Innowacje w rolnictwie w opinii rolników

Download PDF

Produkty innowacyjne są coraz częściej w polu zainteresowań rolników. A to oznacza, że firmy powinny prowadzić świadomą politykę w ich wdrażaniu. Wyniki przeprowadzonego przez Martin & Jacob i agrofoto.pl badania Innowacje w rolnictwie potwierdzają tę tezę.    

Firmy oferujące innowacje w rolnictwie muszą prowadzić przemyślaną politykę cenowo-jakościową w odniesieniu do produktów innowacyjnych. Polityka ta powinna uwzględniać specyfikę klientów-rolników, którzy – jak mało kto – dokładnie analizują koszty produkcji. Jest to zupełnie zrozumiałe. Odpowiedzialność rolnika za los jego gospodarstwa, które najczęściej jest gospodarstwem rodzinnym, jest znacznie większa niż odpowiedzialność przedsiębiorcy, który nie zajmuje się rolnictwem.

INNOWACJE W ROLNICTWIE RAPORT_W1
8
INNOWACJE W ROLNICTWIE RAPORT_W1 INNOWACJE W ROLNICTWIE RAPORT_W5 INNOWACJE W ROLNICTWIE RAPORT_W4 INNOWACJE W ROLNICTWIE RAPORT_W8 INNOWACJE W ROLNICTWIE RAPORT_W3

Z raportu również wynika, że nie należy obawiać się innowacji w rolnictwie. Bo nawet jeśli sąsiad takich produktów nie kupuje, to ufa im bardzo duża część innych polskich rolników.

Być innowacyjną firmą to bardzo trudne zadanie tym bardziej cieszy nas wyróżnienie jakie zostało przyznane przez firmę Martin&Jacob oraz portal rolniczy agroFakt. Wyróżnienie to będzie dla nas motywacją do realizacji kolejnych wyzwań – dyrektor Szymczak z Kuhn Maszyny Rolnicze Sp. z o.o.

Być innowacyjną firmą w rolnictwie to wyzwanie

Innowacja przygotowana przez fabryki to nie wszystko. Wprowadzenie nowych produktów na rynek polski to również trudne zadaniemówi dyrektor Artur Szymczak z Kuhn – Maszyny Rolnicze Sp. z .o.o. Jego zdaniem, w obecnych czasach bardzo trudno jest zaskoczyć rolników i przyciągnąć uwagę do nowych produktów czy rozwiązań. – Nowe maszyny wprowadzane na rynek przyczyniają się do zwiększenia wydajności przy zachowaniu najwyższej precyzji we wszystkich zabiegach agrotechnicznych. Wymagania polskiego rolnictwa są coraz większe, a Kuhn jest gotowy im sprostać już dziśmówi dyrektor A. Szymczak z Kuhn.

Innowacje w maszynach i urządzeniach rolniczych

Ciągniki Vatra są dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta. Są zaprojektowane tak, aby zapewnić wysoką wydajność w wymagających warunkach pracy oraz na ekstremalnych terenach – dyrektor Bogdan Rachwa, Valtra Polska

Podobnie jak w każdej dziedzinie, w rolnictwie również mamy do czynienia z pewnego rodzaju wyścigiem technologicznym. Nowe technologie, sposoby gospodarowania, zarówno w uprawie jak i w hodowli to konieczność w każdym gospodarstwie dla zapewnienia opłacalności produkcji i utrzymania się na ryku. Każdy rolnik doskonale zdaje sobie z tego sprawę i chętnie sięga po nowe technologie. Jednym z przykładów jest rosnąca popularność rozwiązań stosowanych w rolnictwie precyzyjnym – mówi dyrektor Bogdan Rachwał z Valtra Polska.

Od materiału siewnego zależy dziś znacznie więcej

Wykorzystanie nowych odmian daje rolnikowi szansę na podniesienie dochodowości prowadzonej produkcji – dyrektor marketingu dr Dariusz Majchrzycki, DANKO

– Wykorzystanie nowych odmian daje rolnikowi szansę na podniesienie dochodowości prowadzonej produkcji. Odmiana może być zarejestrowana tylko i wyłącznie wtedy, gdy jej cechy użytkowe są lepsze od odmian już zarejestrowanych. Dotyczy to głównie plonu, ale ważne są również inne cechy, jak: zimotrwałość, jakość ziarna (głównie w pszenicy), odporność na choroby czy odporność na porastanie ziarna w kłosiemówi dyrektor ds. marketingu dr Dariusz Majchrzycki z DANKO.

Innowacje w rolnictwie oczami rolników

Rolnicy kupują produkty innowacyjne, chociaż oczywiście nie wszyscy są nimi zainteresowani. Jeśli gospodarstwo jest głównie nastawione na samozaopatrzenie, a produkcja jest okazjonalnie sprzedawana na rynku, to właściciel takiego gospodarstwa nie będzie poszukiwał innowacji. Inaczej jest w wypadku rolników-producentów rolnych. Przychylnym okiem patrzą na produkty innowacyjne, ponieważ są one czynnikiem rozwoju gospodarstwa. To przekłada się przecież na wzrost zysków mówi autor badania dr Paweł Trojanowski, pełnomocnik zarządu ds. badań firmy analitycznej Martin & Jacob.

Zwolennicy i przeciwnicy innowacji w rolnictwie

– Zazwyczaj rolnicy w niewielkiej części reagują od razu na pojawienie się produktu innowacyjnego. Podobną, co do wielkości, część stanowią tzw. maruderzy. (nazewnictwo grup wywodzi się z modelu dyfuzji innowacji E.M. Rogersa – przyp. red.) Najwięcej jest tych, którzy zanim kupią produkt innowacyjny, muszą nieco odczekać, przypatrzeć się innym. Ci, którzy taki produkt kupili wcześniej są klientami-innowatorami. Większość to naśladowcy. – komentuje dr P. Trojanowski.

Ale nie każdy rolnik ma takie same potrzeby.  – Na rynku rolników, którzy kupują środki produkcji wygląda to odmiennie. Tych, którzy reagują na produkt innowacyjny jest znacznie więcej niż na innych rynkach. Ale i maruderów jest tu o wiele więcej. Można powiedzieć, że wynika to dużego zróżnicowania wśród rolników. Sporo jest takich, którzy chcą rozwijać swoje gospodarstwa – to producenci rolni nowego typy. Ale sporo jest także takich, którzy patrzą na świat w sposób zachowawczy. Oni nawet nie kupują innowacji z opóźnieniem. Oni po prostu nie są nią w ogóle zainteresowani – wyjaśnia wyniki badania dr P. Trojanowski z Martin & Jacob.

INNOWACJE W ROLNICTWIE RAPORT

Innowacje w rolnictwie to częsty temat rozmów

Zainspirowani licznymi dyskusjami prowadzonymi przez rolników w zakresie nowości rynkowych oraz produktów innowacyjnych postanowiliśmy przeprowadzić badanie Innowacje w rolnictwie. Naszym celem było poznanie jak przebiega rozprzestrzenianie się innowacji w rolnictwie i czym różni się on od typowego modelu znanego z podręczników marketingu mówi Jacek Skowroński, twórca i lider największego portalu rolniczego agrofoto.pl.

To jaki procent rolników decyduje się na innowacje w rolnictwie zależy od kategorii produktu. Z badań Martin & Jacob i agrofoto.pl wynika pewien wspólny profil zachowań konsumenckich rolników. Można powiedzieć, że: ok. 20-30% reaguje od razu na pojawienie się produktu innowacyjnego i kupuje go nie czekając na innych. Około 20% kupuje z opóźnieniem, kiedy dany produkt staje się w miarę powszechny. Ale połowa, albo i więcej, nie kupuje go wcale lub dopiero na szarym końcu.

Produkty innowacyjne, czyli jakie

Cechy jakie muszą spełniać produkty innowacyjne w rolnictwie zależne są od kategorii do jakiej należy produkt.

dr Paweł Trojanowski, pełnomocnik zarządu ds. badań firmy analitycznej Martin & Jacob

fot. Ewa Ploplis

Maszyna musi być, przede wszystkim, bardziej odporna na uszkodzenia od innych. Usługa – bardziej bezusterkowa. Materiał siewny – bardziej od innych odporny na choroby. Pasze muszą natomiast gwarantować większą wydajność. Wszystkie te produkty mają cechę wspólną. Zdaniem badanych rolników, innowacyjne produkty muszą być tańsze od produktów istniejących na rynku, które są podobne co do jakości. Niestety w rzeczywistości tak nie jest. Produkty innowacyjne są często wprowadzane na rynek z cenami wyższymi niż produkty istniejące – mówi dr Paweł Trojanowski, pełnomocnik zarządu ds. badań Martin & Jacob.

 

Badanie Innowacje w rolnictwie zostało przeprowadzone w grudniu 2017 r. przez firmę Martin & Jacob we współpracy z agrofoto.pl. Ankietę wypełniło 451 rolników – właścicieli lub współwłaścicieli gospodarstw rolnych. W badaniu analizie poddano dwie grupy zagadnień. W pierwszej grupie oceniano cechy, które, zdaniem rolników, świadczą o innowacyjności. W drugiej – analizie poddano także poziom innowacyjności zachowań konsumenckich rolników. Badano warunki, po spełnieniu których rolnicy dokonają zakupów innowacyjnych produktów.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o