Jak zbudować własną strategię odmianową?

Strategia odmianowa pszenicy – czym jest i czy warto się nad nią zastanawiać? W kolejnym odcinku cyklu spotkań z ekspertem, dr inż. Piotr Hulanicki tłumaczy, co jest ważne, a czym nie należy się nadmiernie przejmować przy wyborze odmian pszenicy ozimej.
Wielu rolników zastanawia się jaką odmianę pszenicy ozimej wybrać, aby osiągnąć pożądane wyniki? Czy postawić na plonowanie, a może na odporność na choroby, zimotrwałość… Często pojawiają się również pytania o to, jaką pszenicę wybrać na słabsze stanowiska. Zastanówmy się w takim razie jak stworzyć własną strategię odmianową, czyli na co zwrócić uwagę przy wyborze pszenicy ozimej. Czy są jakieś uniwersalne wskazówki, które pozwolą na skuteczny wybór odmiany? Przecież każde gospodarstwo ma inne stanowiska, klasy gleby i sposoby zarządzania. Jak dobrać odmiany pszenicy ozimej do swojej specyfiki? Zasada jest prosta: tworząc strategię odmianową, kierujemy się przeznaczeniem plonu, który chcemy wyprodukować, a ponadto zmianowaniem dominującym w gospodarstwie rolnym. Wybór kwalifikowanego materiału siewnego to również wybór solidnej firmy nasiennej, która z najwyższą starannością i przestrzeganiem surowych zasad trudni się reprodukcją materiału siewnego od renomowanych firm hodowlanych. Wbrew pozorom ten wybór wcale nie jest oczywisty i prosty.
Spis treści
Strategia odmianowa zależy od gatunku
Piotr Hulanicki przypomina, że musimy pilnować pewnych zależności, które powstają między roślinami uprawianymi w danym zmianowaniu. Jeżeli w płodozmianie dominują gatunki zbożowe, będą się tam namnażały choroby, które atakują i chętnie się rozwijają. Zastanawiając się wówczas, jakie odmiany pszenicy ozimej siać w monokulturze, powinniśmy wybierać te o podwyższonej odporności na konkretne patogeny.
Strategia odmianowa pszenicy. Rozmowa z ekspertem ds. nasiennictwa dr. inż. Piotrem Hulanickim
Kto jest naszym kontrahentem?
Wybierając kierunek pod kątem naszego kontrahenta, musimy natomiast mieć na uwadze jego potrzeby. W przypadku browaru będzie to bardzo niska zawartość białka, w przypadku pszenic paszowych – określona ilość i zawartość białka. Jeśli zaś chodzi o pszenice z przeznaczeniem na wysokojakościowe mąki, będzie to zawartość białka, glutenu i wszystkie inne parametry związane z jakością pozyskanej mąki.
Ile odmian pszenicy wysiać?
– Na tak postawiony problem nie ma jednoznacznej recepty – odpowiada Piotr Hulanicki. – Wybierając kilka odmian pszenicy do gospodarstwa, rozbijemy ryzyko niepowodzenia uprawy jednej z odmian (…). – Areał gospodarstwa nie ma znaczenia przy wyborze strategii odmianowej, gdyż można tą strategię zastosować zarówno w małym, jak i w dużym gospodarstwie – dodaje.
Doradztwo prowadzi dr inż. Piotr Hulanicki, ekspert z ponad 20-letnim doświadczeniem w nasiennictwie i właściciel marki Golden Seeds – kwalifikowany materiał siewny zbóż.
Za moment rozpocznie się nowy sezon uprawowy 2024/2025, rolników czekają decyzje związane z zakupem kwalifikowanego materiału siewnego. Podczas rozważania decyzji zakupowych warto pamiętać, że o pomoc przy wyborze pszenicy ozimej można zwrócić się do eksperta. Wsparcie merytoryczne w zakresie właściwych na dane warunki agrotechniczne odmian pszenicy ozimej otrzymamy dzwoniąc na nr 505 227 032. Dodatkowe informacje związane z konkretnymi odmianami pszenic ozimych na sezon nasiennych 2023 znajdują się również na stronie prezentującej kwalifikowany materiał siewny.
W 2024 r. w ofercie Golden Seeds pojawiło się kilka nowości, ale miłośnicy sprawdzonych odmian, takich jak choćby RGT Treffer, nie muszą się obawiać. Wszystkie pozostają do ich dyspozycji.
Szerszy wybór w strategii odmianowej
W sezonie 2025/26 strategia odmianowa opiera się na większej różnorodności — nowe odmiany pszenicy w rejestrze umożliwiają łatwiejsze łączenie odmian jakościowych z plennymi, co sprzyja dywersyfikacji ryzyka i lepszemu wykorzystaniu stanowisk glebowych. Coraz większe znaczenie ma również stosowanie kwalifikowanego materiału siewnego, który pozwala w pełni wykorzystać potencjał genetyczny odmian i ogranicza ryzyko spadku plonów.
Artykuł zawiera lokowanie produktu i ma charakter promocyjny.
