Samojezdny wóz paszowy – inteligentne rozwiązanie

Samojezdny wóz paszowy to wysoka wydajność i niskie koszty utrzymania. Dzięki tym cechom znajduje on coraz większe zainteresowanie wśród hodowców. Szukają oni rozwiązań ekonomicznych i skracających czas potrzebny do przygotowania mieszanki oraz karmienia zwierząt.

Zapraszamy na reportaż filmowy autorstwa Daniela Biernata:

Samojezdny wóz paszowy Blattin – działanie maszyny

Wóz Blattin King Lion 150 – produkowany przez włoską firmę Zago – cechuje mocna, stabilna konstrukcja. Jest bezkonkurencyjny podczas pracy w trudnych warunkach, przez wiele godzin dziennie.

Mocnym atutem tej maszyny jest perfekcyjna i powtarzalna mieszanka TMR osiągana dzięki frezowi, który podczas cięcia i ładowania składników TMR-u nie niszczy ich struktury. Docinanie i mieszanie składników odbywa się w wannie wyposażonej w system 4 poziomych ślimaków. Przygotowanie jednej dawki trwa około 30 minut, co przekłada się na średnie zużycie paliwa w granicach 4-5 litrów. Skrócony do minimum czas przygotowania TMR-u powoduje przygotowanie perfekcyjnej i odpowiednio napowietrzonej mieszanki, co sprzyja lepszemu pobraniu przez zwierzęta, ograniczając sortowanie.

Z szacunku do ziemi – hodowla bydła w Brzezinie

Jarosław Olszewski

Jarosław Olszewski zarządza gospodarstwem w Brzezinie

Historia gospodarstwa w Brzezinie sięga lat 70. ubiegłego stulecia. Obecnym właścicielem spółki Agro-Tim jest Grupa Pieprzyk. Jarosław Olszewski piastuje funkcję zarządzającego gospodarstwem w Brzezinie o areale 666 ha. Profil Agro-Tim nastawiony jest na hodowlę bydła mlecznego i produkcję roślinną.

Główny cel produkcji roślinnej stanowi tworzenie pasz konsumpcyjnych dla naszego bydła. Wysiewamy pszenicę, kukurydzę, mieszankę gorzowską (wysokobiałkowy poplon ozimy), jako przerywnik przed zasiewem kukurydzy. Dysponujemy wieloma pastwiskami, na których wiosną i latem prowadzimy wypas bydła. Nawozów mineralnych w zasadzie nie stosujemy, głównie z racji posiadania obszarów objętych programem Natura 2000 – mówi pan Olszewski.

krowy mleczne

Do żywienia krów w Brzezinie używany jest samojezdny wóz paszowy

Pogłowie bydła kształtuje się w granicach 1100 sztuk – w tym krów mlecznych jest 400 sztuk. Resztę stada stanowi młodzież oraz bydło opasowe. W gospodarstwie jest prowadzony system udojowy typu rybia ość 2×10. W niedalekiej przyszłości, jak podkreśla pan Olszewski, planowana jest modernizacja hali udojowej:

Kiedyś budynki były przystosowane do hodowli uwięziowej. Na przestrzeni lat przekształciliśmy utrzymanie bydła na system wolnostanowiskowy.

Samojezdny wóz paszowy w gospodarstwie

Pan Jarosław Olszewski z Brzeziny dużą uwagę przywiązuje do utrzymania i żywienia w hodowli swoich zwierząt:

samojezdny wóz paszowy

Krowy mleczne otrzymują pożywienie dwa razy dziennie. Warto zaznaczyć, że w gospodarstwie prowadzonych jest kilka grup żywieniowych. TMR jest mieszany w samojezdnym wozie paszowym.

Rozród krów prowadzimy przy pomocy sztucznej inseminacji. Staramy się doskonalić nasze stado pod względem genetycznym. Wszystko, co się urodzi, pozostaje w gospodarstwie. Bydło jest karmione mieszanką TMR. Dokładamy wszelkich starań, by dodawane do mieszanki komponenty były odpowiednio przechowywane. Zrolowaną słomę układamy na strychu nad budynkami inwentarskimi, przez co nie mamy żadnych problemów z zagrzybieniami. Kukurydza jest silosowana, a trawy z udziałem roślin motylkowych umieszczamy w tzw. rękawach. Podobnie przechowujemy kiszonkę CCM z kukurydzy i wysłodki buraczane.

Samojezdny wóz paszowy jest niezastąpiony w gospodarstwie – usprawnia codzienną pracę przy hodowli bydła. Dzięki niemu żywienie krów jest dużo sprawniejsze:

– Krowy mleczne otrzymują pożywienie dwa razy dziennie. Warto zaznaczyć, że w gospodarstwie prowadzonych jest kilka grup żywieniowych. TMR jest mieszany w samojezdnym wozie paszowym. Wydajność mleczna w skali roku jest wręcz imponująca, przekracza 11 tys. kg. By osiągnąć takie wyniki, zadawane pasze muszą być naprawdę wysokiej jakości i perfekcyjnie przygotowane. Pozostałości mieszanki, czyli tzw. niedojady, są zbierane ze stołu paszowego przy pomocy tego samego wozu paszowego i serwowane opasom po uprzednim dodaniu odpowiednich komponentów dla tej grupy żywieniowej – informuje pan Olszewski.

wóz paszowy Blattin

Samojezdny wóz paszowy Blattin King Lion 150

Pomysł na współpracę z firmą Blattin

Od kilku lat ferma Brzezina żywi zwierzęta za pomocą samojezdnego wozu paszowego. Końcówka roku 2016, to zmiana marki i systemu mieszania. Samojezdny wóz paszowy Blattin King Lion 150 – który jest wyposażony w silnik o mocy 175 KM  firma zakupiła po głębokiej analizie rynku. Na chwilę obecną maszyna ma przepracowanych około 2 tys. mth.

Przy takiej produkcji samojezdny wóz paszowy jest nieodzownym narzędziem. Było kilka czynników, które zadecydowały o zakupie tej maszyny. Przede wszystkim wysoka jakość mieszanki TMR, co przekłada się na wydajność mleczną oraz zdrowotność stada. Zyskaliśmy znaczący spadek zużycia paliwa. Mam porównanie z poprzednimi samojezdnymi wozami paszowymi. W ciągu roku, po przeliczeniu, zaoszczędziliśmy grubo ponad 9 tys. litrów paliwa. To pozwala nam przeznaczyć sporą część pieniędzy na inne cele. Firma Blattin po zakupie wozu paszowego przeszkoliła naszych operatorów. Przekazano nam wiele cennych informacji. Na bieżąco jesteśmy w kontakcie telefonicznym. Dzięki temu operatorzy mają ułatwione zadanie podczas pracy. Możemy zatem uniknąć popełnienia ewentualnych błędów eksploatacyjnych. Dokuczliwość pracy uległa zminimalizowaniu – mówi pan Jarosław.

kamera w wozie paszowej

Monitor w kabinie operatora wozu paszowego

Właściciel fermy Brzezina podkreśla także inne techniczne zalety urządzenia oraz jakość obsługi firmy Blattin:

– Wozu praktycznie nie słychać podczas pracy, kabina maksymalnie wyciszona. Operator widzi na monitorze, co dzieje się w wannie mieszającej, z tyłu i z boku maszyny. Ma nad wszystkim pełną kontrolę i stały monitoring. Dodatkowym atutem wiodącym ku oszczędnościom bez wątpienia są jednakowe noże na frezie i na 2 dolnych ślimakach. W przyszłości, gdy wóz wypracuje swoje godziny, z pewnością kupimy kolejny w tej samej firmie. Jesteśmy bardzo zadowoleni z funkcji doradczej specjalistów z firmy Blattin. To naprawdę solidny parter biznesowy.

Samojezdny wóz paszowy  inwestycja w nowoczesny sprzęt

Samojezdny wóz paszowy Blattin King Lion 150 doskonale radzi sobie z pobieraniem paszy z silosów – wysokich nawet do ponad 5 metrów – oraz z poziomu posadzki. Pozwala na to szeroki na 2 metry szybkoobrotowy frez w postaci bębna, na którym umieszczonych jest ponad 100 obrotowych noży. Frez kieruje paszę do kanału frezowego, wewnątrz którego znajduje się przenośnik łańcuchowy (stal nierdzewna). Przekazuje on składniki do zbiornika o pojemności 15 metrów sześciennych.

ślimaki w wozie paszowym

Docinanie i mieszanie składników odbywa się w wannie wyposażonej w system 4 poziomych ślimaków

Za mieszanie i rozdrabnianie paszy odpowiadają cztery poziomo ustawione wały ślimakowe. Zadawanie dawki mieszanki TMR odbywa się za pomocą podajników łańcuchowych (stal nierdzewna). Umożliwiają one rozdawanie TMR-u na lewą lub prawą stronę lub na obie jednocześnie. Szybkość rozładunku regulujemy płynnie z kabiny. Podajniki umieszczone są za tylnymi kołami.

Samojezdny wóz paszowy w Brzezinie jest standardowo wyposażony w wagę z transferem danych, co umożliwia pełną kontrolą przygotowywanych dawek. W kabinie znajduje się monitor obsługujący dwie kamery. Jedna zamontowana jest u góry zbiornika, kolejna z tyłu wozu. Ta pierwsza pozwala obserwować strukturę paszy podczas mieszania. Druga jest kamerą cofania.

– By wóz paszowy mógł bez problemu poruszać się w budynkach o niskich stropach, obniżono go o 10 cm, lekko wydłużono zbiornik mieszania już na etapie produkcji. Tym samym frez musiał być również trochę inaczej usytuowany. Jednym słowem stworzono maszynę dokładnie pod nasze potrzeby – informuje z dumą Jarosław Olszewski.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Artykuł zawiera lokowanie produktu i ma charakter promocyjny.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *