Rolnik ubankowiony, czyli najlepszy bank dla rolnika
Bank dla rolnika staje się codziennością. Rolnicy coraz częściej korzystają z usług i produktów bankowych: kont, kart płatniczych, kredytów obrotowych i inwestycyjnych, a także lokat – mówią przedstawiciele BGŻ BNP Paribas i Martin & Jacob, opierając się na najnowszych badaniach AGRIBUS.
Aż 93% rolników (właścicieli gospodarstw o areale powyżej 15 ha) posiada rachunek bankowy. Rosnącą popularnością cieszą się karty płatnicze. Posiada je już 84% rolników, którzy coraz chętniej korzystają również z kredytów obrotowych i inwestycyjnych – wynika z najnowszych badań Agribus, zrealizowanych na zlecenie Banku BGŻ BNP Paribas przez Martin & Jacob.
Spis treści
Lider badający potrzeby rynku agro
Banku BGŻ BNP Paribas jest liderem na polskim rynku, jeśli chodzi o liczbę i wartość udzielonych kredytów w sektorze agro. W 2015 r. BGŻ udzielił 2075 kredytów dla rolników na łączną sumę 761 mln zł – wynika z danych Związku Banków Polskich. Warto wspomnieć, że pozostałe banki, będące w 5 banków posiadających najlepszą ofertę dla rolnilów w kraju, znacząco odbiegają od lidera, jeśli chodzi o liczbę kredytów dla rolnictwa, jak i ogólną ich wartość.
Będąc liderem na rynku agro, Bank BGŻ BNP Paribas cały czas rozwija ofertę dostosowaną do potrzeb tego rynku, wykorzystując profesjonalne analizy potrzeb rolników. Od 9 lat BGŻ korzysta z badań polskich gospodarstw rolnych prowadzonych przez firmę Martin & Jacob.
Jak wybrać bank dla rolnika? Coraz większe wymagania!
– Widzimy, jak zmieniają się potrzeby rolników, w tym również oczekiwania wobec banków – mówi Maciej Piskorski, dyrektor Departamentu Produktów Agro w Banku BGŻ BNP Paribas. – Przedsiębiorcy rolni są coraz bardziej wymagającymi konsumentami, którzy sięgają po różnorodne produkty finansowe. Nie boją się zmian i są otwarci na nowe trendy, gotowi do wejścia na nowe rynki i branże, a jednocześnie mają bardzo racjonalne podejście do podejmowanych inwestycji. To badanie oraz wiele innych analiz pozwala nam elastycznie reagować na rosnące wymagania klientów i tworzyć dla nich najbardziej kompleksową ofertę na rynku bankowym – dodaje.
Rolnik z potrzebami jak statystyczny Polak
– Obecnie polski rolnik „nie odstaje” od statystycznego Polaka, jeśli chodzi o potrzeby w zakresie bankowości – mówi Marcin Chrobot, prezes Martin & Jacob, podsumowując najnowsze badanie AGRIBUS. – Rachunki są częściej zakładane przez rolników niż przez statystycznego Polaka. Rolnicy podobnie używają kart płatniczych, czy kart kredytowych, ale zdecydowanie chętniej korzystają z lokat bankowych – analizuje na podstawie przeprowadzonych badań.
– Wynika to ze specyfiki produkcji rolniczej, gdzie mamy do czynienia z dwoma momentami zasilania gospodarstw rolnych w środki finansowe – dodaje dyrektor Piskorski z Banku BGŻ BNP Paribas. – Są to: moment dopłat bezpośrednich i moment sprzedaży swojej produkcji. W tym czasie rolnicy są zasilani dużymi środkami finansowymi, które muszą później rozdysponować często w dłuższym przedziale czasu. Do tego przydatne są lokaty – dodaje, podkreślając, że bank dostosowuje swoją ofertę do specyficznych potrzeb klienta.
Bardziej złożone potrzeby finansowe rolników
– Strategią Banku BGŻ BNP Paribas jest utrzymanie pozycji lidera w sektorze rolno-spożywczym – mówi Maciej Piskorski. – Chcemy być najlepszym partnerem do ekspansji zagranicznej. Oferować najbardziej kompleksową i zintegrowaną ofertę oraz wiedzę ekspercką dla rolników. Zmierzamy także w kierunku rozwoju bankowości elektronicznej. To jest coś, czego nie możemy pominąć. Chcemy być coraz bliżej klientów – dodaje.
Rolnik ma coraz większy apetyt na kredyt
51% gospodarstw rolnych pozytywnie ocenia swoją sytuację finansową, podczas gdy 2 lata wcześniej ta grupa wynosiła 57% – wynika z badań Martin & Jacob. Dodatkowo, wraz ze wzrostem areału gospodarstwa rośnie poziom zadowolenia rolników. Niemal co 3 rolnik widzi pozytywnie sytuację materialną swojego gospodarstwa w bieżącym roku.
– Wraz ze wzrostem pozytywnych ocen dotyczących sytuacji gospodarstw rolnych, wzrasta „apetyt” na kredyt i chęć rozwoju – mówi prezes Martin & Jacob.
Internet w domu i zagrodzie
Wzrasta także rola Internetu w rolnictwie jako źródła informacji. 77% rolników twierdzi, że można znaleźć w nim wszystkie potrzebne informacje, a 69% uważa, że dzięki Internetowi prowadzenie gospodarstwa rolnego może być łatwiejsze niż wcześniej.
– Rolnik to klient, który stanowi spore wyzwanie dla banków działających w obszarze agro. Niewątpliwie wpływ na to ma coraz większy zakres i częstotliwość wykorzystywania Internetu – mówi Marcin Chrobot. – Możliwość wymiany opinii na forach internetowych to dla nieco ponad 30% badanych rolników najbardziej przydatna forma przekazywania informacji. Portfel produktów bankowych, z których korzystają jest imponujący, a od doradcy bankowego oczekują profesjonalnego przygotowania i znajomości branży rolnej – podsumowuje sytuację na podstawie badań.
Zobacz również: Jak inwestować z głową?