Lokomobile z Ciechanowca – agregaty „napędzające” rolnictwo

Lokomobile, to kolejny już zbiór fascynujących eksponatów z Ciechanowca, dający świadectwo historii rozwoju polskiego rolnictwa i stanowiący przedmiot dumy tamtejszych muzealników.

Zanim powstały ciągniki…

Produkcja lokomobil w Polsce i na świecie przypada na okres od połowy XIX w. do wybuchu II wojny światowej. W tym czasie wytwarzano lokomobile: stałe, półstałe, przeciągane (nazywane również przewoźnymi) i samobieżne (zwane także samojezdnymi). Dwa pierwsze typy miały zastosowanie przede wszystkim w przemyśle. Natomiast lokomobile przeciągane i samobieżne zaczęto wykorzystywać do prac rolniczych. Uznawane są one za prototypy współczesnych ciągników.

Lokomobile?

Lokomobila parowa, (nazwa wywodzi się z łacińskich słów: locus = miejsce + mobilis = ruchomy), to agregat złożony z kotła parowego i osadzonej na nim maszyny parowej oraz urządzeń pomocniczych, np. służących do transmisji. Całość maszyny oparta jest najczęściej na kołach jezdnych, które umożliwiają poruszanie się. Pod kotłem z wodą znajduje się palenisko, w którym zależnie od przystosowania spala się słomę, torf, drewno lub węgiel. Lokomobile służyły najczęściej do napędu dużych i złożonych młocarni, urządzeń w młynach, tartakach, gorzelniach i cukrowniach.

„Wisienki na torcie?”

Obecnie lokomobile to bardzo rzadko spotykane maszyny. Szacuje się, że w Polsce zachowało się w rękach prywatnych kolekcjonerów i muzeach około 65 lokomobil przeciąganych i tylko około 10 lokomobil samobieżnych. Odwiedzając Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu mamy niepowtarzalną szansę obejrzenia największej kolekcji lokomobil parowych w Polsce, zgromadzonych w jednym miejscu. Kolekcja ma charakter rozwojowy i będzie powiększana o kolejne unikatowe egzemplarze.

11

Kustosz

-Obecny zbiór liczy 10 szt. lokomobil wyprodukowanych w latach 1895-1933 oraz jedną lokomobilę skonstruowaną samodzielnie przez kolekcjonera w 2012 r. – prezentuje kolekcję Marek Wiśnieski, kustosz, kierownik Działu Techniki Rolniczej w Muzeum Rolnictwa im. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu. – Jako pierwsza w 1970 r. trafiła do naszych zbiorów lokomobila niemieckiej firmy Lanz z 1906 r. Lokomobile są starannie odrestaurowane. Nie dotyczy to lokomobili Badenia, która trafiła do nas jako dar jesienią 2018 r. i czeka jeszcze na odrestaurowanie. 8 z 11 lokomobil ma przywróconą sprawność techniczną, co jest ewenementem w polskich zbiorach technicznych. Wśród zebranych maszyn posiadamy najstarszą w Polsce, doprowadzoną do sprawności technicznej lokomobilę przeciąganą z 1895 r., a także najstarszą sprawną lokomobilę samobieżną z 1910 r.

Czy to koniec przygody z Muzeum w Ciechanowcu?

Już po raz kolejny pokazujemy w agroFakt fascynujące kolekcje dające świadectwo rozwoju polskiego rolnictwa. I tym razem towarzyszy nam Marek Wiśniewski, kustosz ciechanowieckiego muzeum, prezentując zbiory, których nie powstydziłaby się żadna placówka tego typu  w kraju. Do tej pory przedstawiliśmy następujące eksponaty ciechanowskiego muzeum:

Już wkrótce w agroFakt zaprezentujemy interesujacy zbiór silników stacjonarnych znajdujących sie w Muzeum w Ciechanowcu.
A o placówce muzealnej w Ciechanowcu, związanej ściśle z historią polskiego rolnictwa, pisaliśmy w materiale:
https://www.agrofakt.pl/muzeum-rolnictwa-ciechanowcu-trzeba-zobaczyc/

Zetor. Czeska nowoczesność i polska historia

Legendarna marka ciągników jest jak rodzina.

13 maja 2019

Rynek ciągników: dalsze spadki i zmiana lidera

Jakie modele wybierano w pierwszych 10 dniach maja? Które marki zamieszały na podium? Sprawdź szczegóły raportu!

15 maja 2019

Grupa Wyszehradzka o rolnictwie [AKTUALNOŚCI]

Głównym tematem rozmów były bioekonomia i podwójne standardy w produkcji żywności.

13 maja 2019