Remont pługa. Co warto wiedzieć?

Pług to podstawowe narzędzie w każdym gospodarstwie rolnym. Do czego służy, nie trzeba tłumaczyć, ale rzadko zdajemy sobie sprawę, że jego działanie to czysta fizyka i nowoczesne technologie. Jednak czasem trzeba przeprowadzić remont pługa.

Niezależnie od producenta budowa pługa rolniczego pozwala na szybką wymianę zużywających się poszczególnych elementów roboczych pługa. Zaliczamy do nich lemiesz, pierś, odkładnię, a także płozy i stopkę. Elementy te przykręcone są śrubami, co ułatwia ich szybką wymianę.

Nowoczesne technologie uprawy ziemi nie ominęły także tak istotnych maszyn, jakimi są pługi. Producenci wykorzystują najnowsze technologie w dziedzinie metalurgii i projektowania przestrzennego, żeby ich maszyny stawały się trwałe i niezawodne.

Jak szybko zużywają się elementy robocze pługa?

Jednak zagwarantowanie trwałości części roboczych pługa wydaje się niemożliwe. Zużywają się one w zależności od rodzaju gleby, konstrukcji pługa czy szybkości orki. Czasem wystarczy najechanie na kamień i orka kończy się gwałtownie.

Pług New Holland

Nowoczesne pługi to nowoczesne technologie zapewniające wydajność

fot. Adam Ładowski

Jeszcze nie tak dawno dobre lemiesze starczały na 20-25 hektarów. Dziś nowoczesne pługi mogą przeorać o wiele więcej bez uszczerbku na elementach. Przychodzi jednak taki czas, że nawet te nowoczesne maszyny muszą przejść remont.

Obserwowane przyśpieszenie mechanizacji rolnictwa w naszym kraju wpłynęło także na różnorodność pługów w gospodarstwach. Do lamusa odchodzą już czeskie PHX-y, B-200 czy pługi rosyjskie. Zostały zastąpione przez bardziej nowoczesne konstrukcje.

Remont starego pługa. Ile kosztuje?

Jednak w naszych gospodarstwach, szczególnie tych mniejszych, wykorzystywane są jeszcze nasze polskie konstrukcje. Co prawda mało kto wykorzystuje dziś popularną „dwójkę’, ale „trójki” jeszcze często goszczą na polach.

Przypatrzmy się więc, ile kosztuje remont popularnej „trójki” w wariancie 3-skibowym. Konstrukcja tego pługa ma już swoje lata, ale nadal ze względu na popularność i niewielkie koszty jest najchętniej wykorzystywanym pługiem.

Element Ilość Cena zł. Razem zł.
Lemiesz 3 35 105
Pierś 3 22 66
Odkładnia 3 70 210
Ścinacz 3 20 60
Płoza kr. 2 20 40
Płoza dł. 1 22 22
Piętka 1 8 8
Razem 511

Ceny z popularnych portali internetowych.

Widać, że wymiana głównych roboczych elementów w tym przypadku nie jest kosztowna i wynosi 511 zł. Oczywiście można się pokusić o elementy znanych marek gwarantujące w założeniu wyższą jakość i trwałość. W takim przypadku np. sam lemiesz może kosztować nawet 150 zł.

orka zimowa praca3

Wydajność nowoczesnych pługów jest bardzo wysoka.

fot. Mariusz Drożdż

Widać więc, że to, ile będzie nas kosztować remont, zależy od zasobności kieszeni. Podobna sytuacja jest w przypadku części do pługów produkcji zachodniej. Stosując oryginalne części, musimy głęboko sięgnąć do kieszeni, ale otrzymujemy w zamian pełnosprawną maszynę o fabrycznych parametrach.

Remont nowego pługa. Ile kosztuje?

Nowoczesne pługi renomowanych producentów to konstrukcje projektowane z udziałem najnowocześniejszych komputerów zawierających dane o glebie i jej parametrach. Pługi te znakomicie pracują, a ich wydajności są olbrzymie.

Nowoczesne stopy metali, z których są wykonywane elementy robocze, mają dużą wytrzymałość rzędu kilkudziesięciu hektarów. Jednak gdy ulegną zużyciu, wzrastają też koszty remontu takiego pługa.
Poniżej przykładowe ceny części roboczych jednego z popularnych pługów Lemken .

Element Szt. Cena -oryginał Cena -zamiennik
Lemiesz 1 200 100
Dłuto 1 50 50
Odkładnia 1 800 300

Ceny z portali internetowych.

Jak widać ceny oryginalnych części są wysokie. Mnożąc je przez ilość korpusów pługa, remont okazuje się sporym wydatkiem. Trzeba jednak pamiętać, że fabryczne części zamienne gwarantują jakość i długowieczność pracy. Stosowanie zamienników nie jest karalne, ale to zawsze loteria, bo ich jakość często znacznie odbiega od oryginału.

Czasem jednak jesteśmy zmuszeni do korzystania z zamienników. Na rynku można spotkać lemiesze wykonane metodą klepania lub walcowania stali borowej. Ich jakość zależy od materiału, jak i techniki obróbki. Obie wartości wpływają na cenę, a ta na odbiorcę.

Wszystko pójdzie w ziemię

Orka

Wieloskibowe obracane pługi to już codzienność

Decydując się na remont pługa, warto przeanalizować klasę gleby ornej. Jakość zastosowanych części ma przełożenie na ich żywotność i jakość samej orki. Lemiesze klepane z torów kolejowych będą się znacząco różnić od tych utwardzanych w procesach metalurgicznych.

Doświadczeni rolnicy potrafią rozpoznać dobry lemiesz po dźwięku, jaki wydaje uderzony. Jego twardość i odporność na ścieranie uzyskuje się w procesach hartowania, jednak czasem zbyt twardy lemiesz nie jest odpowiedni. Jak wiemy, kamieniste ziemie, których u nas nie brakuje, źle wpływają na trwałość lemieszy.

Czym zatem się kierować, remontując pług? Przede wszystkim zdrowym rozsądkiem. Im bardziej zaawansowaną technicznie maszyną dysponujemy, tym częściej sięgać będziemy po oryginalne elementy. Niesie to za sobą nieraz spore koszty, ale zyskujemy w zamian wiele.

Nie ma co ukrywać, że w starszych pługach rzadko używamy oryginalnych elementów. Ma to związek z ekonomiką gospodarstwa i nakładem środków na remonty maszyn, w tym pługów. Rozsądne gospodarowanie środkami budżetu jest godne pochwały, ale nadmierne oszczędzanie może mieć złe skutki.

Oryginał czy zamiennik?

Stare przysłowie mówi, że chytry dwa razy traci. Wybierając części do pługa, warto się zastanowić nad ich właściwym doborem. Ideałem byłoby, żebyśmy wszyscy mogli sobie pozwolić na lepsze (i droższe) elementy, ale ekonomia gospodarstw nie zawsze na to pozwala.

Różnorodność cen w przypadku części do pługów używanych w naszych gospodarstwach jest ogromna. Skorzystanie z oferty rynkowej zależy tylko od zasobności naszego portfela. W tym przypadku przysłowie „każdy orze jak może” jest jednak niezwykle trafne.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4 / 5. Liczba głosów 13

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *