Wspólna Polityka Rolna po 2020 roku?

Przed nami żmudne i długie negocjacje dotyczące przyszłości unijnej polityki rolnej po 2020 r. Pod koniec listopada Komisja Europejska przedstawi bowiem komunikat, określając propozycje kierunków, w których powinna iść Wspólna Polityka Rolna. Ale łatwo na pewno nie będzie. A wszystko przez …Brexit.

Bez wysokiego i ambitnego budżetu trudno sobie wyobrazić realizację ambitnych celów Brukseli dotyczących klimatu czy wolnego handlu.

Wiceminister Ryszard Zarudzki

Pierwsze nieformalne negocjacje rozpoczęły się już w marcu zeszłego roku w Amsterdamie podczas nieformalnego spotkania ministrów rolnictwa. Potem były kontynuowane m.in. w Chambord we Francji oraz Brukseli.

Dyskusja zaczęła się już 2 lata temu. Bierzemy w tym aktywny udział. Byliśmy na wszystkich formalnych i nieformalnych Radach Ministrów, gdzie prezentowaliśmy nasze priorytety. Minister Krzysztof Jurgiel omawiał te sprawy wielokrotnie z komisarzem Philem Hoganem. Ostatni raz w zeszłym tygodniu w Serocku, podczas jego wizyty w Polsce – powiedział wiceminister rolnictwa Ryszard Zarudzki podczas ostatniego posiedzenia podkomisji ds. monitoringu Wspólnej Polityki Rolnej.

Wspólna Polityka Rolna

Wspólna Polityka Rolna po 2020 roku była tematem rozmów, które toczyły się za drzwiami podkomisji.

Konsultacje społeczne

Jednocześnie Komisja Europejska przeprowadziła konsultacje społeczne. Na stronach internetowych Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Wsi umieszczono specjalny kwestionariusz z licznymi pytaniami, skierowany do rolników i reprezentujących ich organizacji

Zachęcaliśmy wszystkich do wzięcia udziału w konsultacjach. Pokazały one bardzo duże zainteresowanie utrzymaniem Wspólnej Polityki Rolnej. Odnotowano szerokie poparcie dla wspólnego budżetu dla WPR jako najskuteczniejszego sposobu zapewnienia realizacji celów tej polityki –relacjonuje wiceminister Zarudzki.
Teraz wszyscy oczekują z niecierpliwością na ważny ruch Brukseli, czyli komunikat dotyczący przyszłości polityki rolnej. Będzie on zawierał alternatywne scenariusze jej kształtu. Kolejnym etapem prac będą przedstawione w drugiej połowie 2018 r. propozycje rozwiązań legislacyjnych. Na tej podstawie rządy państw członkowskich oraz Parlament Europejski będą w 2019 r. podejmować ostateczną decyzję.

Środki dla Polski

Środki dla Polski z budżetu UE (2014-2020).

Nasze priorytety a Wspólna Polityka Rolna

Polska już wie co chce osiągnąć podczas negocjacji nad przyszłością Wspólnej Polityki Rolnej. Lista 21 priorytetów została przyjęta przez Radę Ministrów 16 maja 2017 r. W trackie dalszych prac na reformą będą pojawiać się jej różne propozycje, dlatego polski rząd będzie je oceniał właśnie przez pryzmat tych priorytetów.
Celem absolutnie najważniejszym, bez którego nie uda się osiągnąć innych, to budżet. Budżet wspólnotowy, czyli finansowany przez Brukselę, a nie przez państwa członkowskie. Wydatki mają być przynajmniej tak wysokie jak teraz oraz muszą gwarantować realizację wszystkich unijnych celów.

Bez wysokiego i ambitnego budżetu trudno sobie wyobrazić realizację ambitnych celów Brukseli dotyczących klimatu czy wolnego handlu. Jeżeli będą nowe zobowiązania środowiskowe dla rolników to nie mogą oni ponosić ich kosztów. Trzeba im to rekompensować – deklaruje wiceminister Zarudzki.

Wysoki budżet potrzebny jest również do realizacji naszego kolejnego priorytetu.

Ryszard Zarudzki

Ryszard Zarudzki, podsekretarz stanu Ministerstwa Rolnictwa. Mówił m.in. o tym, że jest wiele głosów za tym, aby Wspólna Polityka Rolna została zachowana.

Musimy odejść od historycznych zasad wsparcia bezpośredniego oraz zakończyć proces wyrównywania stawek płatności – mówi Ryszard Zarudzki.

Uważamy również, że podział środków powinien opierać się o kryterium jednolitej stawki powierzchniowej w całej Unii Europejskiej (flat-rate).
To oczywiście nie koniec długiej listy priorytetów. Będziemy również walczyć o:

  • skuteczne reagowanie na bieżące sytuacje kryzysowe na rynkach rolnych,
  • dostosowanie cen interwencyjnych do rzeczywistości rynkowej,
  • odpowiednio finansowany drugi filar WPR (rozwój obszarów wiejskich),
  • odpowiednie finansowanie rozwoju małych i średnich gospodarstw,
  • poprawę pozycji rolników w łańcuchu żywnościowym zwłaszcza poprzez alternatywne kanały dystrybucji,
  • ukrócenie nieuczciwych praktyk handlowych,
  • uproszczenie WPR.

Problem z Brexitem

Czesław Siekierski

Czesław Adam Siekierski, przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego

Na koniec tej kadencji Sejmu negocjacje powinny być sfinalizowane – przewiduje wiceminister Zarudzki. Jaki będzie efekt negocjacji pozostaje wielką niewiadomą. Sprawę komplikuje dodatkowo fakt wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Londyn zdecydowanie więcej wkładał do wspólnego budżetu niż z niego otrzymywał. To na pewno bardzo mocno utrudni osiągnięcie zadowalającego wszystko kompromisu dotyczącego finansowania WPR. W Brukseli bowiem coraz głośniej mówi się o potrzebie ograniczenia wydatków na fundusz spójności i rolnictwo.

Bez tego wsparcia większość naszych rolników by sobie nie poradziła, co poważnie zagroziłoby nie tylko przyszłości, i tak wyludniających się obszarów wiejskich w Europie, ale również bezpieczeństwu żywnościowemu dla 500 mln ludzi, w zakresie dostępności najlepszej jakościowo żywności na świecie. To zdecydowanie zbyt wysoka cena za brak wsparcia dla rolnictwa, które kosztuje każdego obywatela Unii zaledwie 30 eurocentów dziennie – przekonuje Czesław Siekierski przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *