Przyczepa rolnicza w układzie tandem: wady i zalety
Przyczepa to jedna z podstawowych maszyn towarzyszących, wykorzystywanych w rolnictwie. Jest niezbędna w gospodarstwach o każdym profilu produkcyjnym. Na popularności zyskuje przyczepa rolnicza w układzie tandem.
Przyczepa rolnicza to podstawowy środek transportu płodów rolnych, pasz i materiałów do produkcji rolnej. Na rynku jest dostępnych wiele modeli przyczep specjalistycznych i uniwersalnych. Różnią się nie tylko wielkością, ale również przeznaczeniem oraz parametrami technicznymi. Coraz częściej rolnicy wybierają modele z podwoziem typu tandem, a więc osiami umieszczonymi obok siebie. Przyczepy tego typu mają w swojej ofercie najbardziej znani producenci. Oczywiście, niezależnie od układu osi, wybierając przyczepę, należy dobrać ją właściwie do wielkości oraz profilu prowadzonego gospodarstwa.
Spis treści
Jaką przyczepę rolniczą wybrać?
Jednym z najważniejszych parametrów klasycznej przyczepy burtowej jest jej ładowność, a także powierzchnia i objętość skrzyni ładunkowej. Przyczepa rolnicza powinna oczywiście być dopasowana do masy i ilości przewożonych ładunków. W mniejszych gospodarstwach sprawdzi się przyczepa jednoosiowa. Potrzeby większych gospodarstw zaspokoją natomiast przyczepy dwuosiowe o większej ładowności. W tym przypadku mamy dwa rozwiązania. Po pierwsze klasyczna przyczepa rolnicza dwuosiowa z obrotnicą. A po drugie przyczepa rolnicza z osiami typu tandem.
Przyczepa rolnicza tandem: zalety
Zaletą przyczepy z podwoziem w układzie tandem jest przede wszystkim łatwość cofania zestawem. Ten atut docenią rolnicy, którzy mają niewielkie doświadczenie w manewrowaniu ciągnikiem z przyczepą.
Dzięki rezygnacji z obrotnicy i umieszczeniu obu osi obok siebie przyczepa w układzie tandem znacznie ułatwia cofanie zestawem. Dociąża także tył ciągnika, a to poprawia. Ma jednak również wady, a jedną z nich jest to, że wymaga mocniejszego, a więc droższego ciągnika – uważa pan Jacek Skowroński, który gospodaruje w powiecie świdnickim na Dolnym Śląsku.
Kolejną zaletą przyczepy typu tandem jest naturalne dociążenie tylnej osi ciągnika, gdyż część jej ciężaru spoczywa na dyszlu. Takie dodatkowe dociążenie jest także korzystne podczas pracy w polu i w warunkach mniejszej przyczepności.
Przyczepa rolnicza tandem: wady
Przyczepa rolnicza w układzie tandem ma oczywiście także wady. Pierwszą z nich jest niekorzystne zachowanie podczas szybszej jazdy szosowej. Załadowana przyczepa rolnicza w układzie tandem naciska bowiem na tył ciągnika, a tym samym może powodować jego kołysanie na nierównościach. Większe obciążenie tyłu zmienia także rozkład masy pomiędzy przednią i tylną oś ciągnika, a tym samym charakterystykę jego prowadzenia podczas jazdy szosowej.
Bardzo trudno przewidzieć, jak podczas szybszej jazdy ciągnik zachowa się podczas pokonywania łuku. Czy będzie pod-, czy może nadsterowny – dodaje pan Jacek.
Należy również pamiętać, że podczas manewrów ogumienie przyczepy z osiami w układzie tandem zużywa się szybciej niż opony dwuosiowe przyczepy z obrotnicą. Dotyczy to przede wszystkim utwardzonych podłoży, a więc wyasfaltowanych, a także wybetonowanych placów. Na miękkim podłożu, np. na polu, powoduje natomiast większą destrukcję niż w przypadku dwuosiowych przyczep, które są wyposażone w obrotnicę.
Przyczepa rolnicza w układzie tandem wymaga także cięższego i mocniejszego ciągnika niż klasyczna przyczepa dwuosiowa. Dotyczy to oczywiście przyczep o podobnej ładowności.
Przyczepa w układzie tandem ze skrętną osią
Niektóre z wad przyczepy w układzie tandem można wyeliminować, zamawiając model ze skrętną osią. Po pierwsze przyczepa w układzie tandem ze skrętną osią precyzyjniej podąża za ciągnikiem. I po drugie cały zestaw ma także mniejszy promień skrętu. W efekcie jeszcze łatwiej nim manewrować, szczególnie w miejscach o ograniczonej przestrzeni. Skrętna oś zmniejsza także zużycie ogumienia na utwardzonym gruncie. Zmniejsza również destrukcję gruntu podczas manewrów w polu.
Zobacz również inne artykuły z kategorii: Maszyny
Czytaj też: Rejestracje ciągników w sierpniu 2023. Top 10
Obserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!