Obowiązkowe nowe urządzenie w samochodzie rolnika

Lipiec 2024 r. to okres, który będzie się nam kojarzył z serią podwyżek i nieprzewidzianych wydatków. Już 7 lipca wchodzi w życie kolejna unijna dyrektywa. Dowiedz się, jakie wg niej nowe urządzenie w samochodzie będzie konieczne. „Tanio już było”, cytując klasyczkę.

ADDW to systemowe nowe urządzenie w samochodzie rolników, które będzie wymagane już od 7 lipca br.

Nowe urządzenie w samochodzie ma czuwać nad rolnikiem

Wyniki badań ERSO (Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) wskazują, że gros wypadków na drogach następuje z powodu tzw. rozproszenia kierowcy. Kilkadziesiąt lat temu sama rozmowa pasażera znajdującego się na tylnym siedzeniu z kierowcą stanowiła wg niektórych niebezpieczeństwo. Obecnie najczęściej kolizjom i wypadkom drogowym winna jest… technologia. Mianowicie najczęściej korzystanie w czasie jazdy z telefonu komórkowego, ale także z ekranu dotykowego zainstalowanego w samochodzie. Ściślej mówiąc, wybierania na nim połączenia telefonicznego, przestawianie fal, czy wybieranie docelowej lokalizacji na mapach. Generalnie chodzi o każdą czynność poza patrzeniem na drogę, w tym także zmęczenie związane z zaśnięciem za kierownicą.

Czynności wpływające na brak czujności kierowcy

I tak wg danych zwiększenie ryzyka wypadku wzrasta:

  • 12-krotnie przy wybieraniu numeru telefonu (na ekranie dotykowym, nie tylko smartfona);
  • ponad 9-krotnie przy sięganiu po przedmioty wszelkiego rodzaju (w tym wodę i odkręcanie oraz zakręcanie butelki), nie dotyczy smartfonu;
  • ponad 6–10-krotnie przy czytaniu lub pisaniu wiadomości SMS/MMS;
  • 5-krotnie przy sięganiu po telefon/smartfon (najczęściej wiadomo, gdzie leży).

Przepisy walczące z rozproszeniem kierowcy

Komisja Europejska wdraża od 2022 r. odpowiednie przepisy „walczące” z rozproszeniem kierowców, a przez to chce dbać o bezpieczeństwo uczestników ruchu. Według ETSC (Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu), po wprowadzeniu nowego obligatoryjnego prawa liczba wypadków drogowych zmniejszy się o 30%. Bardziej szczegółowa jest KE, która przewiduje, że do 2038 r. dzięki nowym wymogom uniknie się 140 tys. poważnych obrażeń. Natomiast docelowo redukcja liczby śmiertelnych wypadków drogowych ma wynieść 0 (zero) do 2050 r​.

Co to jest ADDW?

Jak uważa KE, wymagania dotyczące zabezpieczenia kierowcy spełni montowanie w samochodach systemu ADDW. Ściśle rzecz przedstawiając, chodzi o zestaw składający się ze specjalnych kamer i wielu czujników mających na celu kontrolowanie zachowania kierującego samochodem. Kamery w pojeździe mają obserwować kierowcę (jego zachowanie i koncentrację), czujniki odbierać wszelkie zadane algorytmy. System dzieli przestrzeń otaczającą kierowcę na trzy strefy, z główną granicą będącą linią wzroku skierowaną na drogę.

ADDW (Advanced Driver Distraction Warning) uaktywniać się ma, gdy pojazd osiągnie prędkość 20 km/h. Jeżeli kierowca przez 6 s. nie będzie spoglądał na wyznaczoną linię wzroku, system go zaalarmuje. Jednak jeśli samochód będzie jechał szybciej niż 50 km/h, czas przeniesienia wzroku skróci się już do 3,5 s, po czym uruchomi się alarm. Jeśli brak skupienia na linii potrwa dłużej, uruchomią się ostrzeżenie wibracyjne, dźwiękowe, sygnalizacji wizualnej.

Nie nowe urządzenie w samochodzie tylko komplet urządzeń

Nowe przepisy unijne obejmują także instalację innych systemów bezpieczeństwa. Mianowicie chodzi o:

  • Intelligent Speed Assist (ISA) — system przy wykorzystaniu GPS i kamery rozpoznającej znaki drogowe dostosuje do nich automatycznie prędkości​ pojazdu.
  • Emergency Stop Signal (ESS) — system przy nagłym hamowaniu pojazdu, ostrzeże innych uczestników ruchu drogowego.
  • Czujniki cofania i kamery — ułatwią manewrowanie pojazdem, w tym bezpieczne cofanie.

Nowe przepisy wchodzą w życie w lipcu 2024

Komisja Europejska wymaga od 2022 r. aby nowe auta miały zainstalowane systemy wykrywania zmęczenia i rozproszenia kierowcy. Producenci samochodów mieli jednak sporo luzu w interpretacji tych przepisów. Jednakże od lipca 2024 r. muszą się liczyć z ich zaostrzeniem.

Mianowicie od 7 lipca 2024 r. każdy nowo homologowany samochód będzie musiał posiadać w standardzie system monitorowania zachowania kierowcy. Natomiast od 7 lipca 2026 r. już każde nowe auto będzie musiało go mieć.

Nowe urządzenie w samochodzie zwiększy koszt użytkowania

Montaż systemu ADDW to dość kosztowna sprawa. Za jego zainstalowanie prawdopodobnie odpowiedzialny będzie sprzedawca, a nie kupujący pojazd. Jednak swoje koszty sprzedawca odbierze w cenie samochodu. Tak więc wzrosną koszty egzystencji — czyli trzeba uzbierać nie tylko na modernizację termiczną domu, ale także dużo zainwestować w bezpieczeństwo. Nie licząc kosztów samochodów elektrycznych.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 3.8 / 5. Liczba głosów 83

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarze
  1. Bizon pisze:

    Szkoda że nie wpadli aby mieć nowe prawojazdy w związku że wszyscy posiadają telefony dotykowe i nie sadzać żony obok kierowcy z dużym dekoltem itd.Moim zdaniem liczy się zdrowy rozsądek a nie pomysły użędasów

  2. Eu. pisze:

    Niech sie pani komisarz i reszta baranow umijnych pocaluje sie w …*.
    Jezdze za kierownica 35 lat i nie mialem wypadku ze swoje winy.
    Niech komisarze UE przestana wychowywac debili na zachodzie UE ktorzy nie potrafia prowadzic auta w racjonalny sposob.

  3. Nerv pisze:

    Bo to co na zachodzie to musi być zdecydowanie gorzej w Polsce… Widzę że unia potrzebuje nas a nie my jej.