Sytuacja na rynku trzody chlewnej – lipiec 2022

Rynek trzody w lipcu 2022 ponownie ma pod górkę. Z powodu upałów w ciągu najbliższych dwóch tygodni może pogorszyć się sytuacja w sektorze trzody chlewnej. Należy spodziewać się zmniejszonej podaży tucznika na rynku – ostrzega Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej Polsus.
Jak wyjaśnia rzecznik prasowy PZHiPTC POLSUS Bartosz Czarniak, aktualnie na rynek trafiają świnie, które rosły w o wiele bardziej sprzyjających warunkach. Ta sytuacja nie niesie zagrożenia. Mimo wszystko rzecznik zwraca uwagę na występujące upały, które mogą spowodować, że sytuacja w sektorze trzody się zmieni. – Jednakże utrzymujące się wysokie temperatury spowodować mogą wydłużenie okresu tuczu, a co za tym idzie, w okresie najbliższych 1-2 tygodni może to spowodować zmniejszoną podaż tuczników – wyjaśnia w komunikacie Czarniak.
Warto w tym miejscu wyjaśniać, że przy falach upałów spadają wartości przyrostów tuczników. Jest to spowodowane mniejszymi ilościami pobranej paszy.
Spis treści
Żniwa wpływają na rynek trzody chlewnej
Bartosz Czarniak zauważa także, że nie bez wpływu na rynek trzody chlewnej w Polsce pozostają trwające aktualnie żniwa.
– To zawsze jest okres, w którym rolnicy bardziej skupiają się na pracach polowych i przesuwają sprzedaż na okres późniejszy. Tak wiec, w przeciągu najbliższych 1-2 tygodni spodziewam się nie tyle utrzymania obecnych stawek, co próbę ich podbijania – pisze w komunikacie Czerniak.
Jak zauważa Czarniak, aktualnie producenci mogą liczyć na ceny w okolicach 9 złotych za kg w klasie E, w przypadku sprzedaży większej partii towaru.
Czytaj również: GUS: wzrosły ceny skupu podstawowych produktów rolnych
Rynek trzody w lipcu 2022
Niskie ceny mięsa wieprzowego w sklepach nikogo już nie zaskakują. – Spójrzmy na półki sklepowe, gdzie wieprzowina obecnie należy do najtańszych mięs i ich cena wcale tak mocno nie urosła od początku roku – pisze Czarniak i dodaje, że w przypadku innych mięs, sklepowa cena uległa zmianie.

Zdaniem rzecznika POLSUS sytuacja w sektorze trzody chlewnej może ulec pogorszeniu w skutek ostatnich upałów
Zdaniem rzecznika POLSUS konsumenci mięsa wieprzowego są w stanie przyjąć podwyżki surowca. Jak podkreśla w komunikacie – Mamy tutaj miejsce na podwyżki, które konsument byłby w stanie zaakceptować. Zdaniem rzecznika POLSUS konsument zaakceptuje podwyżki, jeżeli uzna, że dany produkt jest przez niego pożądany. Dlatego Czarniak sugeruje akcję promocyjną polskiej wieprzowiny.
Sytuacja w sektorze trzody – propozycja poprawy
Według rzecznika POLSUS aktualnym zadaniem, żeby poprawić sytuację na rynku trzody chlewnej, jest zwiększenie sprzedaży i konsumpcji wieprzowiny. To zaś pozwoli osiągać hodowcom większe dochody.
– To co musimy zrobić, jest promocja mięsa wieprzowego, uświadamianie konsumenta co do wartości odżywczych i zdrowotnych mięsa wieprzowego. Dokonać możemy tego poprzez pracę organiczną i prace u podstaw – pisze Czarniak.
Akcja #polskawieprzowina
Jak ta promocja ma wyglądać? Zdaniem rzecznika POLSUS należy do promocji wieprzowiny wykorzystać media społecznościowe, gdzie można bezpośrednio trafić do konsumenta.
– W związku z tym chciałbym zainicjować akcję #polskawieprzowina – pisze Czarniak. Do promocji polskiej wieprzowiny zachęca nie tylko instytucje, związki rolnicze, ale również rolników.
Akcja #polskawieprzowina ma sprawić, że sytuacja w sektorze trzody chlewnej ma ulec poprawie. W jaki sposób promować polską wieprzowinę? Rzecznik wskazuje na proste rozwiązania, np. zdjęcie wesołej świni, która pokaże, że hodowcy dbają o zwierzęta. Ale na tym repertuar pomysłów się nie kończy. Aby podkreślić wartości odżywcze można wykonać zdjęcie obiadu/grilla, koniecznie z wieprzowiną w roli głównej.
Na koniec rzecznik dodaje – Jeśli my sami nie zaczniemy pracować nad tym, aby poprawić świadomość konsumencką co do wieprzowiny, to zrobią to ci, którzy naszemu sektorowi mogą nie sprzyjać.
Źródło: aktualności POLSUS
