Uszkodzona opona w ciągniku: co robić?

Uszkodzona opona w ciągniku to niemały wydatek. Czy można go w jakiś sposób zmniejszyć? Przede wszystkim uszkodzonej opony nie trzeba od razu wymieniać na nową.

Wielu rolników w pierwszej kolejności stara się ją naprawić samemu albo korzystając z pomocy fachowców. Warsztaty wulkanizacyjne są w stanie załatać różnego rodzaju przebicia. Niestety, nie da się zakleić każdej dziury.

– Opony do ciągników są bardzo drogie. Jeżeli mam problem z oponą, od razu wolę pojechać do wulkanizatora – mówi Krzysztof Ostrowski, rolnik z Marianówka. – Nowy ciągnik, który mam w moim gospodarstwie, jest ubezpieczony od tego typu problemów. Jakbym przeciął oponę, to serwis się tym zajmie – dodaje.

Jeżeli w trakcie prac polowych wbije nam się gwóźdź, to łatamy sami.

Waldemar Barabasz, rolnik

Problem z oponami nie ominął też rolnika Waldemara Barabasza.

– U nas pola są kamieniste i czasami jakiś kamień potrafi przeciąć oponę – mówi Waldemar Barabasz. – W takiej sytuacji wolę skorzystać z pomocy fachowca. Opona kosztuje 8 tys. zł, a naprawa u wulkanizatora w granicach od 100–150 zł – podkreśla.

Uszkodzona opona w ciągniku

Zdaniem ekspertów, naprawić można większość przebić czoła opony, pod warunkiem że nie są one zbyt duże.

Jeżeli w trakcie prac polowych wbije nam się gwóźdź to łatamy sami – mówi Waldemar Barabasz. – Jeżeli problem jest większy, np. opona jest rozcięta, wówczas wieziemy ją do specjalisty – dodaje.

Wystarczy kołek, łątka lub wkłady diagonalne do opon rolniczych – przekonuje Dawid Koziołek, ekspert ds. opon rolniczych z firmy hurtopony.pl. – Jeżeli uszkodzenia czoła bieżnika są zbyt duże, naprawa takich opon nie będzie opłacalna – tłumaczy.

Uszkodzona opona do ciągnika

Jeżeli uszkodzenia czoła bieżnika są zbyt duże, naprawa takich opon nie będzie opłacalna.

Czego nie można naprawić?

Trzeba jednak uważać, ponieważ część serwisów ogumienia podejmie się każdej naprawy. A nie wszystko da się skutecznie naprawić

– Są bowiem uszkodzenia, których nie da się zawulkanizować. Łatki nie pomogą, jeśli uszkodzona została któraś ze ścian bocznych opony – twierdzi Dawid Koziołek. – Uszkodzenia boczne opon rolniczych są praktycznie trudne bądź niemożliwe do wykonania.

Łatki nie pomogą, jeśli uszkodzona została któraś ze ścian bocznych opony.

Dawid Koziołek, ekspert ds. opon rolniczych

Wiek opony

Wulkanizator nie pomoże również, jeżeli opona jest stara i sparciała, a na dodatek uchodzi z niej powietrze. Dlatego tak ważne jest to, w jaki sposób przechowujemy opony.

– Opony, które np. leżą w magazynie dłuższy czas i nie są przetaczane, ulegają deformacjom – mówi Dawid Koziołek.Ważnym czynnikiem jest też czas. Opona, która ma 8 czy 10 lat, jest dużo bardziej podatna na uszkodzenia, bowiem guma się starzeje i wietrzeje.

Coraz częściej firmy wulkanizacyjne oferują swoje usługi także na polu. W sytuacji, gdy dojdzie do uszkodzenia opony w trakcie prac polowych, serwis przyjedzie na miejsce, aby zdemontować uszkodzone koło.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4.1 / 5. Liczba głosów 7

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *