SM MLEKPOL komentuje sytuację na rynku mleka

SM MLEKPOL podaje prognozy rynkowe na koniec 2016 r. i rok następny. Dodatkowo sytuację na rynku mleczarskim komentuje Lech Karendys, Dyrektor Wydziału Handlu SM MLEKPOL w Grajewie.

Lech Karendys, Dyrektor Wydziału Handlu SM MLEKPOL w Grajewie: Sytuacja na rynku mleka surowego, a szczególnie tłuszczu mlecznego, nadal jest skomplikowana. Eksport masła poza Unię Europejską jest bardzo duży. Wciąż obserwujemy spadek podaży mleka surowego w Europie. Moim zdaniem trend ten utrzyma się przez co najmniej 6 kolejnych miesięcy. Wciąż mamy do czynienia z deficytem tłuszczu mlecznego. Ceny masła poszybowały w górę i jest to już zauważalne również w koszyku konsumenta. Póki co nie widać symptomów poprawy tej sytuacji. Zawarte wcześniej, w kwietniu i maju, duże kontrakty eksportowe realizowane są w dłuższej perspektywie. Z powodu deficytu tłuszczu mlecznego na rynku, kontrakty są przekładane na następny okres. W Europie wciąż brakuje masła i śmietanki w płynie. Ponadto producenci wyrobów mleczarskich w wyniku spadku podaży mleka surowego nie będą mogli gwarantować pełnych dostaw produktów mlecznych na rynek detaliczny.

Ceny masła poszybowały w górę i jest to już zauważalne również w koszyku konsumenta. Póki co nie widać symptomów poprawy tej sytuacji.

Lech Karendys, Dyrektor Wydziału Handlu SM MLEKPOL w Grajewie

Trudno w sposób jednoznaczny stworzyć dziś scenariusz dla polskiego mleczarstwa. Niebagatelne znaczenie ma zawarcie umów międzynarodowych CETATTIP. Obie mogą być powodem prawdziwych kłopotów rolników i wytwórców produktów spożywczych w Unii Europejskiej, także w Polsce. Na umowach tych najbardziej skorzystają Kanada i USA, które mają nadwyżkę żywności. Ta z kolei jest tańsza, ale również zdecydowanie innej jakości. Ucierpi na tym m.in. polski konsument, ale najwięcej szkód z tego typu umów doświadczy polski rolnik, w tym producenci mleka, szczególnie ci najmniejsi. Rodzinne gospodarstwa, których jest u nas większość, nie mają szansy na konkurowanie z rolniczymi potentatami.

Drugą, bardzo istotną sprawą dla sektora mleczarskiego, nie tylko w Polsce, jest niestabilna sytuacja na rynku mleka surowego. Unijny program wsparcia sektora mlecznego to dobre rozwiązanie, choć jak to zwykle bywa, nie idealne i nie do końca rozwiązujące problemy polskich producentów mleka. Wielu rolników w poprzednich latach bardzo dużo zainwestowało w gospodarstwa produkujące mleko, widząc w tym możliwość rozwoju. Większość tych inwestycji pochodziła z kredytów. Unowocześnienie produkcji mleka wiąże się z wprowadzeniem jeszcze większej automatyzacji, a to ogromne koszty.

sm mlekpol

Wielu rolników w poprzednich latach bardzo dużo zainwestowało w gospodarstwa produkujące mleko, widząc w tym możliwość rozwoju.

fot. Fotolia

To, co stało się na rynku mleka po zniesieniu kwot mlecznych, dla wielu oznaczało bankructwo. Kwoty zniesiono za późno, a obecna interwencja w ograniczenie produkcji mleka mija się z celem. Unijna pomoc finansowa to rozwiązanie niejednego problemu, ale nie można zapominać o konieczności zdecydowanie szybszej interwencji na rynku, w postaci wykupu nadmiaru produktów mlecznych przez agendy do tego powołane i kierowanie ich, np. na pomoc humanitarną. Jeśli to się nie stanie, najprawdopodobniej zagęszczenie produktów na światowym rynku będzie tak duże, że spowoduje zachwianie podaży i popytu, co ma bezpośredni wpływ na spadek cen sprzedaży.

SM MLEKPOL: wstępne podsumowanie roku 2016

Sytuacja SM MLEKPOL mimo zawirowań na rynkach jest stabilna. To nie był łatwy rok, ale wciąż płacimy rolnikom wysokie ceny mleka, zapewniając stabilne dostawy surowca. Konsumenci cenią wyroby MLEKPOL-u, dzięki czemu nie mamy zapasów, sprzedając wszystko na bieżąco. Zanotowaliśmy wzrosty sprzedaży w naszej najbardziej znanej marce, czyli Łaciate. Bardzo nas to cieszy. Mleko Łaciate znane jest konsumentom już od 21 lat i wciąż jest najchętniej wybieranym polskim mlekiem, co wyraża się również poprzez kolejne przyznawane Łaciatemu nagrody konsumenckie i branżowe. Hitem zarówno wśród konsumentów, jak i cukierników, jest masło ekstra Łaciate.

Pozostałe produkty w tej marce jak serki śmietankowe do smarowania czy nowość – jogurty bez laktozy – również cieszą się powodzeniem wśród osób robiących zakupy.

Wzrosła także sprzedaż serów dojrzewających MLEKPOL, śmietany i śmietanki oraz twarogów.

mlekpol

Kierunki eksportu produktów SM MLEKPOL.

Jeśli chodzi o eksport MLEKPOL-u, nadal dominującym rynkiem eksportowym jest Azja. Tu niezmiennie Chiny, Pakistan, Wietnam, Indonezja. Nowymi dla nas obszarami eksportu są Korea Południowa i Japonia. Po Afryce Północnej, gdzie nadal dużo eksportujemy, rozpoczęliśmy wstępne rozmowy handlowe z krajami Afryki Południowej. Wciąż odnotowujemy bardzo duże wzrosty sprzedaży do Izraela, na Wyspy Brytyjskie i do krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *