Jabłko klubowe Magic Star debiutuje na polskim rynku

fot. Agnieszka Okła-Wierzbicka

W czwartek, 14 grudnia 2023 r. jabłko klubowe Magic Star zainaugurowało na polskim rynku. Pierwsze dostawy tego ekskluzywnego towaru wyjechały z magazynów Stryjno-Sad, aby zagościć na półkach sieci Biedronka. Sadownicy pytają wprost: czy da się na tym zarobić?

Jabłko klubowe Magic Star to przykład udanej współpracy grupy producentów i sieci supermarketów. Dzień, w którym trafiło ono oficjalnie na polski rynek, był jednocześnie dniem obchodów 25-lecia jego producentów. Podczas konferencji sadowniczej zorganizowanej przez TRSK w Lublinie grupa Stryjno Sad obchodziła swój srebrny jubileusz. Przy tej okazji poinformowała o pierwszej partii markowych jabłek, jaka opuściła tego dnia magazyny zrzeszenia. Czy przyjmie się na polskim rynku?

Reklama

Jabłko klubowe Magic Star — początki

Wszystko zaczęło się w 2021 roku, kiedy to zrzeszenie producentów owoców Stryjno-Sad podpisało trójporozumienie z siecią JMD i firmą Fresh Forward, właścicielem odmiany jabłoni SQ159. Konkretnie jest to umowa na wyłączną sprzedaż i dystrybucję drzewek oraz wyłączną produkcję, sprzedaż i dystrybucję owoców tej odmiany. Nazwa handlowa tych jabłek to Magic Star.  

Umowa została zawarta na 10 lat. Pierwsze 50 tys. drzewek tej odmiany posadzono w 2022 roku. W każdym kolejnym roku nasadzeń przybywa. 

Pierwsze cztery lata sadzimy po 50 000 drzewek rocznie, sprawdzając czy to się przyjmie, czy ta odmiana będzie kupowana przez ludzi, bo to i tak klient zdecyduje, czy będziemy to dalej produkować, czy nie — mówi Zbigniew Chołyk, prezes Stryjno-Sad.

Natomiast w grudniu 2023 r. podczas konferencji TRSK oficjalnie w sklepach Biedronka rozpoczęła się sprzedaż jabłek Magic Star.

Czym jest Magic Star?

Jabłko klubowe odmiany SQ159 jest własnością holenderskiej firmy Fresh Forward. Na polski rynek trafiło pod nazwą handlową Magic Star. Nazwa Magic Star nawiązuje do wyjątkowego smaku. Albowiem owoce są słodkie i soczyste zarazem, przy czym charakteryzują się intensywnym aromatem i chrupkością. Ponadto ma atrakcyjny czerwony kolor. Zaś to, co interesuje producentów i dystrybutorów tych owoców, to wysoka zdolność przechowalnicza tych jabłek oraz niezwykle długi shelf life.

jubileusz Stryjno Sad - Stryjno Sad 25 lat - jabłko klubowe Magic Star debiut

Podczas jubileuszu 25 lat działania grupy Stryjno-Sad oficjalnie zainaugurowano jabłko klubowe Magic Star na polskim rynku

Klub nie tylko dla członków Stryjno-Sad

Zatem za produkcję jabłek Magic Star odpowiada grupa Stryjno-Sad. Jej zadaniem jest zadbanie o jak najwyższy standard owoców, z zachowaniem wymogów integrowanej produkcji. Co więcej, grupa Stryjno-Sad jest otwarta na współpracę. Albowiem trójporozumienie zakłada możliwość włączenia w ten projekt sadowników również spoza zrzeszenia.

Oficjalnie mówię w imieniu swojej osoby, że jesteśmy zainteresowani współpracą z państwem we wszystkich kolejnych latach kolejnych. Na to, żeby produkować tę odmianę, na zasadach otwartych, czystych — zapewnia Zbigniew Chołyk.

Czy jabłko klubowe Magic Star się przyjmie na rynku?

Jednakże odmiany klubowe to wciąż nowość na krajowym rynku. Tym bardziej przekonanie do nich polskich konsumentów jest sporym wyzwaniem. Za właściwą promocję tego markowego produktu wśród jego odbiorców odpowiada sieć handlowa Biedronka. Cel jest jeden: jabłko ma być na tyle atrakcyjne, żeby klient był gotów za nie zapłacić więcej.

Wszystko wskazuje na to, że ta odmiana będzie dwa razy droższa od typowych odmian. Mamy to wszystko w swoich ustaleniach. Według mnie to się chyba bardzo opłaca, bo jeżeli mam produkować jabłka na 10 hektarach i sprzedawać je po złotówce, to wolę wyprodukować na jednym hektarze i sprzedać po 3 złote — konkluduje Chołyk.

Czytaj też: Dopłata do truskawek 2023 już na kontach plantatorów

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *