Czy posypią się kary dla sieci handlowych? UOKIK stawia zarzuty

Kary dla sieci handlowych, szczególnie tych największych, mają ograniczać ich zapędy w wykorzystywaniu przewagi kontraktowej. Ostatnio UOKiK skierował zarzuty w tej sprawie pod adresem sieci Carrefour Polska.

Kary dla sieci Carrefour Polska, jak i dla innych podmiotów zajmujących się handlem spożywczym, dotyczą zazwyczaj nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej wobec dostawców produktów rolno-spożywczych. W bieżącym roku takie zarzuty skierowano także pod adresem sieci: Biedronka, Kaufland, Intermarche czy Auchan. Wszystkie one dopuszczały się działań, które godziły w ekonomiczne podstawy funkcjonowania dostawców.

Reklama

Jakie zarzuty przedstawił prezes UOKiK sieci Carrefour?

Zdaniem prezesa UOKiK, Tomasza Chróstnego, sieć Carrefour prawdopodobnie nieuczciwie wykorzystuje przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych. W tym przypadku chodzi dokładnie o „nieuzasadnione pobieranie opłat od kontrahentów za transport towarów z magazynu centralnego do sklepów sieci”.

Zdaniem UOKiK sieć w nieuzasadniony sposób żąda od dostawców ponoszenia dodatkowych kosztów za rozwożenie produktów z magazynów centralnych sieci do poszczególnych sklepów detalicznych. Zdaniem UOKiK centralna dystrybucja jest integralną częścią modelu biznesowego sieci handlowych i niedopuszczalne jest przerzucanie na kontrahentów części własnych kosztów. To w interesie sieci handlowej leży sprawna dystrybucja towarów do poszczególnych sklepów. Jednakże w relacjach z dostawcami produktów rolno-spożywczych pojawiają się sytuacje, kiedy to one na własny koszt rozwożą towary z centrów dystrybucyjnych do placówek detalicznych. Carrefour, pobierając opłaty za transport z magazynów centralnych do sklepów, przerzuca na dostawców koszty swojej działalności.

Jakie kary dla sieci za nieuczciwe praktyki przewiduje prawo?

Za wykorzystywanie przewagi kontraktowej sieci grozi kara w wysokości do 3 procent rocznego obrotu. Oczywiście pod warunkiem, że przedstawione zarzuty znajdą potwierdzenie. Warto przypomnieć, że w 2022 sieć osiągnęła sprzedaż brutto na poziomie 2,29 mld euro. Przy obecnych kursach walut jest to wzrost o 8,5%. Jednakże w kwotę tę wlicza się także prowadzona przez sieć sprzedaż paliw.

Mimo wysokiej sprzedaży brutto w Polsce Carrefour Polska, podobnie jak inne francuskie sieci handlowe, dochód kreują przeważnie w kraju pochodzenia. I przede wszystkim tam płacą podatek dochodowy. Za rok 2021 podatek należny od Carrefour Polska wyniósł 30 mln zł. Jak podaje ZPP CIT, podatek zapłacony przez sieć za lata 2015–2019 wyniósł 0,16 proc. uzyskanych przychodów. Mimo tego firma jeszcze „optymalizuje” swoje koszty, przerzucając je na polskich dostawców.

Źródło: UOKiK

Czytaj też: Sprzedaż borówki do Wietnamu nabiera rumieńców. Kiedy ruszy?

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *