Przyczepa do gospodarstwa: jak zrobić ją samodzielnie?

Reklama

Wielu rolników nie stać na zakup nowej przyczepy, zaś używane nie zawsze spełniają ich wymagania. Wtedy w rolniku budzi się dusza konstruktora i powstaje przyczepa doskonała. Z czego zrobić własną przyczepę i czy można poruszać się nią po drogach publicznych?

Ceny nowych przyczep zaczynają się od 30 tys. zł. Przyczepa używana, ale w dobrym stanie, to koszt o połowę mniejszy. Czy w takim razie opłaca się budować przyczepę samemu? I ile kosztuje taka samoróbka?

przyczepa samoróbka

Przyczepa samoróbka.

Skąd wziąć części?

Czasy PRL nauczyły rolników kreatywności i samowystarczalności. I tego, że wszystko, co posiadamy w naszym gospodarstwie, może mieć podwójne zastosowanie. Dlatego każdy rolnik gromadzi stare, pozornie zużyte części, które mogą się jeszcze przydać.

– Przyczepa ze złomu, czemu nie? Od dziecka majsterkowałe chwali się pan Marcin Woźny (lat 39), z wykształcenia mechanik samochodowy, właściciel 30-hektarowego gospodarstwa rolnego z Gorawina (woj. zachodniopomorskie), w którym uprawia głównie ziemniaki i zboże.  Póki co dochody z mojego gospodarstwa nie pozwalają mi na zakup nowych maszyn. Moja przyczepa powstała z części kupionych na pobliskim skupie złomu i tych znalezionych w moim warsztacie. W ten sposób skonstruowałem przyczepę o ładowności ok. 6 ton. Dużo było spawania i nie mało pracy kosztowało mnie wymyślenie, w jaki sposób ustawić siłowniki, aby przyczepa równo się podnosiła, ale udało się. Koszt mojej samoróbki wyniósł 8 tys. zł. Najdroższe były części potrzebne do układu hydraulicznego i opony wraz z felgami – opowiada rolnik.

Dużo było spawania i nie mało pracy kosztowało mnie wymyślenie, w jaki sposób ustawić siłowniki, aby przyczepa równo się podnosiła, ale udało się.

Marcin Woźny

Czy jednak taka konstrukcja jest legalna?

 Moja przyczepa spełnia wszystkie kryteria, które jeszcze 2 lata temu pozwoliłyby mi na jej zarejestrowanie. Jednak po zmianie przepisów wydaje mi się to zupełnie nierealne. Myślę, że żaden rolnik, który zbudował sam przyczepę, nie będzie w stanie zapłacić aż kilka tysięcy złotych za same badania techniczne – bulwersuje się rolnik.

Przyczepa „SAM” a rejestracja

Przy budowie samoróbki musimy się bowiem liczyć z dużo większymi kosztami związanymi z jej rejestracją.

Nowe znacznie ostrzejsze przepisy zniechęcają jednak rolników do rejestracją tzw. samoróbek.

Teresa Dziekan z wydziału komunikacji urzędu starostwa

– Przyczepa skonstruowana w domowym warsztacie, niezależnie od tonażu, musi przejść specjalne badania, aby móc zostać zarejestrowana. Badania takie prowadzone są jedynie w kilku ośrodkach na terenie kraju, a ich koszt to kilka tysięcy złotych. Po zmianie przepisów w 2014 r. nie jest już tak łatwo o pozytywną decyzję w czasie przeglądu. Jednak to nie koniec całej procedury. Następnym krokiem jest skierowanie się do Transportu Dozoru Technicznego (TDT), gdzie musimy zapłacić stałą opłatę w wysokości 800 zł za tzw. udzielenie i uznanie dopuszczenia jednostkowego pojazdu. I dopiero z tą decyzją możemy rozpocząć standardową rejestrację w wydziale komunikacji właściwego nam starostwa powiatowego mówi pani Teresa Dziekan z wydziału komunikacji urzędu starostwa.   

przyczepa samoróbka

Foto: AgroFoto.pl, Mateusz3512

 Nowe znacznie ostrzejsze przepisy zniechęcają jednak rolników do rejestracją tzw. samoróbek, których kiedyś notowaliśmy bardzo dużo, a dziś w skali roku są to jedynie pojedyncze przypadki – dodaje urzędniczka.

Przyczepa bez wywrotki. Czy opłaca się przerabiać?

Rolnicy zastanawiają się także, czy opłaca się przerabiać przyczepy, które nie posiadają instalacji hydraulicznej potrzebnej przy wyładunku? Pomimo iż majsterkowicze często podejmują się takich wyzwań, to nie jest to ani łatwe, ani tanie. Koszt zależy bowiem od ładowności danej przyczepy oraz liczby stron wywrotu i wynosi od 1,5 tys. do nawet 6 tys. zł. Jeżeli jednak zdecydujemy się na zamontowanie hydrauliki w naszej przyczepie, musimy się liczyć się z podobnymi utrudnieniami jak przy rejestracji samoróbki.

Rejestracja przyczepy rolniczej samoróbki w 2025 roku

W 2025 roku wprowadzono nowe zasady dopuszczania przyczep budowanych samodzielnie. Dlatego TDT udostępnił formularz online, który skraca czas oczekiwania. Co więcej, dokumentację można teraz przesłać elektronicznie bez osobistej wizyty. Ponadto obowiązują nowe wymagania techniczne określone w rozporządzeniu z marca 2025 roku. W rezultacie proces legalizacji stał się prostszy i szybszy niż wcześniej.

Koszty budowy przyczepy samoróbki

Ceny stali konstrukcyjnej pozostają wysokie i wynoszą średnio 3 100–3 700 zł netto za tonę. Dlatego koszt blach, profili i prętów znacząco wpływa na budżet całej konstrukcji. Co więcej, zestawy hydrauliczne do wywrotu kosztują obecnie 2 200–3 200 zł w zależności od konfiguracji. Ponadto należy uwzględnić koszty śrub, osi, felg i lakierowania. W rezultacie całkowity koszt budowy przyczepy samoróbki w 2025 roku wynosi realnie od około 12 000 zł.

Technologie wspomagające budowę przyczepy

W 2025 roku rolnicy coraz częściej stosują zdalne sterowanie hydrauliką przy budowie przyczep. Dlatego montują agregaty z pilotami radiowymi, które ułatwiają obsługę wywrotu. Co więcej, nowoczesne zestawy zawierają siłowniki, rozdzielacze i sterowniki zdalne z automatycznym resetem. Ponadto rośnie popularność aplikacji mobilnych monitorujących ciśnienie i przepływ oleju w układzie hydraulicznym. W rezultacie technologie 2025 roku zwiększają funkcjonalność i bezpieczeństwo przyczep samoróbek.

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarze
  1. Myśl pisze:

    Auta „agliki” mafia rzadząca w interesie zachodu w Polsce dopuściła do ruchu a pojazdy „SAM”(przyczepy,ciagniki) NIE aby nie stanowiły konkurencji dla badziewia z zachodu.

  2. Kamil pisze:

    Lepiej używkę kupić niz z biurokracja walczyć.