Polskie jabłka są coraz częściej wybierane

Rok 2017 był dosyć trudny dla polskiego sadownictwa. Wśród różnych problemów na pewno pociesza tendencja, jaka występuje na polskim rynku jabłek. Bowiem polski konsument wybiera polskie jabłka. Kupujący stawiają na nasze rodzime owoce ceniąc ich smak i zapach.

Jeżeli chodzi o sprzedaż jabłek w sieciach to widać zdecydowaną przewagę naszych krajowych owoców w stosunku do owoców importowanych

Zenon Kralewski

To był trudny rok dla rynku jabłek. Przede wszystkim pod względem warunków pogodowych i jakości zbieranych owoców. Ale również ze względu na trudności w znalezieniu chłonnych rynków zbytu, które zastąpiłyby rynek rosyjski.

Rok ubiegły był wyjątkowy pod tym względem, że warunki pogodowe, a szczególnie przymrozki wiosenne dotknęły nie tylko polskich sadowników – mówi prof. Eberhard Makosz. Mniejsze były zbiory praktycznie w całej Europie, co najlepiej widać po zbiorach we Włoszech i Austrii gdzie plony były przeciętnie niższe o 30% niż w 2016 r. Na świecie najwięcej jabłek produkują Chiny i USA, ale szczególnie walory smakowe oraz jakość jabłek z Państwa Środka nie może dorównać owocom z USA czy Europy. Nasze jabłka wyróżniają się smakiem, więc sądzę, że zostaną z powodzeniem zagospodarowane zarówno na rynku wewnętrznym – do konsumpcji jak i do przetwórstwa oraz przez konsumentów w różnych krajach, którzy już posmakowali polskich odmian i są zadowoleni.

Problemem były też wahania cen skupu i sprzedaży jabłek. Jednak polski konsument wybiera polskie jabłka, które przebijają importowane szczególnie w sprzedaży detalicznej. Jest to widoczne gdy kupujemy je w supermarketach czy dyskontach. Oto jak producenci, klienci i przedstawiciele sieci widzą sprzedaż rodzimych owoców w handlu wewnętrznym.

Produkcja jabłek w Polsce  2012 2013 2014 2015 2016 2017
W mln. ton  2,9 3,1  3,2  3,2 3,6 2,5

Polski konsument wybiera polskie jabłka

 

– Jeżeli chodzi o sprzedaż jabłek w sieciach to widać zdecydowaną przewagę naszych krajowych owoców w stosunku do owoców importowanych – twierdzi producent jabłek z woj. mazowieckiego Zenon Kralewski. – Chodzi tylko o to, by zapewnić właściwą jakość, czyli kaliber, smak, zapach oraz konsystencję miąższu owoców.

 

Import jabłek do Polski ( w tys. ton) 2015 2016 2017
 Włochy  10,6  9,5  9,4
 Niemcy  8,7  9,9  7,2
 Litwa  15,7  16,3  11,2
 Holandia  7,7  8,5  6,4

Źrodło: dane z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej

Klienci w marketach czy na rynkach rolnych kupują także głównie nasze rodzime odmiany, zwracając uwagę przede wszystkim na cenę na półce.

– Staramy się dostosować do poziomu cen jaki narzucają sieci. Chociaż to czasami dosyć trudne, ponieważ silna konkurencja utrudnia jeszcze generowanie jakiegokolwiek zysku z takiej sprzedaży – twierdzi Ryszard Wojnikowski  sadownik z woj. łódzkiego.

Pochodzenie owoców ma duże znaczenie dla polskiego klienta.

Polski konsument kupuje wyłącznie rodzime jabłka

Jabłko to polski hit eksportowy. Coraz większe partie naszych owoców trafiają nawet do odległych rejonów globu.

– Można zaobserwować, że konkretne placówki handlowe reagują natychmiast na dostępność polskich odmian jabłek. Szczególnie tych, które zyskują popularność wśród klientów i wycofują ze sprzedaży odmiany rzadziej kupowane – twierdzi Ryszard Wojnikowski . – Ta gotowość sieci do elastyczności w dostawach pożądanych przez klientów odmian jabłek krajowych to także skutek dużej konkurencji pomiędzy poszczególnymi sieciami w handlu owocami.

Rynek lokalny to tylko jabłka rodzime

Podobnie klienci na rynkach lokalnych w miastach wybierają właściwie tylko nasze jabłka.

Kupując jabłka na naszym rynku nie zaprzątam sobie głowy innymi owocami jak tylko naszymi – twierdzi Maria Szypkowska rolniczka z woj. łódzkiego. – Jedyny wyjątek robię oczywiście dla cytrusów oraz bananów. Jeśli chodzi o owoce pestkowe, jagodowe to kupuję tylko polskie. Kiedyś kupiłam już po sezonie w naszym kraju truskawki  i gruszki z importu. Ich sztuczność i brak smaku zniechęcił mnie skutecznie do takich zakupów.

Kupując jabłka na naszym rynku nie zaprzątam sobie głowy innymi owocami jak tylko naszymi

Maria Szypkowska rolniczka z woj. łódzkiego

Ponieważ polski konsument wybiera polskie jabłka, te są także nieodzowne w ofercie firm sprzedających owoce i warzywa na rynkach hurtowych w całym kraju.

Sprzedaż polskich odmian w tys. ton 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Sieci  185  198  248  259  306  252
Rynki hurtowe  122  137  146  148  176  149
Sklepy detaliczne  93  99  107  112  122 116

Źródła: dane przybliżone z rynków hurtowych, sieci i ZSRP

Trudno byłoby mnie przekonać, że jabłka importowane dorównują tym z mojego sadu – zapewnia Marian Kotwicki. Sadownik przewozi jabłka na łódzki Rynek Zjazdowa z okolic położonego od rynku o 30 km Głowna. Trzy lata temu, gdy Rosja nałożyła embargo na import owoców z Polski postanowiłem spróbować sprzedawać droższe jabłka z Austrii i Włoch. Jednak szybko odpuściłem ponieważ inni sprzedający nadal oferowali 'nasze owoce’ i oni mieli zbyt. Jabłka z importu sprzedawały się kiepsko.

Polskie jabłka nie tylko na polskim rynku

Wśród krajowych konsumentów jabłek pojawia się tendencja do celowego kupowania polskich jabłek, tak by wspomóc naszych sadowników. To taki lokalny patriotyzm, który pomaga promować rodzime owoce.

Eksport jabłek ( w tys. ton) 2015 2016 2017
Białoruś  256,7  299,8  268,3
Czechy  52,7  59,7  27,3
Łotwa  69,2  75,3  32,6
Litwa  65,0  67,0  32.0
Ukraina  55,7  61,3  44,2
 Niemcy  63,9  28,0  22.0
 Rumunia  41,7  64,9  43,8
Polscy klienci preferują polskie jabłka

Konsumenci w kraju kierują się także pobudkami patriotycznymi – chcą pomóc naszym sadownikom w sprzedaży owoców

Źrodło: dane z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej

– Staram się wspierać ten bardzo pożądany dla produkcji jabłek w Polsce trend – potwierdza kupujący jabłka na rynku hurtowym Zjazdowa Marian Gąsowski. – Kupuję nasze jabłka nawet, gdy czasami widzę, że nie są tak błyszczące czy duże jak zagraniczne. Uważam zwyczajnie, że nasze owoce i warzywa są lepsze.

Jednak, pomimo trudności z dostosowaniem się do wymagań jakościowych i ilościowych, coraz częściej polskie jabłka eksportowane są na rynki azjatyckie, odmienne kulturowo i często dotychczas uznawane za biznesowo egzotyczne. Dlatego niemniej ważne jest wspieranie naszych producentów szczególnie, gdy na rynkach międzynarodowych polscy sadownicy odnoszą pierwsze sukcesy. Podsumowując trzeba dodać, że nasze jabłka, obok dominacji na rynku krajowym, starają się wchodzić nawet odległe od Polski rynki. Konsumenci w Chinach, Indiach, na Tajwanie (o czym pisaliśmy tutaj) czy krajach arabskich coraz częściej, z szerokiej palety jabłek z całego świata, jakie mają do dyspozycji, wybierają właśnie polskie owoce. Ten fakt jeszcze dobitniej pokazuje, że nasze jabłka oraz inne owoce np. jagodowe mają świetną przyszłość jako produkt eksportowy.

 

 

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *