Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych — ważne zmiany w przepisach

Nowa ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2025 r. Nowe przepisy są odpowiedzią na postulaty, które zgłaszali producenci i przetwórcy przede wszystkim roślin oleistych. Sprawdź, co dokładnie zmieni się w nowej ustawie, która określa fundusze promocji produktów rolno-spożywczych. 

Z dniem 1 kwietnia 2025 r. weszła w życie nowa ustawa określająca fundusze promocji produktów rolno-spożywczych. Nowe przepisy mają na celu poprawę funkcjonowania Funduszy Promocji, szczególnie w zakresie roślin oleistych. To odpowiedź na postulaty zgłaszane przez producentów i przetwórców roślin oleistych.

Reklama

Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych — ustawa. Co się zmieniło?

Zmiany w przepisach dotyczą przede wszystkim Funduszu Promocji Roślin Oleistych. Nowa ustawa wprowadza m.in. mechanizm naliczania, pobierania, a także przekazywania wpłat na Fundusz całego wolumenu roślin oleistych wprowadzanych do obrotu. To oznacza, że każdy podmiot nabywający towar od producenta roślin oleistych, bez względu na formę prawną, a także rodzaj działalności, będzie zobowiązany do przekazywania wpłat na fundusz.

Słonecznik dodany do Funduszu Promocji Roślin Oleistych

Nowelizacja ustawy rozszerza katalog roślin oleistych o słonecznik. Od teraz możliwe będzie realizowanie działań promocyjnych związanych zarówno z tym produktem, jak i jego przetworami. To istotna zmiana, która może wpłynąć na zwiększenie zainteresowania uprawą słonecznika w Polsce.

Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych

Od wczoraj, tj. od 1 kwietnia 2025 r. obowiązuje nowa ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Jedna ze zmian w niej zawartych zakłada rozszerzenie katalogu produktów o produkty pszczele.

fot. Canva

Fundusz Promocji Owoców i Warzyw — katalog produktów rozszerzony o produkty pszczele

Nowa ustawa obejmuje także Fundusz Promocji Owoców i Warzyw, rozszerzając katalog produktów o produkty pszczele takie jak: miód, pyłek kwiatowy, pierzgę, propolis, a także mleczko pszczele. Wsparcie dla produktów pszczelich będzie mogło wynieść maksymalnie 5 proc. środków przeznaczonych na realizację wszystkich zadań tego funduszu.

Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych — promocja biopaliw i biokomponentów

Zmiany w ustawie wprowadzają także możliwość prowadzenia działań edukacyjno-informacyjnych oraz inicjatyw badawczo-rozwojowych dotyczących promocji wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych. Dotyczy to Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Funduszu Promocji Roślin Oleistych.

Elektroniczne składanie deklaracji wpłat na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych od 2026 r.

Większość przepisów nowej ustawy weszła w życie 1 kwietnia 2025 r. Za wyjątkiem zmian w zakresie składania deklaracji wpłat na fundusze promocji wyłącznie w formie elektronicznej. Ten przepis zacznie obowiązywać dopiero od 1 kwietnia 2026 r. Dzięki temu producenci, a także przetwórcy będą mieli czas, aby odpowiednio przygotować się do zmian.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 21 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz.U. 2025 r. poz. 289)

Źródło: MRiRW; www.isap.sejm.gov.pl

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *