Rynek ciągników rolniczych odnotował spadki w drugiej dekadzie stycznia 2019 r. Na podium najchętniej wybieranych marek zabrakło miejsca dla zeszłorocznych liderów. Sprawdziliśmy szczegóły raportu AgriTrac.

Druga dekada stycznia przyniosła o 46% mniej rejestracji nowych ciągników niż pierwsza. Wydano również o 18% mniej tablic do „używek” z zagranicy.

Rynek ciągników ze spadkami

Zgodnie z danymi AgriTrac (Martin & Jacob), w dniach 1–20 stycznia 2019 r. wydano tablice do 202 nowych i 802 importowanych ciągników. Dla porównania, w analogicznym okresie ubiegłego roku zarejestrowano odpowiednio 204 „nówki” i 825 „używek” z zagranicy. Można więc mówić odpowiednio o 1% i 3% spadku w ujęciu rocznym.

Spore zaskoczenie stanowi brak na podium liderów w postaci marek New Holland i John Deere
Tomasz Rybak (AgriTrac)

Wolumen po 20 dniach stycznia wygląda podobnie jak w analogicznym okresie ubiegłego roku. Powodem do zmartwienia może być jednak to, że w drugiej dekadzie sprzedaż nowych maszyn mocno wyhamowała w stosunku do pierwszej. Spore zaskoczenie stanowi brak na podium liderów w postaci marek New Holland i John Deere, które od lat zajmują pierwsze dwa miejsca w ogólnej klasyfikacji – mówi Tomasz Rybak, manager projektu AgriTrac (Martin & Jacob).

Jeśli wynik z końca stycznia okaże się niższy od ubiegłorocznego, producenci ciągników będą nerwowo spoglądać w przyszłość. Pierwsze trzy miesiące pokażą nastroje rolników do inwestycji w tym roku. Na razie nie wygląda to zbyt optymistycznie – dodaje ekspert.

Rynek ciągników nowych 20 styczeń 2019

Rynek ciągników: nowe maszyny.

Podium bez liderów

Najwięcej nowych ciągników zarejestrowanych w dniach 1–20 stycznia 2019 r. miało na sobie logo marki Zetor. Wydano tablice do 34 traktorów z oferty tego producenta. Tym samym objął on 17% rynku.

Druga lokata przypadła Kubocie. Japońska marka odnotowała 26 rejestracji. Wynik ten przełożył się na 13% udziału. Podium zamknął Deutz-Fahr, z liczbą 24 rejestracji i 12% rynku.

W ścisłej czołówce zabrakło zatem miejsca dla zeszłorocznych liderów. New Holland tym razem uplasował się na czwartej pozycji, z wynikiem 23 rejestracji. Dla porównania, marka John Deere objęła szóstą lokatę.

Rynek ciągników importowanych 20 styczeń 2019

Rynek ciągników: importowane maszyny.

Import nie zaskakuje

Najpopularniejsi producenci na rynku importowym nie ulegli zmianie. Najwięcej ciągników przywiezionych z zagranicy w pierwszych dwóch dekadach stycznia miało na masce charakterystycznego jelonka. Zarejestrowano 113 zielono-żółtych „używek”, co zapewniło marce John Deere 14% udziału.

Drugie pod względem popularności były traktory z logo Massey Ferguson. W omawianym okresie wydano tablice do 111 takich maszyn. Wynik ten przełożył się na blisko 14% rynku importowego. Czołówkę zamknęło Renault, z liczbą 84 rejestracji i 10% udziału. Często sprowadzano także ciągniki z logo marek Fendt, Zetor i Belarus.

Najczęściej rejestrowaną konstrukcją był Major 80 CL z oferty marki Zetor.

fot. Zetor

Najpopularniejsze modele

Najczęściej rejestrowanym ciągnikiem w pierwszych 20 dniach roku był Zetor Major 80 CL. Wydano tablice do szesnastu nowych egzemplarzy tej maszyny. Drugi pod względem popularności był Ursus 5314. Właścicieli znalazło dziesięć takich traktorów.

Na trzeciej pozycji uplasowały się ex aequo modele Deutz-Fahr 4090E, New Holland TD 5.85Ursus C-385. Każdy z nich doczekał się pięciu rejestracji.

Największe potrzeby

Ponownie to w województwie mazowieckim wydano najwięcej tablic. W dniach 1–20 stycznia 2019 r. zarejestrowano tam 40 nowych ciągników. Na drugiej pozycji uplasowała się Wielkopolska, z wynikiem 23 maszyn. Nieco mniejsze potrzeby odnotowano w województwie lubelskim. Na terenie tego regionu wydano tablice do 21 traktorów. Sporo maszyn mogło rozpocząć prace także na Dolnym Śląsku i w Małopolsce.

Każdorazowo, gdy w materiale jest mowa o sprzedaży ciągników rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.