Ubezpieczenie rolne a wypadek z udziałem ciągnika rolniczego

Ubezpieczenie rolne a wypadek z udziałem ciągnika rolniczego

Obowiązkowe ubezpieczenie rolne może okazać się bardzo pomocne, gdy dojdzie do wypadku z udziałem ciągnika. Zwłaszcza w świetle ostatnich ustaleń Trybunału

Nie maleje liczba wypadków z udziałem maszyn rolniczych. Ich okoliczności są bardzo różne. Najnowsze orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) może wiele zmienić w kwestii odszkodowań. Ratunkiem będzie obowiązkowe ubezpieczenie rolne?

Próby rozstrzygnięcia winy za wypadek z udziałem maszyny rolniczej mogą okazać się bardzo trudne. Tak było w przypadku śmierci Marii Alves w 2006 roku. Jej historia doprowadziła Trybunał Sprawiedliwości do wydania orzeczenia, które może mieć wpływ na rolników w całej Unii Europejskiej.

Wypadek Marii Alves

ubezpieczenie rolne

Wypadek autobusu i ciągnika. Przy ustalaniu winy za wypadek z udziałem ciągnika rolniczego, będzie określenie, do czego była wykorzystywana maszyna.

Maria Alves pracowała w gospodarstwie, gdy została zmiażdżona przez ciągnik. Pojazd nie znajdował się w ruchu, ale jego silnik był włączony w celu uruchomienia pompy rozpryskującej herbicydy. Ciężar traktora, drgania silnika, a także deszcz doprowadziły do obsunięcia się ziemi i zsunięcia ciągnika, który następnie przygniótł Marię Alves. Mąż zmarłej chciał zadośćuczynienia za szkodę od właścicieli gospodarstwa i ciągnika, a także firmy, z którą właściciel podpisał umowę OC za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdu. Przypomnijmy, że dyrektywa z 1972 roku ustanawia, że odpowiedzialność cywilna, która odnosi się do ruchu pojazdów, przebywających na terenie państw Unii, jest objęta ubezpieczeniem.

Kłopotliwy pojazd w ruchu

Trybunał Sprawiedliwości uznał bowiem, że państwa członkowskie Unii powinny w jednolity sposób interpretować pojęcie „ruchu pojazdów”.

Sprawa z Portugalii powinna zainteresować każdego z nas. Trybunał Sprawiedliwości uznał bowiem, że państwa członkowskie Unii powinny w jednolity sposób interpretować pojęcie „ruchu pojazdów”. Rozumienie go może okazać się kluczowe w przypadku wypadku z udziałem maszyny rolniczej. Według orzeczenia TSUE jest to każde używanie pojazdu, zgodne z normalną jego funkcją. Do tej pory nie było jasno ujęte, czy „ruch pojazdów” to również wykorzystanie go jako urządzenia, które ma generować siłę napędową, równocześnie nie będąc wprawionym w ruch. Stąd wątpliwość portugalskiego sądu, który nie wiedział, jak rozstrzygnąć w sprawie Marii Alves.

Kluczowy werdykt

Według Trybunału Sprawiedliwości o ruchu pojazdów można mówić w chwili, gdy ciągnik jedzie,  a wtedy, gdy stoi na włączonym silniku już nie. Teraz w niektórych sytuacjach na odszkodowanie będzie można liczyć tylko mając obowiązkowe ubezpieczenie rolne

Trybunał ogłosił wyrok 28 listopada 2017 roku. Określił w nim, że sytuacja, w której ciągnik rolniczy uczestniczy w wypadku w momencie, gdy jego główna funkcja nie polega na wykorzystaniu jako środka transportu – nie jest objęta pojęciem „ruchu pojazdów”. Inaczej ujmując – nie możemy mówić o wypadku ciągnika w „ruchu pojazdów”, gdy silnik tego traktora pracuje w celu generowania siły, ale maszyna stoi. To czy silnik jest włączony nie ma tutaj większego znaczenia.

Ubezpieczenie rolne

Musimy liczyć się z tym, że jeśli dojdzie do wypadku z udziałem maszyny rolniczej, znaczenie będzie miało, czy pojazd był w ruchu tzn. czy jechał. Jeśli nie to prawdopodobnie nie może być mowy o odszkodowaniu z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Jedną z najważniejszych procedur będzie ustalenie, co dokładnie działo się z maszyną w chwili wypadku. Jeśli ciągnik był używany głownie jako środek transportu, poszkodowany może starać się o pieniądze z ubezpieczenia.

Konieczne będzie zmodyfikowanie orzecznictwa Sądu Najwyższego. Do tej pory ujmowało bardzo szeroko odpowiedzialność przy ubezpieczeniu OC komunikacyjnym. Szkody, które nie będą objęte tym ubezpieczeniem, będą z kolei wpisane w zakres obowiązkowego OC rolnika i dobrowolnego OC przedsiębiorcy.

Rzepak RGT JakuzziKup teraz Zaprawiony Cruiser 70WS + tiuram

Rynek ciągników na początku sierpnia. Wzrósł udział „nówek”

W pierwszej dekadzie sierpnia 2018 r. zarejestrowano 242 nowe i 348 używanych ciągników. Jakie marki i modele wybierano najchętniej?

16 sierpnia 2018

Jaki ciągnik wybrać do pracy w kosmosie?

Sprawdziliśmy, jakimi traktorami pracują mieszkańcy Gwiazdy, Chmur i Księżyców.

18 sierpnia 2018

Zemsta Breżniewa, czyli wady i zalety MTZ-82 cz.2

MTZ-82 zbudowany jest banalnie prosto. Jego wadą jest m.in. układ hydrauliczny, zaletą - łatwy serwis. Oceniamy ten popularny ciągnik.

15 sierpnia 2018

Używamy plików cookies, aby poprawić funkcjonowanie strony AgroFakt.pl. Pliki cookies dopasowują treść strony, w tym wyświetlanych reklam, do indywidualnych potrzeb i zainteresowań użytkownika, pozwalają nam również zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z naszej strony. Informacje te są udostępniane naszym partnerom, z którymi współpracujemy w zakresie marketingu, reklamy i analizowania ruchu na stronie. Podmioty te mogą je łączyć z innymi informacjami, których im udzieliłeś. Kontynuując korzystanie z AgroFakt.pl bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich zamieszczanie w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz jednak dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w każdym czasie. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close