Koła bliźniacze do maszyn rolniczych

Jak wiemy koła bliźniacze, potocznie „bliźniaki”, są coraz bardziej popularne w naszych gospodarstwach.  Montaż „bliźniaków” w ciągniku lub kombajnie daje wiele korzyści i nie jest, wbrew opiniom, czasochłonny.

Ciągnik na „bliźniakach” przydaje się też do uprawy przedsiewnej oraz do ugniatania kiszonki w silosie

pan Tomasz, rolnik z woj. podlaskiego

Koła bliźniacze – co za nimi przemawia?

Dzięki kołom bliźniaczym na polu pozostają płytsze koleiny, zmniejsza się ugniatanie gleby, zwiększa się powierzchnia styku z ziemią, co redukuje poślizg. Ciągnik zyskuje też efektowny wygląd. W zasadzie koła bliźniacze pełnią taką samą rolę jak szerokie ogumienie w maszynach rolniczych, ale de facto mają przewagę, która wiąże się właśnie z szybkim montażem/demontażem.

Dlaczego warto stosować koła bliźniacze?

  • mniejsze ugniatanie gleby
  • wydajność i oszczędność pracy
  • możliwość pracy w trudnych warunkach polowych

 

Koła bliźniacze

Czy uważasz, że stosowanie bliźniaków to dobre rozwiązanie?

   
Pokaż wyniki

Stosuję koła bliźniacze już od kilku lat. Przede wszystkim wykorzystuje je do prac związanych z sadzeniem ziemniaków. Używam kół bliźniaczych też do rzędownika, przed sadzeniem ziemniaków w systemie 3-etapowym, wtedy sprzęt nie ślizga się. Dzięki temu także zużycie paliwa jest mniejsze. Koła szczególnie podczas pracy z gruberem Horscha zdają egzamin – mówi pan Andrzej z Wielkopolski.

Montaż „bliźniaków”

W dzisiejszych czasach można spotkać coraz więcej maszyn pracujących na „bliźniakach”. Dlaczego? Pewnie dlatego, że montaż kół bliźniaczych zajmuje nam od 15 do 20 minut. Czyli bardzo mało w porównaniu z tym, co było kiedyś. Możemy tego dokonać stosując szybkosprzęgi kulowe, które oferuje nam na przykład firma Grasdorf Koła Polska (koła niemieckiej firmy Grasdorf-Wennekamp, sprzęgi – GS Schaad ze Szwajcarii).

Koła bliźniacze w ciągniku.

Koła bliźniacze można zamontować w prosty sposób.

Montaż odbywa się w następujący sposób: zakładamy pierścienie dystansowe pomiędzy koła, następnie spinamy koła zamkiem dźwigniowym. Jeśli przy zamykaniu zamka jest jakiś luz, wystarczy cofnąć dźwignię, dokręcić śrubę regulacyjną oraz ponownie ściągnąć zamek, aż przekroczy martwy punkt i usłyszymy charakterystyczne kliknięcie. Do każdego typu felg pierścienie dystansowe są dopasowywane i mają specjalnie kalibrowane krawędzie tak, aby była jak największa powierzchnia styku z felgami. Sprzęgi muszą być rozłożone symetrycznie, a po założeniu należy wykonać jazdę próbną i sprawdzić czy sprzęgi się nie poluzowały.

Na bliźniakach ciągnik ma większą siłę uciągu, zachodzi mniejszy nacisk na glebę

pan Mirosław, woj. dolnośląskie

Koła bliźniacze można stosować na wszystkie gleby, ale  my zazwyczaj zakładamy je wiosną, kiedy na polu jest mokro i mamy problem z wjechaniem. Na „bliźniakach” ciągnik ma większą siłę uciągu, zachodzi mniejszy nacisk na glebę – opowiada pan Mirosław, z województwa dolnośląskiego. – Jedynym problemem jest dla nas montaż. Na kołach bliźniaczych nie da się jechać po szosie więc musimy je przewozić na pole i tam zakładać. Jest to trochę kłopotliwe, mimo wszystko warto je stosować, szczególnie, jeśli pole mamy blisko.

Jak sprawnie założyć koła bliźniacze?

Nie będzie to dla nas problemem, ponieważ montaż możemy wykonać nawet w warunkach polowych. Potrzebujemy tylko kawałka „deski”, na którą musimy najechać tym kołem, do którego będzie doczepiany „bliźniak”. Wykonujemy najazd na deskę po to, aby zniwelować różnicę między ugięciem opony obciążonej i nie obciążonej. Grubość deski powinna wahać się w granicach 3-6 cm na twardym podłożu. Jeżeli natomiast nasze warunki polowe są nieco gorsze, czyli, po prostu, na polu jest mokro, to wtedy najlepiej, żeby nasza deska miała większą powierzchnię, aby jak najmniej zagłębiła się w ziemi.

Na co warto zwrócić uwagę?

Wybierając koła bliźniacze nie musimy zwracać uwagi na taką sama szerokość czy markę. Bardzo ważne jest, aby rozstaw felg był dobrze dobrany. Na przykład, felga DW 15×30 może być zaopatrzona w oponę 480/70R30, niedopuszczalna jest natomiast 600/65 R30.

Przy doborze kół bliźniaczych trzeba zwrócić uwagę na felgi. ( źródło:www.grasdorf-rad.eu).

Istotne  natomiast jest ciśnienie. W oponach bliźniaczych powinno ono być ~40% niższe niż w oponach oryginalnych. Dlaczego? Ponieważ, gdy ciśnienie będzie takie samo, bądź zbliżone, to jazda po drogach polnych czy innych nierównościach, będzie się odbywała tylko na kołach bliźniaczych. Zaleca się dodatkowo spuścić powietrze z kół bliźniaczych i macierzystych dla lepszego uciągu – wyjaśnia producent.

Po zakupie nowego ciągnika do starego Ursusa 1224, na stałe założyłem „bliźniaki”. Używam go głównie do pracy na użytkach zielonych – mam 20 ha podmokłych łąk torfowych. Zawsze miałem problem z wjechaniem w te łąki. Teraz nawet nie tworzą się głębokie koleiny – mówi pan Tomasz, rolnik z woj. podlaskiego. – Ciągnik na „bliźniakach” przydaje się też do uprawy przedsiewnej oraz do ugniatania kiszonki w silosie.

Testy kół bliźniaczych

Test, który przeprowadziła Firma Grasdorf bardzo dobrze pokazuje nam dlaczego warto zakładać koła bliźniacze.

Warunki testu:

  • szerokość robocza 3m
  • prędkość robocza 10km/h
  • koszt paliwa 1,05 EUR/l
  • koszt godziny pracy operatora 15 EUR

 

Test oszczędności kół bliźniaczych Ha/h (%) Koszty/ha

(%)

 E – opony szerokie typu TERRA na przedniej i tylnej osi 144 69
 D – opony standardowe + „bliźniaki” przedniej i tylnej osi 168 59
 C – opony standardowe + „bliźniaki” na tylnej osi 144 69
 B – opony z prawidłowym ciśnieniem 112 90
 A – opony standardowe ze zbyt wysokim ciśnieniem 100 100

(źródło:www.grasdorf-rad.eu)

Widzimy, że test pokazał jak koła bliźniacze znacząco różnią się od pozostałych kół. Zwiększają wydajność maszyny, oszczędzają czas, a przede wszystkim niwelują nasze koszty upraw.

Test oszczędności pokazał przewagę opon standardowych z „bliźniakami” na przedniej i tylnej osi (źródło:www.grasdorf-rad.eu).

 

 

 

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 2

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Czy stosujesz koła bliźniacze w swojej maszynie?

Czy stosujesz koła bliźniacze w swojej maszynie?
Z forum
Powiązany temat: Koła bliźniacze
bel920
przepisowo ciśnie powinno być mniejsze np miałeś w kole 1 atm to po założeniu bliżniaka robisz na kole wewnętrznym 0,6 a zewnętrznym 0,4 atm , tak kiedyś czytałem w jednym poradnik... zobacz więcej »
Cooler2010
W każdych kołach bliżniaczych (czy to przednich czy tylnych) powinno być o połowe mniejsze ciśnienie zobacz więcej »
8piotrek6
koła raczej zakłada się te same, mogą być podjechane, ale najważniejsza jest różnica ciśnień i wiadomo że w obu kołach się obniża ciśnienie bo jest mniejszy nacisk jednostkowy. Tak... zobacz więcej »

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *