Ursus – historia od początku do upadku – zaskakujące ciekawostki w 100 sekund [WIDEO]

Download PDF

Zalążki historii firmy Ursus leżą jeszcze w XIX wieku. Nie wszyscy wiedzą, że pierwszym pomysłem na biznes wcale nie były maszyny rolnicze. Na przestrzeni wieków notowano wzloty i upadki. Zobaczmy, jak kształtowała się historia Ursusa w Polsce.

Trzej inżynierowie Ludwik Rossman, Kazimierz Matecki i Emil Schönfeld założyli przedsiębiorstwo. Pierwotna nazwa spółki brzmiała jednak zgoła inaczej niż dzisiaj. Skąd zatem wziął się znany nam Ursus?

Ursus, historia rodem z Quo Vadis

Słowow Ursus znaczy niedźwiedź

Niedźwiedź to symbol firmy Ursus

Warszawa, rok 1893. Do życia zostaje powołane Towarzystwo Udziałowe Specyalnej Fabryki Armatur. Początkowo produkowano – jak nazwa wskazuje – armaturę. Obejmowała ona zwłaszcza przemysł spożywczy, przeciwpożarowy czy wodociągowy. W 1902 r. firma rozwinęła skrzydła. Zaczęto produkować również silniki spalinowe. Zbiegło się to w czasie z falą popularności powieści Quo Vadis. Ursus był jednym z bohaterów historii Sienkiewicza. Silny jak tur wojownik, doskonale odzwierciedlał założenia firmy. Ponadto z łaciny Ursus oznacza niedźwiedzia.

Legendy wśród modeli ciągników

Historia modelu Ursus C-325

Model C-325 to pionierski projekt

fot. AgroFoto/Sebzio

Prace nad prototypem modelu C-325 rozpoczęły się w 1957 roku. Do produkcji seryjnej wszedł trzy lata później. Stał się on protoplastą dla całej gamy ciągników lekkich. Na jego podstawie zaprojektowano później popularną „trzydziestkę”, czyli Ursus C-330. Kolejnym ważnym krokiem w historii marki Ursus było zaprojektowanie modelu C-4011. To na jego kanwie zrodził się Ursus C-360. „Sześćdziesiątki” produkowano aż do końca 1994 roku. Natomiast w polu spotkamy je po dzień dzisiejszy.

Ursus – historia ma swoje wzloty

Spółka Ursus może pochwalić się obecnością na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Ich debiut miał miejsce w grudniu 2007 roku. To jeden z chwalebnych dni firmy. Kolejnym jasnym punktem było założenie Ursus Bus. Firma jest odpowiedzią na zapotrzebowanie transportu miejskiego. Głównym celem jest produkcja nisko i zero-emisyjnych autobusów i trolejbusów. Można już je spotkać np. w Zielonej Górze czy Lublinie.

Droga do upadku

Niestety, obecnie historia pisze Ursusowi wyboisty scenariusz. Kłopoty finansowe przeplatają się z kadrowymi. Kolejny prezesi rezygnują z pełnionych funkcji. Dodatkowo inwestorzy wycofują się a komornik puka do drzwi. Ursus jak każda inna działalność ma swoje wzloty i upadki. Czy ten niełatwy okres minie? Czy Ursus się jeszcze pozbiera?

Obejrzyj materiał „Ursus, czyli historia od początku do upadku”. Te i inne rolnicze ciekawostki w naszym cyklu 100 sekund!

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4.2 / 5. Liczba głosów 146

4
Dodaj komentarz

avatar
4 Tematy w komentarzach
0 Odpowiedzi na temat
0 Obserwujący
 
Najczęściej komentowany komentarz
Najgorętszy wątek komentarza
4 Komentuj autorów
ZenekTomaszWojtekKrzysztof Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Krzysztof
Gość
Krzysztof

Po 325 schedę przejął c 328, potem c 330 a 4011 to konstrukcja czeska.

Wojtek
Gość
Wojtek

Szkoda już chyba niewiele zostało im do zmarnowania.

Tomasz
Gość
Tomasz

C 4011 to zetor 4011 na który polska kupila licencje. Nawet pierwsze egzemplarze miały odlewy zetora sprowadzane z Czechosłowacji więc można stwierdzić że nie został opracowany przez Ursusa. To samo prawie było z C 45 który powstał na bazie lanz buldog. Rodzimy traktor to tylko C325 c328 c330 . Duza seria ursusa to tez Zetor. Przyklad zetor 8011 to ursus 385.

Zenek
Gość
Zenek

Autor mógł sie wiecej postarac o histori model 4011 był wyprodukowany przez zetora a polska kupiła licencje tylko.