Solidna podwyżka paliw przed nami

Solidna podwyżka paliw czeka nas za sprawą wprowadzenia nowego systemu ETS2. Bardzo prawdopodobne jest też opodatkowanie samochodów.

Solidna podwyżka paliw jest spodziewana na skutek wprowadzenia europejskiej dyrektywy ekologicznej.

Reklama

Nowa europejska dyrektywa ekologiczna

Jak uważają specjaliści, nowa dyrektywa ekologiczna może być dobrym pretekstem dla wprowadzenia wyższej stawki akcyzowej dla paliwa. Również opodatkowanie samochodów jest bardzo prawdopodobne na jej podstawie. A wszystko po to, by zwiększyć wpływy budżetowe. Jednak pojawia się światełko w tunelu. Bowiem na konferencji („Quo vadis akcyzo? Wnioski de lege ferenda”) poświęconej zmianom w akcyzie, doradcy podatkowi przedstawili propozycje zapobiegające wprowadzeniu systemu handlu emisjami gazów cieplarnianych w UE.

Czy czeka nas solidna podwyżka paliw?

Według ekspertów tak. Jednakże można ten trend złagodzić, podwyższając akcyzę na paliwo. Zdaniem Wojciecha Koka, doradcy podatkowego, mamy jeden z najniższych w Europie udział akcyzy w cenie detalicznej. To jego zdaniem ogranicza resortowi finansów pole działania, gdy ceny rynkowe paliw się wahają. Tracimy w ten sposób poduszkę pozwalającą na łagodzenie solidnych podwyżek cen paliw obniżką akcyzy.

Zbyt niskie opodatkowanie paliw na niekonkurencyjnym rynku oznacza też, że budżet państwa może nie otrzymać określonych wpływów z akcyzy od paliwa w wyniku decyzji politycznej — twierdzi Wojciech Krok.

Solidna podwyżka paliw skutkiem wprowadzenia dyrektywy ekologicznej

Solidna podwyżka cen paliw nastąpi po wdrożeniu dyrektywy ekologicznej. Wprawdzie nie dotyczy ona bezpośrednio nabywców paliw, to jednak wszyscy odczujemy jej skutki. Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego w swoim raporcie rocznym za 2023 r. stwierdza:

Podstawowym skutkiem wejścia w życie dyrektywy będzie wzrost cen oleju napędowego i benzyn.

Co można na to poradzić?

Otóż Ministerstwo Finansów może wypracować tzw. poduszkę akcyzową. Złagodzi ona bowiem efekty dyrektywy i wzrost cen paliw za dwa lata. Jednocześnie według ekspertów jest to dobre rozwiązanie pozwalające na niewielkie podwyżki akcyzy rozciągnięte w czasie. Ponadto wprowadzenie takiego rozwiązania argumentują dodatkowymi wpływami do budżetu państwa. Bowiem podwyżka akcyzy o 10 groszy przyniesie kolejne miliardy złotych skarbowi państwa.

Nowy podatek od samochodów

Według Krajowego Planu Odbudowy (KPO) zamierzano wprowadzić jednorazową opłatę rejestracyjną auta i opodatkować rocznie każde z nich. Tymczasem w marcu resort klimatu ogłosił, że za opłatę rejestracyjną ma zostać uznana akcyza płacona przy zakupie samochodu. Ważne się tu okażą jego parametry. Zdaniem Szymona Parulskiego, doradcy podatkowego, wprowadzenie takiej opłaty umożliwi wyższe opodatkowanie starszych samochodów. Przepisy mają obowiązywać już od 1 stycznia 2025 r.

Natomiast zamiast podatku od posiadania auta ma zostać wprowadzony program dopłat do zakupu używanych elektryków. Ma on zastąpić podatek spalinowy, który budził sprzeciw większości kierowców.

Aktualne ceny paliw

W związku z obawami solidnych podwyżek cen paliw sprawdźmy, ile kosztują paliwa obecnie. Poniżej przedstawiamy ceny hurtowe paliw w Orlenie obowiązujące od 24.05.2024:

  • Benzyna bezołowiowa — Eurosuper 95 — 5 018 PLN/m3;
  • Benzyna bezołowiowa — Super Plus 98 — 5 471 PLN/m3;
  • Olej Napędowy Ekodiesel  — 4 967 PLN/m3;
  • Olej Napędowy Arktyczny 2 — 5 322 PLN/m3;
  • Olej Napędowy Grzewczy Ekoterm — 4 063 PLN/m3.

Źródło: Business Insider, Orlen

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *