Wnioski suszowe 2024 — na złożenie został tydzień

Wnioski suszowe na 2024 można składać jeszcze przez tydzień. Dlatego warto pospieszyć się z ich wypełnieniem i wysłaniem.
Wnioski suszowe na 2024 mają na celu pomoc w uzyskaniu protokołu, który umożliwia kalkulację strat suszowych. Bez niego nie można starać się o pomoc finansową dla gospodarstwa poszkodowanego przez tegoroczną suszę. A złożyć można go jedynie elektronicznie.
Spis treści
Wnioski suszowe 2024 do kiedy składać?
Rolnicy mogą składać wnioski suszowe już od lipca bieżącego roku za pomocą aplikacji „Zgłoś szkodę suszową”. By z niej skorzystać, należy się zalogować za pośrednictwem Profilu Zaufanego. Ponadto można to zrobić za pomocą aplikacji mObywatel, e-Dowodu lub przy użyciu bankowości elektronicznej. Po zalogowaniu można przystąpić do wypełniania wniosku, kierując się intuicyjnymi wytycznymi.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że termin składania wniosków przez rolników poszkodowanych przez suszę trwa jedynie do 15 października.
Jednocześnie resort rolnictwa przypomina, żeby zadbać o staranne wypełnienie wniosku suszowego na 2024. Dotyczy to w szczególności danych wnioskodawcy i jego gospodarstwa. Jednakże by wniosek był ważny, koniecznie należy go podpisać za pomocą profilu zaufanego. Bez tego nie będzie on uwzględniony w przeliczeniu.
Jednakże należy pamiętać, by samego podpisania wniosku dokonać po wypełnieniu wszystkich danych i upewnieniu się co do ich poprawności. Po jego podpisaniu niemożliwe będzie nanoszenie jakichkolwiek zmian.
Jakie dane należy przygotować?
By sprawnie wypełnić wniosek suszowy 2024, należy przygotować następujące dane:
- Numer identyfikacyjny, nadawany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, gospodarstw rolnych i wniosków o przyznanie płatności;
- Miejsce lokalizacji gospodarstwa rolnego;
- Numer PESEL albo numer identyfikacji podatkowej (NIP) producenta rolnego;
- Adres poczty elektronicznej producenta rolnego;
- Informacje o powierzchni upraw rolnych, zgodne z wnioskiem o przyznanie płatności w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w roku, w którym jest składany ten wniosek;
- Skan polisy ubezpieczenia obejmującej co najmniej 50% powierzchni upraw rolnych uprawianych w plonie głównym od ryzyka suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarczych jeżeli producent rolny chce korzystać z formy pomocy w pełnych wysokościach. Należy pamiętać, że nie dotyczy to wieloletnich użytków zielonych;
Opcjonalnie można dołączyć dokumentację fotograficzną szkód, spowodowanych wystąpieniem suszy, która potwierdzi ich zakres. Jednakże dopuszcza się złożenie wniosku suszowego na 2024 bez dokumentacji fotograficznej.
Źródło: www.gov.pl
