Czy warto przygotować ciągnik do zimy?
W większości gospodarstw rolnych prace polowe zostały zakończone. Przez miesiące zimowe ciągniki nie będą używane wcale, albo naprawdę niewiele. Czy przygotowanie ciągnika do zimy jest ważne?
Po miesiącach intensywnego użytkowania od wiosny, aż po ostatnie jesienne orki, ciągniki zapadają w zimowy letarg. Jednak jest to doskonały czas, żeby dokonać przeglądów naszego sprzętu oraz, jeśli nie będziemy z niego korzystać przez najbliższe tygodnie, przygotować go do zimy.
Spis treści
Przygotowanie ciągnika do zimy
Ciągnik rolniczy, jak żadna inna maszyna używana w gospodarstwie, jest wykorzystywany prawie przez cały rok. Dlatego czas, w którym nie jest nam potrzebny, nie oznacza wolnego dla nas samych.
Wszelkie zaniedbania w ktej materii mogą się zemścić w postaci awarii w najmniej oczekiwanej chwili. Doświadczeni rolnicy sami wiedzą, na co zwrócić uwagę, jednak warto przypomnieć o kilku istotnych sprawach, bez których przygotowanie ciągnika do zimy w zasadzie nie powinno się odbyć.
Ciągnik nie lubi wody
Niezależnie od roku produkcji czy samego producenta należy pamiętać, że żaden ciągnik nie lubi wody. Woda w układzie chłodzenia i nawet najmniejsze przymrozki skutkują poważnymi awariami unieruchamiającymi ciągnik nieraz na zawsze. Remedium na to jest zawsze tylko jedno: płyn chłodzący. Późna jesień to już najwyższa pora, aby niezwłocznie zalać układ chłodzący ciągnika dobrym płynem lub koncentratem. Pamiętać jednak trzeba, że nawet najlepszy koncentrat płynu chłodzącego należy mieszać tylko i wyłącznie z wodą zdemineralizowaną.
Wymieniamy płyny na zimowe i przepalamy ciągnik
Przygotowując ciągnik do zimy, warto pamiętać też o paliwie znajdującym się w zbiorniku i układzie wtryskowym. Jeśli jest jeszcze „letnie”, do baku powinniśmy wlać dostępne w sprzedaży preparaty uszlachetniające paliwo na zimowe i długotrwale przepalić ciągnik. W przeciwnym wypadku na skutek działania niskiej temperatury w letnim paliwie wytrącają się parafinowe złogi, które skutecznie zapychają filtry paliwa i układ wtryskowy.
Wyjmować akumulator czy nie?
Przygotowanie ciągnika do zimy z pewnością nie obędzie się także bez nie mniej istotnej sprawy, jaką jest układ zapłonowy, a dokładnie akumulator. Jeśli ciągnik nie będzie używany przez kilka mroźnych tygodni, a jego starsza konstrukcja i producent na to pozwala, warto starym sposobem wymontować i schować akumulator w ciepłe miejsce.
Takie działanie może jednak nie być wskazane w najnowszych konstrukcjach, gdzie elektroniczne układy sterowania ciągnika wymagają ciągłego i stabilnego zasilania. W takim wypadku pozostaje nam tylko osłonięty garaż.
Warto przygotować ciągnik do zimy.
Pamiętajmy, że wszystkie te czynności na pewno przyniosą nam wymierne korzyści.