VAT w rolnictwie: zasady rozliczania podatku dochodowego przez rolników
Podatek VAT na zasadach ogólnych rozliczają ci rolnicy, którzy są zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych i ci, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od płacenia podatku. Aby zostać podatnikiem VAT, należy wypełnić zgłoszenie rejestracyjne przed początkiem miesiąca, w którym rolnik rezygnuje ze zwolnienia.
Rolnik rozliczający podatek VAT na zasadach ogólnych zobowiązany jest do:
- wystawiania faktur VAT dokumentujących sprzedaż,
- prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku VAT,
- składania deklaracji podatkowych,
- terminowego wpłacania podatku.
Należy pamiętać, że podstawowym dokumentem potwierdzającym wykonania czynności opodatkowanej podatkiem VAT jest faktura. Faktura zawiera numer i datę wystawienia faktury, datę dokonania sprzedaży, dane dotyczące sprzedawcy i nabywcy wraz z numerem NIP, nazwę miarę i ilość towaru lub usługi, cenę jednostkową bez podatku, wartość sprzedaży netto, stawki podatku, sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na poszczególne stawki podatku, kwotę podatku, wartość brutto.
Fakturę wystawia się nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż na 30 dni przez dokonaniem dostawy, wykonaniem usługi lub nieotrzymaniem całości lub części zapłaty.

Jeśli rolnik zdecyduje się na rozliczanie się z podatku VAT, będzie musiał nie tylko wystawiać odpowiednie dokumenty, ale również prowadzić ich ewidencję.
Ewidencja zakupu i sprzedaży stanowi zestawienie faktur! Na podstawie danych z ewidencji sporządza się deklarację podatkową. Ewidencja powinna zawierać:
- dane dotyczące faktury,
- nazwę lub imię i nazwisko, adres, NIP sprzedawcy lub nabywcy,
- data odliczenia lub data powstania obowiązku podatkowego,
- wartość netto i kwotę podatku,
- inne dane.
Ustawa o podatku od towarów i usług podaje, że do prawidłowego rozliczenia podatku VAT niezbędne jest prowadzenie również innych ewidencji.
Trzeba również pamiętać, że ewidencję należy przechowywać przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Zgodnie z ustawą podatek VAT naliczony, czyli zapłacony przez rolnika w cenie zakupionych towarów i usług, może zostać odliczony i nie stanowi kosztu dla podatnika.