M5001: co nowego w serii Kuboty?
Na tegorocznych targach techniki rolniczej Agrotech Kielce miała miejsce polska premiera nowej serii ciągników Kubota M5001. Zaprezentowano dwa ciągniki wchodzące w skład serii – 95-konny M5091 i 113-konny M5111. Co wyróżnia nową serię maszyn?
Seria M5001 to ciągniki reprezentujące najpopularniejszy zakres mocy – 90–120 KM. Ciągniki z założenia proste w konstrukcji zostały wyposażone w silniki zoptymalizowane pod kątem normy emisji spalin Euro IV final. Główne zmiany, gdyż jest to seria zastępująca popularne traktory M8560 i M9960, dotyczą jednak komfortu pracy operatora.
– Zmiany wprowadzone w serii M5001 to odpowiedź na oczekiwania naszych klientów, są to ciągniki, które zostały stworzone w oparciu o informacje zebrane z rynku – mówi Jakub Czerwiak, Specjalista ds. Produktu w firmie Kubota.
Spis treści
Zmiany w kabinie
Ciągniki M5091 i M5111 posiadają poszerzoną, bardziej komfortową kabinę, w której zoptymalizowano ułożenie dźwigni oraz przycisków. Przede wszystkim jednak przeniesiono do kabiny przycisk zmiany prędkości wałka odbioru mocy, co pozwala na redukcję obrotów bez wychodzenia z kabiny.
Kabina w nowej serii jest szersza o 18 cm względem swoich poprzedników, pozwoliło to na uzyskanie homologacji do przewożenia w niej dwóch osób, znacznie wpływa to również na poprawę komfortu pracy operatora. Operator ciągnika ma więcej miejsca na nogi oraz ręce, kabinę w nowej serii wyposażono również w szyberdach z wysuwaną osłoną.
W standardzie znajduje się również rewers elektrohydrauliczny, znacznie ułatwiający zmianę kierunku jazdy. Jest to rozwiązanie przydatne w pracy z ładowaczem czołowym. Skrzynia w nowej serii posiada 36 przełożeń do przodu i do tyłu, wyposażono ją również w reduktor o 3 zakresach oraz półbieg włączany pod obciążeniem.
Serce ciągnika z serii M5001
Jednostka napędowa nowej serii to odświeżony silnik stosowany w poprzedniej serii traktorów – czterocylindrowy, turbodoładowany silnik V3800 najnowszej generacji o pojemności 3769 cm3. W celu dostosowania silnika do norm Euro IV final wykorzystano układ selektywnej redukcji katalitycznej, ciągniki są wyposażone w 12 l zbiornik AdBlue.
Kubota jest również pierwszym producentem ciągników, który zamknął pod maską ciągnika dwa układy: DPF i SCR. Układ SCR montowany jest zwyczajowo z prawej lub lewej strony kabiny, co ogranicza widoczność operatora ciągnika.
Maksymalna prędkość jazdy ciągników serii M5001 wynosi 40 km/h. Sekcja hydrauliki w ciągnikach M5091 i M5111 jest zasilana przez pompę o wydatku 64 l/min. Z kolei tylny podnośnik ma maksymalny udźwig wynoszący 4100 kg.
Mimo prostej konstrukcji ciągników, możliwe jest wyposażenie obu modeli w uniwersalny sterownik magistrali ISOBUS, znany chociażby z flagowej serii M7001. Ciągniki M5001 to proste maszyny wyposażone w wiele rozwiązań poprawiających ergonomię pracy, w szczególności z ładowaczem czołowym.
Artykuł zawiera lokowanie produktu i ma charakter promocyjny.