Olej w ciągniku dobrze dobrany!

Rolnicy często mają problem z odpowiednim doborem oleju do swoich maszyn. Natomiast dobry olej to gwarancja bezawaryjnej pracy. Czym się kierować przy wyborze właściwego smaru i dlaczego do starego ciągnika nie nadaje się nowoczesny olej?

Dobrze dobrany olej to taki, który służy aż do następnej wymiany, przeprowadzanej minimum raz do roku. Dzisiejsze oleje są bowiem dużo bardziej skomplikowane w składzie niż te produkowane jeszcze 20 lat temu, a ich skuteczność została skrupulatnie wyliczona przez producentów. Terminowa wymiana oleju to obowiązek, którego nie można przeoczyć.

Kiedy wymieniać olej?

olej wymiana

Dzisiejsze oleje są dużo bardziej skomplikowane w składzie niż te produkowane jeszcze 20 lat temu

Właściwie dobrany olej przedłuża żywotność poszczególnych podzespołów w naszych maszynach. Wiedzę na temat tego, kiedy go wymieniać i jaki olej dobrać, uzyskamy od producenta danej maszyny. Jeżeli wiedzy nie posiadamy, a do zakładu dilerskiego, w którym kupiliśmy ciągnik, mamy daleko, warto skorzystać z Internetu.

– W instrukcji obsługi maszyny każdy producent ma obowiązek umieścić informację na temat liczby przepracowanych godzin, po których olej musi być bezwzględnie wymieniony, oraz o jego normach. Jest to średnio ok. 500–600 godzin. Najlepiej taką wymianę przeprowadzać raz do roku, zaraz po skończonym sezonie – mówi pan Kamil Cichutek, mechanik maszyn rolniczych z Bolesławca.

– Sezonowa wymiana oleju jest szczególnie ważna przy maszynach, których nie będziemy używać przez dłuższy czas, np. kombajnach. W silniku podczas spalania wytrąca się bowiem siarka powodująca korozję, dlatego odstawiając maszynę do garażu, warto zabezpieczyć jej silnik – dodaje mechanik.

Rolnicy, aby zapamiętać rodzaj i normę używanego oleju, często przechowują jego opakowanie.

Sezonowa wymiana oleju jest szczególnie ważna przy maszynach, których nie będziemy używać przez dłuższy czas, np. kombajnach.

Kamil Cichutek, mechanik maszyn rolniczych z Bolesławca

– Zawsze w garażu przechowuje stare opakowanie po użytym oleju z ciągnika, żeby w przyszłym sezonie nie było problemu z kupnem właściwego. Nie zawsze kupuję jednak oleje wiodących producentów, wybieram za zwyczaj te nieco tańsze, ale sprawdzone – mówi Kazimierz Urbański (lat 54) z Jaroszówki (pow. lubiński), właściciel 16-hektarowego gospodarstwa rolnego, w którym uprawia warzywa ekologiczne.

Olej do starego ciągnika

Maszyny rolnicze produkowane jeszcze kilkadziesiąt lat temu konstruowane były pod zupełnie inne oleje. Eksperci przestrzegają więc przed wlewaniem ich do starych maszyn, bo może się to skończyć poważną awarią.

olej

Źródło: AgroFoto.pl, kamil96

– Wlewając olej do starej maszyny należy pamiętać, żeby nie zalewać ich olejami z dużą ilością komponentów czyszczących i usuwających zabrudzenia, bo może to spowodować zbyt duże wymycie osadów z silnika, a w konsekwencji doprowadzić do szybkiego zużycia się poszczególnych jego elementów. Lepiej używać sprawdzonych olejów, trzymając się zasady – co roku ten sam – radzi pan Kamil Cichutek.

Jaki olej do przekładnic, a jaki do mostów i zwolnic?

Regularna wymiana olejów powinna dotyczyć także przekładnic, mostów i zwolnic. Przy nowych maszynach często zrobi to za nas serwis. Jeżeli podejmujemy się takiej wymiany w własnym zakresie, pamiętajmy, że do tego celu najlepiej używać gęstych olejów.

Wlewając olej do starej maszyny należy pamiętać, żeby nie zalewać ich olejami z dużą ilością komponentów czyszczących i usuwających zabrudzenia, bo może to spowodować zbyt duże wymycie osadów z silnika.

Kamil Cichutek, mechanik maszyn rolniczych z Bolesławca

– Ciemny olej w przekładni to znak, że czas na jego wymianę. Warto więc regularnie kontrolować jego poziom, bo ciemny olej może świadczyć także o przegrzaniu środka smarnego. Do przekładni używa się olejów z klasyfikacji API oraz GL-4 lub GL-5. Podobnie jest w przypadku mostów i zwolnic, tu wymiana oleju pozwala na pozbycie się opiłków metali. W tych częściach nie ma bowiem filtrów, które czyściłyby olej – tłumaczy pan Cichutek.

To warto wiedzieć!

Produkowane obecnie oleje dzielą się na: mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Różnica pomiędzy nimi polega głównie na bazie, która przy oleju mineralnym pochodzi z rafinacji ropy naftowej, zaś przy oleju syntetycznym z procesów chemicznych. Dodatkowo nowoczesne oleje zawierają różne dodatki, takie jak detergenty utrzymujące czystość w silniku i środki dyspergujące, które wiążą cząsteczki sadzy.

Wszystkie oleje dostępne na rynku uszeregowane są według następujących klasyfikacji: SAE, API oraz ACEA. Klasyfikacja SEA odnosi się do lepkości danego oleju. W naszej strefie klimatycznej zalecane jest zastosowanie olejów o gęstości 10W/40 i 15W/40. W takim oznaczeniu pierwsza liczba zawsze odnosi się do lepkości oleju w niskich temperaturach. Litera „W”, oznacza zaś wielosezonowość oleju, zaś liczba występująca za nią oznacza lepkość w wysokich temperaturach. Dwie pozostałe klasyfikacje API i ACEA odnoszą się do jakości danego oleju.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4.1 / 5. Liczba głosów 27

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarze
  1. rom pisze:

    Gęsty olej? Czyli co wg „eksperta”?
    Taki który na większą gęstość czy lepkość?