Przygotowanie do żniw. Sprawdź ciągnik

Przygotowanie do żniw powinno uwzględnić ciągnik rolniczy. Nikt nie lubi nagłych awarii sprzętu w czasie akcji żniwnej. Starsze ciągniki często serwisujemy sami, te młodsze autoryzowany serwis. Teoretycznie wszystko powinno być w porządku, ale warto sprawdzić to i owo.

Najbliższe kilka tygodni to okres niezwykle intensywnej pracy ciągników. Pracować będą w polu i transporcie, w dzień i w nocy. To nie będzie czas na przestoje i awarie. Poprawne przygotowanie do żniw zwiększa prawdopodobieństwo bezpiecznej i bezawaryjnej pracy.

Spis treści

Reklama

Silnik

W ciągnikach zmieniamy olej co kilkaset motogodzin, ale warto dokonać zmiany przed żniwami. W nowych modelach zmiany dokonuje ASO, w starszych my sami. Świeży olej i filtr na pewno nie zaszkodzą w czasie gorączkowych żniw.

Prace polowe odbywają się w kurzu i pyle, więc do naszych zadań powinno należeć codzienne (lub częstsze) czyszczenie filtrów powietrza. To od nich zależy prawidłowa praca silnika, a zanieczyszczone to pierwszy stopień do awarii.

Pasek

Nic tak nie zaskakuje jak pęknięty pasek klinowy. Zróbmy mu krótki przegląd, czy nie jest spękany lub postrzępiony. Na wszelki wypadek warto zaopatrzyć się w zapasowy. Pasek można także pokryć kalafonią, jeśli jest dostępna. Zredukuje to piski i wzmocni uciąg. Pamiętajmy też o prawidłowym naciągu paska klinowego. 

W nowoczesnych ciągnikach spotykamy się często z paskami wielorowkowymi. Mają one zwykle kilkanaście, kilkadziesiąt drobnych klinów. Poza wieloma pozytywami są niestety bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia osadzające się w lamelkach. Ich żywotność jest ściśle określona instrukcją obsługi i aby uniknąć niespodzianek, trzeba pilnować regularnych zmian.

Pamiętajmy, że przygotowanie ciągnika rolniczego do żniw powinno uwzględnić kontrolę stanu i serwis paska klinowego.

Elektryka

Przepisy kodeksu drogowego są jasne – całą dobę jeździmy na światłach mijania, także ciągnikiem. Przed akcją żniwną trzeba koniecznie sprawdzić wszystkie punkty świetlne w naszym ciągniku: reflektory, światła tylne, obrysowe i halogeny.

Niezależnie od jego wieku czy stanu trzeba zawsze posiadać komplet zapasowych żarówek i bezpieczników, których nie watujemy pod żadnym pozorem.

Pamiętajmy o tych prostych czynnościach i nie dajmy się zaskoczyć w czasie żniw niespodziewanym awariom.

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *