Spalanie w ciągniku: co ma na nie wpływ?

Spalanie w ciągniku: co ma na nie wpływ?

Jest wiele sposobów, aby ograniczyć spalanie w ciągniku. Na co zwrócić uwagę, by nie puszczać z dymem kolejnych złotówek?

Wielu z nas ekscytuje się, jak mało palą nasze samochody. Wielu również zastanawia się, dlaczego tak dużo palą nasze ciągniki. Co zatem ma wpływ na spalanie w ciągniku rolniczym i co zrobić, żeby zaoszczędzić na paliwie?

Ceny oleju napędowego nie napawają optymizmem. Rolnicy starają się więc zaoszczędzić na paliwie i w ten sposób obniżyć koszty produkcji w swoim gospodarstwie. Jest wiele sposobów, aby ograniczyć spalanie w ciągniku. O to, na co zwrócić uwagę, by nie puszczać z dymem kolejnych złotówek, zapytaliśmy zarówno rolników, jak i fachowców.

spalanie ciągnika

Foto: AgroFoto.pl, Marcincc360

Ile pali Twój ciągnik?

Pan Ireneusz, młody rolnik z Podbeskidzia prowadzi niewielkie 15-hektarowe gospodarstwo rolne  o specjalności chów owiec. W jego gospodarstwie pracują dwa traktory: ponad 30-letni Ursus C-360 i nowy, zaledwie dwuletni New Holland TD 5000 o mocy 95 KM.

– Widzę kolosalną różnicę w zużyciu paliwa. Zresztą to była główna przesłanka, dlaczego zdecydowałem się na zakup nowego ciągnika. Chociaż w moim gospodarstwie mam niewiele hektarów do uprawy, to diametralnie zmniejszyły się koszty związane z paliwem, co szczególnie widać przy orce. Spalanie w ciągniku jest dużo mniejsze niż w starym Ursusie. Przy cięższych pracach polowych spalam ok. 15 litrów oleju napędowego na hektar na moich średnio-ciężkich glebach – mówi rolnik.

Podobne doświadczenia ma także pan Wacław, właściciel 80-hektarowego gospodarstwa rolnego o specjalności produkcja roślinna:

Paliwo jest drogie, a koszty produkcji rosną. Inwestycja w nowe maszyny ma jak najbardziej sens.

gospodarz z Obornik Śląskich

 Jak wiadomo, paliwo jest drogie, a koszty produkcji rosną. Inwestycja w nowe maszyny ma jak najbardziej sens. W tych nowoczesnych ciągnikach dopasowanie optymalnego obciążenia silnika  jest dużo łatwiejsze. A oszczędność paliwa wymierna. Sam zastanawiam sią nad zmianą mojego wysłużonego Ursusa C-385 A, rocznik 1980 r., który pali jak smok. Na razie pilnuję jednak, żeby w czasie pracy w polu traktor był właściwie dociążony, bo wtedy jestem w stanie trochę zaoszczędzić – opowiada gospodarz.

Jak obniżyć spalanie w ciągniku? I od czego to zależy?

Kluczem do tego, aby ograniczać koszty związane z paliwem, jest utrzymywanie w gospodarstwie tylko takiego sprzętu, który jest dostosowany do jego wielkości i produkcji. Ważny jest więc wybór ciągników i maszyn, które współpracując ze sobą, nie powodują wzrostu zużycia paliwa.

Spalanie w ciągniku

Rolnicy zastanawiają się, co ma wpływ na spalanie w ciągniku.

Jak mówi pan Ireneusz Domański (lat 48), mechanik i rolnik z Biskupic (woj. wielkopolskie), właściciel 120-hektarowego gospodarstwa rolnego o specjalności produkcja roślinna: Aby ograniczyć spalanie w ciągniku, należy uwzględnić także, z jakimi maszynami musi on pracować. Jeżeli będzie to pług, to jego szerokość musi być dostosowana do traktora, który powinien być również odpowiednio dociążony. Jednocześnie warto zadbać o elementy robocze maszyny, by nie powodowały zbyt dużego tarcia przy pracy. Jednak najważniejsze przy pracy z dużymi maszynami jest dobranie odpowiedniej prędkości roboczej. Dla przykładu jeżeli posiadamy ciągnik o mocy 100 KM, to przy zmniejszeniu prędkości obrotowej silnika od prędkości maksymalnej o jakieś 300–400 obrotów jesteśmy w stanie zaoszczędzić ok. 1,5–2 litra paliwa na godzinę pracy.

Najważniejsze przy pracy z dużymi maszynami jest dobranie odpowiedniej prędkości roboczej.

Ireneusz Domański, mechanik i rolnik z Biskupic

Sezonowy przegląd też ma znaczenie

Mechanicy radzą również, aby pilnować sezonowych przeglądów w swoim traktorze. Na spalanie w ciągniku ma bowiem wpływ również stan techniczny maszyny. Ciągniki rolnicze, które pracują w warunkach dużego zapylenia, mają większą skłonność do zapychania się filtrów powietrza, o czym świadczy dymienie podczas spalania. Warto pamiętać ponadto,  że na oszczędność paliwa ma także wpływ regularna wymiana olejów oraz kontrola czystości chłodnicy.

Dobre geny nowoczesności

Ilość udoskonaleń w nowoczesnych ciągnikach przyprawia o zawrót głowy, ale w niektórych sytuacjach drobne zmiany rewolucjonizują pracę.

11 grudnia 2018

Mikołajki 2018. Jakim ciągnikiem jeździłby Święty Mikołaj?

Zobacz, jakie traktory sprawdziłyby się najlepiej w roli zastępstwa dla reniferów.

6 grudnia 2018

Traktorzyści – zawód wygasły, a poszukiwany

Polski rynek pracy wciąż nie wygląda dobrze, a znalezienie wykwalifikowanego pracownika, szczególnie w rolnictwie nie jest łatwym zadaniem.

14 grudnia 2018

Używamy plików cookies, aby poprawić funkcjonowanie strony AgroFakt.pl. Pliki cookies dopasowują treść strony, w tym wyświetlanych reklam, do indywidualnych potrzeb i zainteresowań użytkownika, pozwalają nam również zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z naszej strony. Informacje te są udostępniane naszym partnerom, z którymi współpracujemy w zakresie marketingu, reklamy i analizowania ruchu na stronie. Podmioty te mogą je łączyć z innymi informacjami, których im udzieliłeś. Kontynuując korzystanie z AgroFakt.pl bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich zamieszczanie w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz jednak dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w każdym czasie. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close