BASF podsumowuje rok w rolnictwie

Grudzień to czas podsumowań i ocen. I właśnie takiej oceny podjęli się na spotkaniu medialnym przedstawiciele firmy BASF.

Grudzień to tradycyjnie czas podsumowań i ocen. I właśnie takiej oceny, na przedświątecznym spotkaniu z dziennikarzami, podjęli się przedstawiciele firmy BASF.

Pokonywać trudności 

Bardzo cieszy, że mimo trudności, takich jak decyzja o wprowadzeniu rosyjskiego embarga, produkcję udało się uratować.

Jacek Brol, szef marketingu firmy BASF

– To był trudny rok – tak coroczne spotkanie z dziennikarzami rozpoczął szef marketingu firmy BASF – Jacek Brol. – Z jednej strony mieliśmy wysokie plony dobrej jakości zbóż, z drugiej – ze względu na suszę – katastrofalnie niskie plony kukurydzy, warzyw i buraków cukrowych. Do tego dochodzą niskie ceny mleka i trzody.

Te trudności, zdaniem Jacka Brola, to dowód na to, że rolnictwo w XXI w. nabrało charakteru globalnego. I to – paradoksalnie – uratowało przed bankructwem polskich sadowników.

– To bardzo cieszy, że mimo trudności, takich jak decyzja o wprowadzeniu rosyjskiego embarga, produkcję udało się uratować – mówił Jacek Brol. – Cieszy, że Polska znalazła nowe rynki zbytu, że sadownicy się nie poddali i że sprzedaż dało się odbudować.

Rozwijać się

Prowadzone przez BASF analizy rynku pokazują, że w mijającym roku najszybciej i najbardziej dynamicznie rozwijały się gospodarstwa o obszarze od 20 do 100 ha. To właśnie ich właściciele podejmują trud szukania rozwiązań najbardziej efektywnych technologicznie i ekonomicznie. To właśnie ci rolnicy wiedzą, że w nowoczesnym rolnictwie, by osiągnąć zysk, potrzebne są odpowiednie inwestycje. Choćby w środki ochrony roślin czy regulatory wzrostu. Przykładem mogą być producenci rzepaku.

konferencja BASF

Jacek Brol, szef marketingu firmy BASF

– Odnotowujemy coraz większe zainteresowanie technologią Clearfield – mówił Jacek Brol. – Powierzchnia upraw w tym roku się podwoiła, a ci rolnicy, którzy zdecydowali się na zakup naszej technologii, wracają.

Proces pozyskiwania nowych klientów nie jest jednak prosty. W trudnych czasach sprzedaż wymaga budowania relacji i zaufania pomiędzy producentami środków ochrony roślin a ich klientami.

konferencja BASF

Filozofia firmy BASF nie ogranicza się do testów. Ambicją firmy jest dostarczanie rolnikom profesjonalnej wiedzy.

– Nowocześni rolnicy, zanim zdecydują się na konkretne rozwiązania, wykonują próbne zabiegi – wyjaśnia Jarosław Muczek, menedżer działu Agro. – Dopiero później, gdy wyniki okażą się zadowalające, dzielą się swoimi doświadczeniami z innymi rolnikami – sąsiadami. I właśnie na takich ludziach nam zależy. Z nich chcemy stworzyć kategorię „Ambasadorów BASF”.

Testować

Sprawdzać, sprawdzać i jeszcze raz sprawdzać, właśnie temu służyć ma, stworzony przez BASF, program „Farmer Focus”.

– W ramach tego programu zachęcamy rolników do testowania rozwiązań BASF na własnych polach, a nie na poletkach testowych – tłumaczy Jarosław Muczek. – W tym roku wprowadziliśmy go w gospodarstwach od 100 do 500 ha. Na tym chcemy budować rekomendacje sezonowe. Chcemy porównać nasz system fungicydowy BASF z podobnymi produktami naszych konkurentów, wszystko ma być otwarte i dostępne dla rolników.

Uczyć się

Filozofia firmy BASF nie ogranicza się jednak tylko do testów. Ambicją firmy jest dostarczanie rolnikom profesjonalnej wiedzy. I właśnie dlatego powstała strona „ekspert kiszonkowy”. W tym projekcie obok BASF pojawiły się firmy:  Limagrain, John Deere i VB Beton. W sumie eksperci przeprowadzili audyty 450 silosów z kiszonką. Badano wilgotność, temperaturę, a także strukturę, gęstość, masę i pH.

konferencja BASF

Jarosław Muczek, menedżer działu Agro

Wnioski? Zaledwie w co 10 kiszonkę przygotowano w sposób zbliżony do prawidłowego.

– Największy problem rolnicy mieli z prawidłowym ubiciem – tłumaczyli eksperci. - Dodatkowo, w wielu przypadkach, masa ziaren kukurydzy nie była dobrze rozdrobniona, a mówiąc precyzyjniej, ziarna w ogóle nie były rozbite. I właśnie dlatego chcemy mówić rolnikom, jak robić to prawidłowo.

Nie poddawać się

Susza, niskie ceny zbytu, brak środków na rozwój – wielu rolników zastanawia się, czy w takiej sytuacji opłaca się jeszcze gospodarować, tym bardziej że – jak przyznają eksperci – perspektyw nie widać.

– 2016 to będzie rok na pewno trudny i pełen wyzwań – mówi Jacek Brol. – Pewnie wiele osób zada sobie pytanie, czy warto w rolnictwie być. Nasza odpowiedź jest prosta: tak. To prawda, że rolnicy nie mają bezpośredniego wpływu na ceny, czy sytuację polityczną. Mają jednak wpływ na to, jak prowadzą własne gospodarstwo, i właśnie w tym chcemy im pomóc.

Komentarze

  1. Podoba mi się, że przeprowadzają badania i uczą rolników dobrego prowadzenia upraw. Mają chyba coś na wzór „akademii” o ile pamiętam, wydaje mi się, że gdzieś widziałem ich filmy. Przekonali mnie do siebie jakiś czas temu, w tym roku zasiałem DK Impression w ich technologii i jak na razie jestem zadowolony, bo dobrze się rozwinął. Ciesze się tylko, że jestem w rejonie kraju, w którym się pokrywa pojawiła bo bez śniegu z takimi wahaniami temperatur mogłoby być krucho

Jak przymrozki wpływają na stosowanie herbicydów?

Temperatura ma istotny wpływ na efektywność działania herbicydów. Jak przymrozki wpływają na stosowanie herbicydów?

2 grudnia 2016

Kombajny zbożowe C5000 marki DEUTZ-FAHR: co nowego?

Jakie nowości do ofert kombajnów zbożowych na sezon 2017 wprowadza marka Deutz-Fahr?

7 grudnia 2016

Jakie są wyzwania dla rynku ziemniaka?

Jakie są najważniejsze wyzwania dla rynku ziemniaka w Polsce? O tym w wywiadzie dla agroFaktu mówi analityk Banku Zachodniego WBK.

8 grudnia 2016