PATRON SERWISU: Blattin

PRODUKT MLECZNY to… produkt mleczny. Organizacje mleczarskie wygrały!

Sprzedaż masła orzechowego i mleka kokosowego już niebawem ma być zabroniona. Produkty te znikną ze sklepowych półek. Powód? Komisja Europejska nie pozwala polskim producentom na korzystanie z nazw, które sugerują produkt mleczny. 

Mleko kokosowe, śmietanka kokosowa czy masło orzechowe – korzystania z tych nazw zabroniła polskim producentom Komisja Europejska. To efekt wyroku Trybunał Sprawiedliwości, który uznał, że stosowanie nazw sugerujących produkt mleczny w nazewnictwie wyrobów roślinnych nie jest zgodne z prawem.

Sprzedaż masła orzechowego produkt mleczny

Masło orzechowe i mleko kokosowe znikną ze sklepów.

fot. Fotolia

Od tej reguły dozwolony jest jeden wyjątek. Stare nazewnictwo (czyli wspomniane już „mleko kokosowe” czy „masło orzechowe”) zostaje utrzymane jedynie w przypadku produktów, które istnieją na rynku minimum 30 lat. Jednak w Polsce żaden produkt nie spełnia tego warunku, a firmy, które wystąpiły do Komisji Europejskiej o zgodę, nie uzyskały jej.

Produkt mleczny to nie masło orzechowe

Stosowanie w języku polskim nazw takich jak: mleko kokosowe, śmietanka kokosowa, masło orzechowe, masło kakaowe, masło migdałowe, mleko migdałowe nie jest możliwe, a polskie organy kontrolne będą miały obowiązek podejmowania odpowiednich czynności zmierzających do egzekwowania przestrzegania zakazu używania nazw przeznaczonych dla produktów pochodzenia mlecznego, również w odniesieniu do tych nazw – podkreśla resort rolnictwa.

Mleko kokosowe i masło orzechowe to nazwy zakazane przez Komisję Europejską. produkt mleczny

O ochronę nazw swoich produktów wnosiły organizacje mleczarskie.

Producentom żywności nie pozostało więc nic innego, jak zmiana nazw dobrze znanych na rynku produktów. I tak na przykład masło orzechowe zostanie zastąpione przez… krem orzechowy, a polscy konsumenci będą musieli przyzwyczaić się do nowego nazewnictwa.

Unijne przepisy chroniące istniejące nazwy mają zapobiegać nieuczciwej konkurencji. To odpowiedź na postulaty wielu organizacji mleczarskich, które wnioskowały o ochronę nazw oferowanych produktów.

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *