Magistrala ISOBUS 11783: czy warto w nią inwestować?

Rolnictwo wkroczyło w XXI wiek. Komputeryzacja i stosowanie coraz to nowszych technologii jest na porządku dziennym. Firmy prześcigają się w pomysłach, jak ułatwić i usprawnić prace w polu. Najlepszym przykładem jest wykorzystanie systemu ISOBUS 11783.

Najprościej rzecz ujmując system ISOBUS to przede wszystkim pewien standard współpracy dwóch maszyn.

ISOBUS 11783

Jedną z nowinek technologicznych jest pojawiający się w ciągnikach coraz częściej system ISOBUS.

– System umożliwia pełną kontrolę oraz usystematyzowane połączenie między ciągnikiem a maszyną towarzyszącą, to główne zalety kryjące się pod słowem ISOBUSmówi Kamil Marszewski, Product Manager w firmie Korbanek Sp. z.o.o. – Maszyny, które są wyposażone w ten system, m.in. siewniki, rozsiewacze, opryskiwacze, dostarczają użytkownikowi dużą ilość informacji dodaje.

Reklama

Gniazdo

Aby ciągnik mógł współpracować z systemem ISOBUS 11783, musi jednak posiadać oprócz oprogramowania specjalne gniazdo umożliwiające podłączenie przewodu od maszyny współpracującej.

Wykorzystanie tej technologii pozwala przede wszystkim łatwiej obsługiwać, sterować i monitorować maszyny. ISOBUS to również międzynarodowy standard przynoszący kres nieporządkowi w kabinie.

System umożliwia pełną kontrolę oraz usystematyzowane połączenie między ciągnikiem a maszyną towarzyszącą.

Kamil Marszewski

Maszyny towarzyszące wyposażone w standard ISOBUS zazwyczaj posiadają również wyświetlacz, na którym są obrazowane szczegółowe parametry maszyny. Na dzień dzisiejszy dostępne są ciągniki, które umożliwiają zastosowanie tylko jednego terminala do kontroli i monitorowania maszyn pracujących w tym samym standardziemówi Kamil Marszewski.

System ISOBUS 11783

Pomimo że system pojawił się na rynku w 2001 r., wielu rolników nie wie, czym jest ISOBUS.

Szczerze to pierwszy raz słyszę o tym systemiemówi Waldemar Barabasz, rolnik z Rękowa na Dolnym Śląsku. – Staram się stosować jak najmniej skomplikowane maszyny na moim polu. Nie wiem, czy to jest dobre czy nie, bo nigdy się z tym nie spotkałemdodaje.

ciągnik john deere

Źródło: AgroFoto.pl, OveerDRIVE

fot. agrofoto_OveerDRIVE

Za ciągnik wyposażony w tego typu system trzeba zapłacić średnio od 10 do 16 tys. zł netto, w zależności od modelu ciągnika i jego wyposażenia.

Słyszałem o tym, niestety jak na moje warunki jest to zbyt droga zabawkamówi Wojciech Marczycki, rolnik z Parowej. – Jest to przyszłościowe, ale moim zdaniem cena tego urządzenia na tym etapie potrafi odstraszyć niejednego rolnika – nadmienia.

Komfort pracy

ISOBUS 11783 umożliwia obsługę różnych maszyn z wykorzystaniem wyświetlacza jednej konsoli. W tym przypadku nie ma potrzeby montowania kolejnych terminali w kabinie ciągnika, nie ma zbędnego okablowania oraz występuje znacznie lepsza widoczność z wnętrza kabiny. Wszystko to niewątpliwie wpływa na komfort pracy.

Słyszałem o tym, niestety jak na moje warunki jest to zbyt droga zabawka.

Wojciech Marczycki

Dwie zupełnie różniące się od siebie maszyny mogą korzystać z takiej samej konsoli, w przypadku ciągników Massey Ferguson konsola kompatybilna z ISOBUS 11783 nazywa się Datatronic CCD. Wystarczy podłączyć przewód do ciągnika z gniazdem ISOBUS, a system automatycznie prześle dane operacyjne i wyświetli je na ekranie. Niezależnie od producenta wygląd menu, wybór przycisków i aktywacja maszyny jest taka samainformuje Kamil Marszewski.

Na chwilę obecną stosowanie technologii ISOBUS wykorzystywane jest przez większość liczących się producentów maszyn rolniczych. System ten to bowiem krok milowy w kierunku nowoczesnego i precyzyjnego rolnictwa.

ISOBUS 2025 w praktyce rolniczej

W 2025 roku magistrala ISOBUS stała się standardem w nowych ciągnikach i maszynach. Dlatego rolnicy coraz częściej wybierają zestawy w pełni kompatybilne. Ponadto system umożliwia sterowanie różnymi urządzeniami jednym terminalem w kabinie. Dzięki temu praca staje się szybsza i bardziej precyzyjna. W rezultacie ISOBUS zyskał znaczenie w rolnictwie precyzyjnym.

Korzyści z wdrożenia ISOBUS

Rolnicy zyskują wymierne oszczędności dzięki automatycznemu wyłączaniu sekcji maszyn. Co więcej, ograniczają zużycie paliwa oraz środków ochrony roślin. Równocześnie terminale ISOBUS wspierają systemy automatycznego prowadzenia ciągnika. Dlatego gospodarstwa wykorzystujące tę technologię szybciej osiągają lepsze wyniki ekonomiczne. W efekcie ISOBUS stał się niezbędnym narzędziem w średnich i dużych gospodarstwach.

Rozwój rynku terminali ISOBUS

Rynek terminali ISOBUS osiągnął w 2025 roku wartość około 772,4 mln USD. Ponadto prognozy wskazują, że do 2032 roku wzrośnie do ponad 1,6 mld USD. Co więcej, średnioroczne tempo wzrostu szacuje się na poziomie ponad 11 procent. Dzięki temu technologia rozwija się szybciej niż wiele innych segmentów rolnictwa precyzyjnego. W rezultacie ISOBUS umacnia swoją pozycję jako kluczowy standard komunikacji w maszynach.

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *