Ukraiński eksport drobiu zatrzymany – co to oznacza dla nas?

MHP, największy ukraiński producent mięsa drobiowego ogłosił, że zatrzymuje ukraiński eksport drobiu. W efekcie firma odpowiedzialna za większą część eksportowanego mięsa drobiowego do UE wstrzymała dostawy z dnia na dzień. Co to dla nas oznacza?

Oficjalny komunikat giełdowy ogłosił, że MHP skupi się przede wszystkim na bezpieczeństwie swoich pracowników, a następnie na produkcji, a także zaopatrzeniu na rynek krajowy. Jednak zaopatrzenie rodzimego rynku jest również dużym wyzwaniem. Powodem jest wiele niebezpieczeństw na drogach, na których Rosja celuje do samochodów przewożących żywność. Grupa MHP gwarantuje, że dostarczy darmową żywność obrońcom Ukrainy, szpitalom, a także osobom w trudnych warunkach.

Reklama

Ukraiński eksport drobiu – spadek akcji MHP

MHP informuje, że przez rosyjski atak na Ukrainę, firma poniesie ogromne straty w budżecie. Już teraz kurs akcji spółki gwałtownie zareagował na obecną sytuację. Od 17 lutego akcje firmy na londyńskiej giełdzie spadły o 45 proc. z 6,64 USD na 3,60 USD. Dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz, Katarzyna Gawrońska zabrała głos w tej sprawie.

Dramat naszych przyjaciół pracujących w ukraińskim drobiarstwie jest bezprecedensowy. Traci nie tylko MHP, jedna z największych europejskich firm drobiarskich, ale załamuje się z dnia na dzień cały ukraiński eksport, na którego sukces nasi sąsiedzi pracowali latami.

Izba podziwia heroiczne decyzje podjęte przez zarząd MHP dotyczące zabezpieczenia interesów firmy, jak również bezpieczeństwa pracowników i bezinteresownego wsparcia ukraińskich firm.

Ukraiński eksport drobiu – produkcja drobiu w 2021 wzrosła o 3 proc.

Warto przy tym przypomnieć, że MHP wyprodukowała w ubiegłym roku 754,4 tys. ton mięsa brojlerów kurzych. Oznacza to, że produkcja wzrosła o 3 proc. w porównaniu do 2020 r. Całkowita sprzedaż mięsa z kurcząt w 2021 roku wzrosła natomiast o 1 proc. w porównaniu do roku 2020, co oznacza, że wyniosła 704 000 ton.

Ukraiński eksport drobiu – co z rynkiem wewnętrznym i zagranicznym?

Pomimo wzrostu produkcji i zwiększonej sprzedaży ukraińskiego drobiu na rynku zagranicznym, sprzedaż na rynku wewnętrznym spadła. W ubiegłym roku zanotowano spadek o 11 proc. w porównaniu do 2020 roku. W 2021 roku sprzedano 288,831 tys. ton mięsa drobiowego.

Z kolei sprzedaż zagraniczna w ubiegłym roku wzrosła o 8 proc., uzyskując 402,388 tys. ton. W efekcie udziały eksportu w przychodach firmy zwiększyły się o 3 punkty procentowe (z 54 proc. do 57 proc.).

Przeczytaj również:  Jakie będą skutki wojny w Ukrainie na rynku żywności UE?

Źródło: KIPDiP

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *