Kubota M7003 – Nowość dostępna na polskim rynku

Download PDF

Zaledwie pięć lat minęło od debiutu największej serii ciągników japońskiego koncernu. Dziś na pola wjeżdża już trzecia odsłona serii Kubota M7003. Tak szybkie zmiany modelu wiążą się z filozofią ciągłego ulepszania ciągników. Skoro poprzednia seria była dobra, M7003 ma być jeszcze lepsza. I jest.

Japońska Kubota przez wiele lat kojarzona była z ciągnikami małych i średnich mocy. Ale gdy w 2015 r. zadebiutowała seria M7 o mocach 130 -170 KM, wywołało to niemałe zdziwienie. W wymagający rynek ciągników tej mocy Kubota modelem M7 wbiła klin i z roku na rok zdobywa coraz więcej użytkowników.

Niewątpliwy sukces japońskiej marki na światowych i europejskich rynkach wynika z  wysokiej jakości produktów. Ciągnik rolniczy dziś to niezwykle skomplikowana maszyna i zespół tysięcy elementów, które muszą ze sobą niezawodnie współpracować przez wiele lat, dlatego ich jakość nie może być dziełem przypadku.

Kubota M7003. Trzy warianty trzech modeli trzeciej generacji

Kubota M7003 - model M7153

Nowy flagowiec od firmy Kubota

fot. Kubota

Nowa Kubota M7003, która właśnie pojawia się na naszych polach, to trzecia generacja bardzo dobrej serii ciągników. Kubocie w projektowaniu i budowie każdej swojej maszyny przyświeca idea ciągłej ewolucji, wprowadzone zmiany i ulepszenia mają powodować wzrost jakości i zadowolenia użytkownika. I tak się właśnie dzieje.

Kubota M7003 to seria trzech modeli, które różni moc silnika, rodzaj zastosowanej skrzyni przekładniowej, zastosowana hydraulika oraz opcjonalne wyposażenie. Mają także wiele cech wspólnych: rozstaw osi, udźwig TUZ i znakomity wygląd.

Cała seria składa się z następujących modeli: M7133, M7153 i M7173 o mocach odpowiednio 130,150 i 170 KM. Cechą wspólną dla wszystkich jest ten sam silnik V6 108, który znamy z wcześniejszych modeli serii M7 japońskiego producenta. To bardzo ciekawa jednostka.

6,1 litra na czterech cylindrach

Zaglądamy do silnika Kuboty M7003

Każdy z nowych modeli wyposażony jest w ten sam silnik – ułatwia to obsługę oraz serwisowanie

fot. Kubota

Silnik to turbodoładowana jednostka z intercoolerem o czterech zaworach na cylinder. Jego pojemność to aż 6,1 litra rozłożonych – co niezwykłe – na cztery cylindry. Sprawia to, że silnik jest bardzo krótki, co niewątpliwie znakomicie wpływa na jego parametry pracy, ale także na wyważenie ciągnika.

Wystarczy jeden rzut oka na Kubotę M7003, żeby zdać sobie sprawę, jak dobrze wyważony jest ten ciągnik. Wszystkie ciężkie elementy ciągnika: silnik oraz przekładnia, znajdują się między osiami ciągnika, co wpływa na równomierne rozłożenie masy na osie.

Wracając do silnika nowej Kuboty M7003, to każdy z czterech cylindrów ma ponad 1,5 litra pojemności, a jego suw pracy wynosi 140 mm. Taka konfiguracja silnika sprawia, że ma on wysoki moment obrotowy, a to parametr istotny w każdym ciągniku.

I tak Kubota M7133 (130 KM) generuje aż 600 Nm, M7153 (150 KM) 689 Nm, a 170-konny model M7173 – 711 Nm. Wszystkie rodzaje silników posiadają funkcję Power Boost, która wydajnie podnosi moc nawet o 20 KM (model M7133).

Powershift – 54 przełożeń Kuboty M7003

Moc i moment obrotowy silnika Kuboty M7003 przenoszony jest na koła za pomocą przekładni powershift dostępnej we wszystkich trzech konfiguracjach mocy ciągnika. Ponadto przekładnia ta posiada 6 biegów głównych oraz 5 zsynchronizowanych przełożeń reduktora. Daje to więc aż 54 dostępne przełożenia jazdy do przodu oraz 27 do tyłu.

Wykorzystywanie wysokich parametrów silnika przez przekładnię nadzoruje rozbudowana i zaprogramowana przez japońskich inżynierów elektronika. Zapewnia to właściwe sterowanie zarówno silnikiem, jak i przekładnią, a co za tym idzie znakomite dopasowanie parametrów pracy do obciążenia pracującego ciągnika.

Kubota M7003 dostępna jest w wariantach: Standard, Premium i Premium-KVT. Ten ostatni posiada przekładnię bezstopniową KVT, dzięki której praca ciągnika nabiera zupełnie innego wymiaru. Automatyczne zarządzanie mocą, prędkością pracy, a także obrotami silnika jest płynne dzięki japońskiej elektronice oraz nie odbija się na zużyciu paliwa.

Kabina i komfort „Made in Japan”. Kubota M7003 jest wygodna

Centrum dowodzenia w nowej serii Kubota M7003

W centrum dowodzenia wszystko jest pod ręką

fot. Kubota

Patrząc z zewnątrz na Kubotę M7003, rzucają się w oczy nie tylko wyważone proporcje ciągnika, ale także spora kabina. Oparta na czterech słupkach posiada szerokie drzwi, a wszystkie szyby są sferyczne. Wpływa to na widoczność z miejsca operatora, ale także sprawia, że strumień powietrza z nawiewów klimatyzacji szybko się rozprasza, podnosząc komfort pracy.

Do zalet wpływających na komfort trzeba zaliczyć także amortyzowany fotel z możliwością obrotu wraz z podłokietnikiem.  Wyposażono go w rozbudowane centrum sterowania ciągnikiem, programowalne funkcje przycisków i wygodny joystick. Także kierownica, a właściwie cała kolumna z panelem wskaźników i dużym, czytelnym monochromatycznym wyświetlaczem, jest regulowana w sporym zakresie.

Obsługa wszystkich elementów sterowania jest intuicyjna. Dźwignie i przełączniki znajdziemy tam, gdzie się ich spodziewamy – pod ręką. Panel obsługi rozbudowanego zespołu świateł roboczych LED obsługujemy palcami, nie odrywając rąk od kierownicy. Ilość obrotów koła kierownicy do skrajnych wartości jest także regulowana i zależna od prędkości jazdy.

Bezpośrednio na komfort, ale także na trakcję Kuboty M7003 wpływa hydraulicznie amortyzowana przednia oś. Wysokość poziomu amortyzacji jest regulowana przez operatora, ale także automatycznie ustawiana wraz ze wzrostem obciążenia przedniego i tylnego TUZ-a.

9400 kg na TUZ-ie

Przedni TUZ nowego, pomarańczowego flagowca

Przedni TUZ może wziąć na siebie prawie 4 tony

fot. Kubota

Konstrukcja i dobre rozłożenie obciążenia na obie osie ciągników Kuboty M7003 znacząco wpływa na udźwig ciągników tej serii. Niezależnie od wersji czy mocy silnika nowa M7 może podnieść 9400 kg na tylnym TUZ-ie. Możliwości przedniego podnośnika są także wysokie i wynoszą 3900 kg.

Niezaprzeczalnie te duże wartości wynikają z doskonałej hydrauliki, ale też mocnej i wytrzymałej konstrukcji ciągników tej serii. Wydatek ciśnienia na wyjściach hydraulicznych może wynosić nawet 110 l/min (Premium). Sterowanie TUZ-em przednim i tylnym jest oczywiście możliwe także z zewnątrz ciągnika.

Kubota M7003 to także dobrze wyposażone ciągniki. Przystosowano je do ciężkiej pracy i wyposażono w komfortowe udogodnienia dla kierowcy. Także najnowsze rozwiązania jak ISOBUS i możliwość dokładnej telemetrii pola oraz działań maszyny potrafią zaskoczyć prostotą obsługi.

Kubota M7003 to gwarancja nawet do 5 lat

Japońska technologia to ewidentnie synonim jakości. W przypadku Kuboty M7003 niech o tym świadczy fakt, że gwarancję na ciągnik Kubota M7003 i podzespoły do niego można opcjonalnie przedłużyć do 5 lat, limitem jest liczba godzin pracy, która nie może przekroczyć 5000. To zakres ochrony zarezerwowany dotychczas bardziej dla samochodów, ale jak widać Kubota dążąc do doskonałości, jest pewna jakości swoich rozwiązań.

Kubota seria M7

Na trudnym i wymagającym rynku ciągników Kubota M7003 wydaje się mieć dużo do powiedzenia. Łączy nowoczesną technikę i rozwiązania ze znakomitymi parametrami pracy oraz legendarną japońską jakością. Wystarczyło pięć lat od debiutu, żeby seria M7 Kuboty zagościła na wielu rynkach i polach, także na naszych. Z danych agritrac.pl dotyczących rejestracji ciągników rolniczych w Polsce wynika, że po polskich polach jeździ prawie 150 ciągników nowych serii M7. To całkiem niezły wynik w mocno obstawionym segmencie 130-170 KM, biorąc pod uwagę fakt, że Kubota głównie dominuje w mocach niższych.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4.7 / 5. Liczba głosów 37

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o