w ogóle, prawdopodobnie przepaliła się żarówka lub jest uszkodzony przewód albo czujnik ciśnienia. Należy taką usterkę jak najszybciej naprawić, ponieważ nie będziemy informowani na bieżąco, czy silnik pracuje z prawidłowym ciśnieniem. Jeśli ciśnienia nie będzie, szybko może dojść do zatarcia silnika.
Obejrzyj też wideo: Przygotowanie ciągnika do prac polowych: o czym nie możemy zapomnieć?
Obserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!