Rynek ciągników w Polsce po 10 dniach listopada
Rynek ciągników w Polsce doczekał się względnej stabilizacji. W pierwszej dekadzie listopada na prowadzenie wysunęła się marka Deutz-Fahr, która w ubiegłych miesiącach zamykała czołówkę. Co jeszcze mówi najnowszy raport AgriTrac?
Spis treści
Rynek ciągników w Polsce – raport AgriTrac
Początek listopada przyniósł rejestrację 204 nowych i 371 importowanych maszyn – donosi agencja Martin & Jacob, odpowiedzialna za opracowanie raportu AgriTrac. To wynik porównywalny z odnotowanymi w pierwszych dekadach ubiegłych miesięcy.
Po 10. dniach listopada można zauważyć ponowną stabilizację, jeżeli chodzi o cały rynek. Na pewno zaskoczeniem można uznać pierwsze miejsce marki Deutz-Fahr, która osiągnęła całkiem sporą przewagę nad konkurencją. Widać również walkę pomiędzy producentami znajdującymi się na kolejnych pozycjach. Przykładowo markę Case IH od 3. miejsca podium dzieli zaledwie sprzedaż 6 maszyn. Rywalizacja producentów w ostatnich tygodniach roku jest bardzo wyrównana i każdy z nich ma szansę na dobry wynik. Ostateczne ułożenie podium zależy jednak od wielu czynników. W mojej ocenie, najważniejsza będzie cena i dostępność maszyn od ręki.
Jeżeli chodzi o rynek ciągników importowanych, to tu raczej nie ma większych zaskoczeń. Widać, że rolnicy nadal wybierają głównie pośród takich marek jak Zetor, John Deere czy Massey Ferguson – mówi Tomasz Rybak, manager projektu AgriTrac (Martin & Jacob).
Dobry czas dla Deutz-Fahra
W ostatnich tygodniach obserwujemy wzrost popularności marki Deutz-Fahr. Choć we wrześniu producent znalazł się poza piątką liderów, w październiku uplasował się już na trzeciej pozycji. Dzięki dobrej sprzedaży w dniach 1–10 listopada pokonał konkurencję i zajął najwyższe miejsce na podium. Rejestracja 37 maszyn pozwoliła Deutz-Fahrowi na objęcie ponad 18% rynku.
John Deere, do którego w ubiegłym miesiącu należało aż 29% rynku, tym razem znalazł się na drugiej pozycji. Do naszych gospodarstw trafiło 26 zielono-żółtych ciągników, co odpowiada niemal 13% sprzedaży z pierwszej dekady listopada. Na trzecim miejscu podium uplasowały się ex aequo New Holland oraz Kubota, z liczbą 25 zarejestrowanych maszyn. Każda z tych marek objęła ponad 12% udziału w rynku nówek.
Zetor najpopularniejszy w imporcie
Nastąpiło przetasowanie wśród ulubionych marek importowanych ciągników. Zetor, który w ubiegłym miesiącu znalazł się dopiero na czwartej pozycji, teraz trafił na szczyt podium. W pierwszych 10 dniach listopada sprowadziliśmy zza granicy 59 traktorów z linii produkcyjnej czeskiej marki. Przekłada się to na 16% jej udziału w rynku importowym. Na drugiej pozycji uplasował się John Deere, z liczbą 50 używek (13,5% rynku). Podium najchętniej wybieranych producentów zamknął Massey Ferguson. Zza granicy przyjechało do nas 40 maszyn tej marki, co odpowiada niemal 11% rynku używek.
Lubelszczyzna z najwyższą sprzedażą
W pierwszej dekadzie listopada najwięcej maszyn trafiło na Lubelszczyznę (29 szt.) i Mazowsze (28 szt.). Na wyróżnienie zasługuje powiat zamojski, na którego terenie pojawiło się 8 nowych traktorów. Wielkopolska, która w ubiegłym miesiącu przodowała pod względem sprzedaży, uplasowała się dopiero na ósmej pozycji, z liczbą 12 rejestracji. Najmniej ciągników znów znalazło się w Lubuskiem (2 szt.) oraz Zachodniopomorskiem (5 szt.).
Najchętniej wybierane modele
Początek listopada przyniósł zmiany wśród najpopularniejszych modeli traktorów. Pierwsza dekada miesiąca należała do Deutz-Fahra 5080 D Ecoline oraz John Deere’a 6095RC. Zarejestrowano po 6 szt. ciągników o tych oznaczeniach. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także Deutz-Fahr Agrolux 410 (5 szt.) oraz Kubota M6060 (5 szt.).
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży ciągników rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.