Remont ciągnika – już dziś warto o tym pomyśleć

Remont ciągnika – już dziś warto o tym pomyśleć

Skończył się sezon najpilniejszych prac polowych. Od czego zatem rozpocząć remont ciągnika i jak zabezpieczyć go przed zimą?

Za kilka tygodni zakończą się jesienne prace agrotechniczne. Dla większości rolników pojawi się trochę więcej czasu, który można przeznaczyć na inne czynności. Jedną z nich jest remont ciągnika. Od czego zacząć? Co można zrobić samemu, a które naprawy lepiej powierzyć fachowcom?

Sezon jesiennych prac polowych potrwa jeszcze tylko kilka tygodni. Warto zaplanować przyszłe zadania, a przede wszystkim przyjrzeć się najważniejszej maszynie w gospodarstwie – traktorowi. Przeprowadzając kontrolę stanu technicznego ciągnika, powinniśmy zwrócić naszą uwagę na wszystkie jego układy i przeprowadzić skrupulatną analizę stopnia zużycia poszczególnych części. Od czego zatem zacząć remont ciągnika i jak zabezpieczyć go przed zimą?

Po sezonie ważny remont ciągnika

Remont ciągnika

Remont ciągnika najlepiej zacząć od razu po sezonie.

Remont ciągnika najlepiej zacząć od razu po sezonie. Po przeprowadzeniu analizy poszczególnych części naszej maszyny, powinniśmy zdecydować, czy wymagają one wymiany i czy uda nam się to zrobić we własnym zakresie. Należy również pamiętać, że w nowoczesnych ciągnikach, które naszpikowane są elektroniką, wymiana części nie jest wcale taka prosta. Warto wówczas skorzystać raczej z profesjonalnego serwisu.

Jeżeli natomiast posiadamy wiedzę związaną z mechaniką ciągnika, część prac możemy wykonać samemu. Jak radzi pan Krzysztof Szymanowski ze Środy Śląskiej (woj. dolnośląskie), rolnik i mechanik, właściciel 40-hektarowego gospodarstwa rolnego o specjalności produkcja roślinna:

Warto w pierwszej kolejności sprawdzić wszystkie filtry powietrza w ciągniku, które łatwo ulegają zapychaniu podczas prac polowych.

Krzysztof Szymanowski ze Środy Śląskiej, rolnik i mechanik

– Biorąc się po sezonie za remont ciągnika, warto w pierwszej kolejności sprawdzić wszystkie filtry powietrza w ciągniku, które łatwo ulegają zapychaniu podczas prac polowych. Od czystości filtrów zależy bowiem dopływ powietrza do cylindrów i właściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Przez zanieczyszczone filtry rośnie również zużycie paliwa przez naszą maszynę. Niezbędne jest także okresowe sprawdzenie olejów silnikowych i przekładniowych, które odpowiadają za warunki pracy poszczególnych części w ciągniku. Trzeba zajrzeć także do chłodnicy i przeprowadzić kontrole stanu płynu chłodniczego i termostatów – radzi rolnik.

Ciągnik  dobrze przygotowany do zimy

Jak przekonują rolnicy i mechanicy – ciągnik trzeba solidnie przygotować do zimy, zwłaszcza wtedy, gdy zamierzamy go użyć dopiero w następnym sezonie. Jeśli po przeglądzie okazuje się, że niepotrzebny jest remont ciągnika, warto zadbać jedynie o kilka kluczowych spraw.

remont ciągnika

Foto: AgroFoto.pl,tomarol

Jeżeli ciągnik był zalany wodą należy pamiętać o jej spuszczeniu, podobnie nie należy zapominać o wodzie znajdującej się w butli powietrznej w pneumatycznym układzie hamulcowym. Natomiast w ciągnikach zalanych płynem warto sprawdzić za pomocą glikometru punkt zamarzania cieczy, która z czasem może stracić swoje właściwości.

– Po sezonie zawsze staram się dokładnie obejrzeć stan części w moim 20-letnim Zetorze i jeśli potrzeba rozpoczynam remont ciągnika. Przygotowując natomiast ciągnik do zimy, zaczynam od silnika i układu chłodzenia. Spuszczam wodę z mojej maszyny do pojemnika i przechowuję ją, aż do wiosny. Podobnie robię również z wodą w pneumatycznym układzie hamulcowym – mówi pan Krzysztof Szymanowski.

Dobrze jest sprawdzić również układ paliwowy i akumulator, który w starszych ciągnikach lepiej wyjąć na zimę.

remont ciągnika

fot. AgroFoto (Grabos1981)

Foto: AgroFoto.pl, Grabos1981

– Podstawową zasadą przy minusowej temperaturze panującej na dworze jest utrzymywanie w ciągniku pełnego baku. Musimy pamiętać, że w układzie paliwowym woda bierze się z skondensowanego powietrza, dlatego im mniej paliwa w zbiorniku, tym więcej wody osadzającej się na ściankach naszego zbiornika. Dobrze jest więc sprawdzić stan odstojnika wyłapującego wodę, by w czasie siarczystych mrozów nie został on rozsadzony. Jeżeli natomiast chodzi o akumulator w ciągniku, proponowałbym, by przy starszych maszynach na czas zimy raczej go wyjąć i przechowywać w ciepłych pomieszczeniach. Natomiast w nowych ciągnikach, ze względu na klimatyzację, zalecam raczej regularne uruchamianie silnika w czasie mrozów mówi pan Mateusz Wiśniewski z Torunia, mechanik z firmy zajmującej się przeglądami maszyn rolniczych.

Dlaczego nie chce odpalić?

Oczywiście w czasie spadków temperatur może pojawić się problem z odpaleniem naszego ciągnika. Jednak, aby nie było problemów z uruchomieniem maszyny, dobrze jest tankować specjalną odmianę oleju napędowego, która przeznaczona jest do użytku w warunkach zimowych. Dodatkowo dobrze jest zadbać o zamki w drzwiach kabiny, by nie przymarzały.

Komentarze

  1. bardzo przydatne porady na „po sezonie”, na pewno się do nich zastosuję, chociaż mój ojciec pewnie pewnie by stwierdził, że wszystko wie. filrtry koniecznie muszę sprawdzić jeszcze teraz! już obaj stwierdziliśmy, że ciągnik pomalujemy, ale to na przyszłą wiosnę dopiero. sąsiad nam polecił dobrą farbę z http://jotun.olicondelta.pl/, mam nadzieję, że się sprawdzi.

Ciągnik do zadań specjalnych!

Marka, serwis czy cena – to tylko część kryteriów, jakimi kierują się rolnicy, szukając ciągnika do swojego gospodarstwa. Sprawdź!

11 września 2018

Rynek ciągników dołuje. Rolnicy kupują mniej

Wynik na początku września jest słaby. Przynosi też zmiany na podium. Czy jest szansa na poprawę?

17 września 2018

Marki traktorów, czyli czy pochodzenie ma znaczenie

Czy w warmińsko-mazurskiej Ameryce króluje John Deere? A może w małopolskiej Japonii nie mają sobie równych ciągniki Kuboty?

19 września 2018