Płatności ekologiczne do „ugoru z uprawą”. Interpretacja przepisów
Płatności ekologiczne miałyby przysługiwać do gruntów ugorowanych w ramach wypełniania normy GAEC 8. Z takim wnioskiem wystąpił zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych.
Płatności ekologiczne mają wspierać dobrowolne zobowiązania rolników do przejścia na lub utrzymania praktyk oraz metod rolnictwa ekologicznego. A te są określone w przepisach unijnych dotyczących produkcji ekologicznej.
Spis treści
Wniosek KRIR o objęcie płatnością ekologiczną gruntów ugorowanych
W odpowiedzi na wniosek KRIR dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich Joanna Czapla poinformowała, że odpowiednia interpretacja przepisów w sprawie przyznawania płatności ekologicznych do powierzchni deklarowanych jako „ugór z uprawą” trafiła już do ARiMR.
Odniesiono się w niej do Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/1317. Mianowicie wprowadza ono derogację w zakresie możliwości prowadzenia w 2023 r. upraw na ugorze realizującym normę GAEC 8. Ma ona na celu przyczynienie się do rozwiązania problemów związanych z bezpieczeństwem żywnościowym.
Przy takim podejściu, rozporządzenie wprost wskazało uprawy nieobjęte derogacją i ograniczyło je wyłącznie do uprawy kukurydzy, soi i zagajników o krótkiej rotacji. W związku z tym, w opinii MRiRW, intencją rozporządzenia nie było zawężenie możliwości prowadzenia upraw na ugorze jedynie do upraw przeznaczonych na bezpośrednie cele żywnościowe. Dlatego na ugorze z uprawą rolnicy powinni mieć możliwość deklarowania wszystkich upraw na gruntach ornych. Wyjątkiem byłyby kukurydza, soja i zagajniki o krótkiej rotacji. Takie podejście w tym zakresie daje możliwość uzyskania płatności innych niż podstawowe wsparcie dochodów.
Jakie zapisy w przepisach umożliwiają uzyskanie płatności ekologicznych
Istnieją bowiem podstawy prawne, by rolnik uzyskał płatności ekologiczne do ugorów z uprawą.
Pierwszym jest § 32 rozporządzenia w sprawie ekoschematów. W tym przypadku rolnik we wniosku o przyznanie płatności na 2023 r. deklaruje grunty ugorowane z uprawą. Wtedy uprawę tę uwzględnia się do wyliczenia wielkości procentowej upraw w strukturze zasiewów w ramach praktyki Zróżnicowana struktura upraw.
Oznacza to, że obszar uprawy deklarowanej na ugorze przekłada się na realizację wymogów tej praktyki a tym samym na wysokość płatności.
Kolejne są § 32i ust. 2 pkt 2 rozporządzenia ekologicznego PROW 2014–2020 oraz § 46 rozporządzenia ekologicznego PS WPR. Zgodnie z nimi płatności ekologiczne przysługują do powierzchni objętej zobowiązaniem ekologicznym, która we wniosku o przyznanie płatności na 2023 r. została zadeklarowana jako grunt ugorowany z uprawą.
Ponadto zgodnie z przepisami rozporządzenia rolno-środowiskowo-klimatycznego PROW 2014–2020 — załącznik nr 2, od 2023 r. rolnicy realizujący zobowiązanie w ramach Pakietu 1. Rolnictwo zrównoważone PROW 2014–2020 mogą stosować ugorowanie gruntów. Jednakże o ile to ugorowanie realizuje się na potrzeby spełnienia normy warunkowości GAEC 8. Na potrzeby wymogów Pakietu 1. takie ugory stanowią oddzielną uprawę i oddzielną grupę upraw.
Gdy rolnik w 2023 r. zadeklaruje ugór z uprawą, korzystając z derogacji, to uprawa oraz grupa upraw na potrzeby spełnienia wymogów Pakietu 1. jest ustalana zgodnie z tą uprawą, która została zadeklarowana na danym ugorze. Zatem zadeklarowaną na ugorze uprawę uwzględni się do wyliczenia wielkości procentowej upraw w strukturze zasiewów. Doliczy się ją także w wymogu dotyczącym stosowania zmianowania w ramach tego zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego.
Dlatego zgodnie z informacjami przekazanymi przez Centralę ARiMR, zmieni się parametryzacja systemu składania wniosków. Umożliwi ona zadeklarowanie wszystkich gatunków i upraw, z wyłączeniem kukurydzy, soi i zagajników o krótkiej rotacji.
Czytaj również: Jakie nabory wniosków wkrótce się kończą? PROW 2014–2020
Źródło: KRIR