Rynek wina w Polsce: wino musujące hitem
Zdaniem Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, tegoroczne lato było złotym okresem dla lekkich win musujących. Okazuje się bowiem, że Polacy coraz chętniej sięgają po lekkie trunki. Rynek wina w Polsce wzbogaciły nowości takie jak wina musujące z dodatkiem soku owocowego oraz … wina bezalkoholowe.
W naszym kraju rośnie zainteresowanie winami musującymi z dodatkiem soków owocowych. Rynek wina w Polsce rozwija się, bo konsumenci poszukują nowych smaków i lżejszych alkoholi, stanowiących elegancką alternatywę dla piw smakowych. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że po takie wina chętnie sięgają kobiety.
Spis treści
Nie tylko z myślą o sylwestrowej zabawie
– Największą nowością w naszym portfelu jest Monte Santi Fruttisecco, które z dużym sukcesem weszło na rynek i szybko zyskało uznanie klientów – mówi Jakub Nowak, prezes firmy Jantoń. – Idealnie wpisuje się ono w gusta Polaków, którzy zaczęli pić wina musujące jako aperitif.
Do niedawna trunki z „bąbelkami” cieszyły się zainteresowaniem w okresie sylwestrowym. Dziś prosecco, czyli białe wino musujące, przeżywa apogeum swojej popularności latem. – Według danych CMR (Centrum Monitorowania Rynku), rynek prosecco urósł w okresie 08.2016 – 07.2017 o 68% – zwraca uwagę Anna Kalinowska, Członek Zarządu i Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji Henkell & Co. Polska, Przewodnicząca Rady Głównej Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.
By cieszyć się smakiem wina bez obaw
Co ciekawe, w ofercie win musujących pojawił się wariant bezalkoholowy. Pozwala on czerpać przyjemność z samego smaku wina bez konsekwencji spożycia alkoholu. To odpowiedź na wszechobecny pośpiech. Produkty alkoholowe stanowią oprawę wielu wydarzeń, ale nie każdy może po nie sięgnąć, bo niebawem siada za kierownicę. Teraz bez obaw może się delektować winem.
Ciężkie chwile cydru, bo nie było upałów
W tym roku kategoria cydrów odnotowała spadki, jednak z nadzieją myślimy o przyszłym roku
Rynek cydru znalazł się w trudnej sytuacji. Wszystko przez kapryśne lato, podczas którego upałów było jak na lekarstwo. Tak już jest, że konsumenci sięgają po ten napój, gdy żar leje się z nieba. Do tego dochodzi jeszcze niekorzystna sytuacja prawna cydru, z którym konkurują tańsze, ze względu na niższe koszty produkcji, cydropodobne napoje piwne. Daleko im do jakości cydru, ale konsumenci nie zdają sobie z tego sprawy. Są nabijani w przysłowiową butelkę.
Został złożony wniosek o wprowadzenie definicji cydrów smakowych, który pozwoli polskim przedsiębiorcom na produkcję cydrów o smakach innych niż jabłkowy. Jeżeli przed rozpoczęciem sezonu letniego zmiany w przepisach zostaną wprowadzone, przewiduje się, że przyszłoroczne wyniki kategorii będą miały tendencję wzrostową.
– W tym roku kategoria cydrów odnotowała spadki, jednak z nadzieją myślimy o przyszłym roku – mówi Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Planowane zmiany w ustawie o podatku akcyzowym, likwidacja akcyzy i zniesienie obowiązku banderolowania cydrów, z pewnością przyniosą efekty.
Jesienią rynek wina w Polsce zdominowany przez grzańce
Późna jesień i zima to czas konsumpcji grzańców i miodów pitnych. Konsumenci zaczynają coraz częściej sięgać po produkty rozgrzewające – cięższe i słodsze, a przede wszystkim pachnące przyprawami korzennymi. To przedsmak zbliżającego się Bożego Narodzenia.
Teraz rozpoczyna się najbardziej intensywna sprzedaż alkoholu, która w dużej mierze wpływa na roczne wyniki branży winiarskiej. Szacuje się, że w tym roku sprzedaż w okresie listopadowo – grudniowym może wzrosnąć o 30% w porównaniu z pozostałymi miesiącami.
Warto wiedzieć
Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa to największa w kraju organizacja reprezentująca branżę. Zrzesza czołowych producentów i dystrybutorów wina i wyrobów winiarskich, zapewniając całej branży wsparcie eksperckie i prawne, aktywnie włączając się w proces legislacyjny oraz reprezentując sektor wobec organów administracji krajowej i organów UE.
Obserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!