Zakup węgla od gminy – na jakich zasadach?
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o dystrybucji węgla, dzięki czemu w całej Polsce ruszy zakup węgla od gminy. To ważna wiadomość dla gospodarstw domowych, które nie zaopatrzyły się jeszcze w węgiel z powodu jego wysokich cen. Wcześniejszy zakup węgla nie był także możliwy ze względu na brak węgla na składach.
W dniu 2 listopada 2022 r. prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych. Głównym jej celem jest wsparcie gospodarstw domowych w Polsce poprzez dystrybucję węgla. Przy jednocześnie niższych cenach zakupu węgla.
Spis treści
Zakup węgla od gminy
Zgodnie z ustawą, jak podaje PAP gminy, spółki gminne, jak również związki gminne będą mogły kupować węgiel od importerów po cenie nie większej, niż 1,5 tys. zł za tonę. Z kolei, gmina będzie sprzedawać węgiel mieszkańcom w cenie nie wyższej, niż 2 tys. zł za tonę. Zakup węgla od gminy będzie możliwy przez osoby fizyczne w gospodarstwie domowym uprawione do dodatku węglowego.
Gminy, jak informuje serwis samorządowy PAP, które zainteresowane są dystrybucją węgla zobowiązane są do zamieszczenia na swojej stronie BIP informację o zamiarze zakupu węgla dla gospodarstw domowych. Muszą to uczynić w ciągu trzech dni roboczych licząc od dnia wejścia w życie ustawy. Czyli najpóźniej do dnia 7 listopada 2022 r.
Ustawa o zakupie preferencyjnym węgla przez gospodarstwa domowe została uchwalona. Dzięki przyjętym rozwiązaniom węgiel w cenie maksymalnie 2 tys. zł za tonę trafi do Polaków.
— Jacek Sasin (@SasinJacek) October 27, 2022
Wniosek o zakup węgla
Z informacji dotyczącej ustawy zawartej na stronie internetowej Kancelarii Prezydenta PR wynika, że wniosek na zakup węgla od gminy można składać do 15 kwietnia 2023 r. Wniosek o zakup węgla mogą złożyć osoby uprawnione do otrzymania dodatku węglowego. Warunkiem ubiegania się o preferencyjny zakup węgla stanowi deklaracja źródła ciepła na węgiel złożona w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).
Jeżeli natomiast sprzedaż węgla będzie prowadzona przez sąsiednią gminę lub podmiot prywatny to wtedy zakup węgla jest możliwy po okazaniu zaświadczenia wystawionego przez wójta, burmistrza lub prezydenta. Na zaświadczeniu powinna znajdować się informacja o otrzymaniu dodatku węglowego.
Zakup węgla od gminy a dodatek węglowy
Jeżeli natomiast osoba nie złożyła wniosku o dodatek węglowy, ale spełnia warunki do jego przyznania to wówczas wtedy wójt, burmistrz albo prezydent miasta może przeprowadzić wywiad środowiskowy. W takiej sytuacji organ przyznaje dodatek węglowy w drodze decyzji administracyjnej, z urzędu, bez konieczności składania wniosku. Nie wymaga się wtedy też złożenia odpowiedniej deklaracji dotyczącej wpisu źródła ciepła do centralnej ewidencji emisyjności budynków. Jeżeli źródło nie było wcześniej zgłaszane do wspomnianej ewidencji.
Czytaj również:
Waloryzacja emerytur rolniczych w 2023 r.
Dopłaty do węgla. Będzie kolejne wsparcie?
Źródło: prezydent.pl; PAP; Serwis samorządowy PAP
a co z ludźmi którzy prowadzą działalność gospodarczą i nie otrzymały dodatku węglowego złożyli zgodnie z ustawą jaki piec posiadają odprowadzają podatki do gminy czy urzędu skarbowego i oczywiście im się nic nie należy