Produkcja drobiu w Polsce 2019
W ciągu ostatnich trzech lat produkcja drobiu w Polsce wzrosła o 30 proc. Polska jest liderem w Unii Europejskiej i jednym z najważniejszych światowych eksporterów. W pierwszym półroczu tego roku sprzedaż zagraniczna drobiu wzrosła o ponad 11 proc. a jej dynamika znacząco wyprzedzała tempo wzrostu produkcji.
Jak podaje GUS, w I półroczu tego roku uboje drobiu rzeźnego wyniosły 1 751 tys. ton. To wynik o 3,5 proc. lepszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Produkcja drobiu w Polsce uplasowała się na poziomie 1 488 tys. ton (+3,5 proc. w skali roku).
Sprzedaż zagraniczna również wzrosła (+11 proc.). – Przyczyną tego był przede wszystkim silny popyt na rynku Unii Europejskiej, wynikający z dużej, cenowej przewagi konkurencyjnej polskiego drobiu. Popyt na mięso drobiowe pobudzany był dodatkowo poprzez wysokie ceny wieprzowiny. Czynnikiem wzrostu eksportu był także eksport do Chin i Hongkongu, do których Polska uzyskała możliwość sprzedaży mięsa drobiowego – czytamy w biuletynie „Rynek drobiu” IERiGŻ.
Produkcja drobiu w Polsce, a właściwie to kondycja całego segmentu w znacznym stopniu zależy od tego co dzieje się na rynkach zagranicznych.
Spis treści
Zmniejszenie podaży
Duży przyrost eksportu przy mniejszym przyroście produkcji wpłynął na zmniejszenie podaży mięsa drobiowego w Polsce. W pierwszej połowie tego roku podaż tego mięsa na zużycie wewnętrzne spadła (-10 tys. ton). Obroty targowiskowe wzrosły o 75 tys. ton (+86 proc.), a samozaopatrzenie obniżyło się z 17 do 15 tys. ton (-12 proc.).
Jakie są prognozy na drugą połowę tego roku? Jak informuje IERiGŻ, wzrost produkcji drobiu w Polsce zwiększy się (5 proc.), do czego przyczynią się prawdopodobnie nowe zakłady Animexu. Niemal o połowę wolniej wzrośnie natomiast sprzedaż zagraniczna. Wszystko przez silną konkurencję ze strony Ukrainy oraz Brazylii, która sukcesywnie wraca na unijny rynek. W rezultacie zużycie krajowe zwiększy się o 4 proc.
Produkcja drobiu w Polsce 2019
Podsumowując, prognozuje się, że w całym 2019 roku, wzrost produkcji mięsa drobiowego wyniesie 4 proc. (ok. 124 tys. ton), sprzedaży zagranicznej – 9 proc. (ok. 116 tys. ton). W efekcie wzrost zużycia krajowego będzie niewielki (o 26 tys. ton). Natomiast podaż mięsa drobiowego w handlu detalicznym nieznacznie pójdzie w górę (o 7 tys. ton).
– W 2019 roku udział sprzedaży zagranicznej w produkcji wzrośnie do ok. 47 proc. z ok. 45 proc. w 2018 roku. Potwierdza to bardzo silne uzależnienie polskiej branży drobiarskiej od zagranicznych rynków zbytu. Na skutek wzrostu importu, udział importu w konsumpcji może zwiększyć się z 4,7 proc. w 2018 roku do 5,7 proc. – czytamy w biuletynie „Rynek drobiu” IERiGŻ.
Źródło: IERiGŻ/ GUS